Breaking News

Κόσμος του πολεμιστή Griffin

Ένας μοναχικός τάφος και το εξαιρετικό του περιεχόμενο αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι αρχαιολόγοι βλέπουν δύο μεγάλους αρχαίους ελληνικούς πολιτισμούς

Από τον ANDREW CURRY
griffinwarrior.org, Jeff Vanderpool / ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Το Agat Combat Pylos, το οποίο βρίσκεται στο τάφο του Griffin Warrior, είναι ένα εξαιρετικά λεπτό πέτρινο φώκι που μετρά μόνο 1,4 ίντσες. Απεικονίζει τις τελευταίες στιγμές ενός αγώνα μεταξύ τριών πολεμιστών.
Η εποχή του Ομήρου ήταν εποχή ηρώων - ο Αγαμέμνονας, ο βασιλιάς των Μυκηνών, ο Οδυσσέας, ο βασιλιάς της Ιθάκης, και ο Νέστορας, ο βασιλιάς της Πύλου, μεταξύ άλλων - των οποίων τα γεγονότα καταγράφονται στην Ιλιάδα και την ΟδύσσειαΠολλοί αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι τα παραμύθια του Ομήρου, παρόλο που αποτελούνται από 500 ή περισσότερα χρόνια μετά τα γεγονότα της Ύστερης Εποχής του Χαλκού που περιέγραψαν, είχαν ρίζες σε ένα πραγματικό παρελθόν. "Υπάρχει πάντα ένας πυρήνας αλήθειας στις ιστορίες που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά", λέει ο αρχαιολόγος Τζακ Ντέιβις. Το αν αυτοί οι άνδρες ήταν πραγματικοί άνθρωποι είναι άγνωστο. Αλλά ο πολιτισμός στον οποίο ανήκε, ο οποίος κυριάρχησε την εποχή του Χαλκού από περίπου το 1600 μέχρι το 1200 π.Χ. - γνωστός ως Μυκηναίος, δεδομένου ότι του δόθηκε το όνομα αυτό από τους μελετητές του 19ου αιώνα - ήταν σίγουρα το πρότυπο για τους ήρωες που θυμούνται ελάχιστα από το βαθύ παρελθόν.


Πύλος της Ελλάδας
Χρυσό κολιέ από την Πύλο Ελλάδα
(Χρόνης Παπανικολόπουλος / Ευγένεια του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, Peter Gaul / Badisches Landesmuseum)
Άλλα αντικείμενα από τον τάφο του Griffin Warrior: Το πρόσωπο ενός χρυσού δακτυλίου (πάνω) δείχνει μια σκηνή θηλυκών μορφών σε ένα τέμενος στην παραλιακή είσοδο ή σε ένα νησί. Η μεγαλύτερη γυναικεία φιγούρα θεωρείται μινωική θεά, ενώ οι άλλοι πιθανότατα χορεύουν και τραγουδούν λατρευτές. Ένα μινωικό χρυσό κολιέ (πάνω) με τρεις χάντρες, δύο από αχάτη και το μεγαλύτερο από φαγεντιανή.
Κατά το παρελθόν αιώνα, οι αρχαιολόγοι και οι γλωσσολόγοι έχουν επικεντρώσει σε μεγάλο βαθμό τις σπουδές τους στη θέση των Μυκηναίων στην πρώιμη ανάπτυξη του μεταγενέστερου κλασσικού ελληνικού πολιτισμού. Οι ανασκαφές στην Πύλο και σε χώρους σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα, έδωσαν πολλές αποδείξεις για τους Μυκηναίους. Αυτή η έρευνα αποκάλυψε ότι στην κορυφή τους συνδέονταν σε έναν κόσμο που περιείχε το μεγαλύτερο μέρος της ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης της αρχαίας Αιγύπτου, των πόλεων-κρατών της Εγγύς Ανατολής και των νησιών της Μεσογείου. Ένας τέτοιος δεσμός, όμως, ξεχωρίζει ως ίσως το πιο σημαντικό: μια βαθιά σύνδεση με το νησί της Κρήτης, το οποίο, την ύστερη Ύστερη Εποχή του Χαλκού, κατοικήθηκε από μέλη πολιτικών μελετητών, καλώντας τους Μινωίτες μετά τον θρυλικό βασιλιά Μίνωα, διαφορετικό από αυτό που βρέθηκε στην ηπειρωτική χώρα.


Οι μελετητές έχουν εδώ και καιρό συζητήσει τη φύση της σχέσης μεταξύ των Μυκηναίων και των Μινωιτών. Αυτή η συζήτηση επικεντρώνεται στο κατά πόσο η μυκηναϊκή κουλτούρα και αυτό που θεωρείται αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, χρονολογείται σε μισή χιλιετία αργότερα, εισήχθη από την Κρήτη ή ήταν ένα εγχώριο φαινόμενο. Αλλά η εξαιρετική ανακάλυψη του τάφου ενός ανθρώπου γεμάτη με περισσότερα από 2.000 αντικείμενα λίγο έξω από το παλάτι του Νέστωρ στην Πύλο δείχνει ότι η έννοια των ανταγωνιστικών πολιτισμών μπορεί να αποκρύψει μια βαθιά διασύνδεση. «Οι αρχαιολόγοι έχουν έναν τρόπο να περιορίσουν τον κόσμο σε πολιτισμένες οντότητες, αλλά φαίνεται ότι κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού δημιουργήθηκαν νέες ταυτότητες» λέει ο αρχαιολόγος Δημήτρης Νάκασσης του Πανεπιστημίου του Κολοράντο Μπόλντερ. "Υπήρχαν σαφείς γραμμές ανάμεσα στους Μινωίτες και τους Μυκηναίους,


Πύλος Ελλάδα Graffin Warrior Grave
Πύλος Εποχή του Χαλκού Ελλάδα Θόλου Τρίμμετ
(Ανάκτορο Ανασκαφών Νέστωρ / Ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Ο αδιατάρακτος τάφος του Griffin Warrior (πάνω, δεξιά πλευρά της εικόνας) βρέθηκε σε έναν ελαιώνα 200 μέτρα από το παλάτι του Πύλου του Νέστορα. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται μια θόλος (παραπάνω), μια τύπος κηλιδωτού σχήματος ηλιόλουστης εποχής.
Το έκτακτο περιεχόμενο του τάφου αυτού μπορεί να είναι το κλειδί για την κατανόηση μιας πολύ πιο πολύπλοκης ανάπτυξης. Οι μελετητές αρχίζουν τώρα να πιστεύουν ότι η μετάβαση από τον Μινωικό σε Μυκηναϊκό κόσμο ίσως δεν ήταν μια απότομη μετάβαση που επιτεύχθηκε μέσω του αποικισμού ή της κατάκτησης αλλά μια πιο περίπλοκη διαδικασία πολιτισμικού μίγματος και επικοινωνίας που έφτασε στο τέλος όταν ανέλαβε η ηπειρωτική μυκηναϊκή κουλτούρα Η Κρήτη γύρω στο 1400 π.Χ. λέει ο Jan Driessen, μινωικός ειδικός στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβαίν, "Δεν υπάρχει τρόπος να υπερεκτιμήσουμε τη σημασία του τάφου".

Το 2015 , ο Jack Davis και ο Sharon Stocker, και οι δύο από το Πανεπιστήμιο του Cincinnati, βρίσκονταν στην τρίτη δεκαετία έρευνας τους γύρω από το παλάτι της Πύλου. Το ίδιο το ανάκτορο ανακαλύφθηκε το 1939 και ανασκάφηκε στη δεκαετία του 1950 και του 1960. Ο Davis, ο Stocker και οι συνάδελφοί τους είχαν εξερευνήσει το συγκρότημα και την περιοχή γύρω από αυτό από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι από τον δέκατο τρίτο αιώνα π.Χ. η μυκηναϊκή κοινωνία ήταν πολύ στρωμένη, με έναν μόνο κυβερνήτη, που ονομάζεται wanax, ο οποίος διέθετε χιλιάδες άτομα που ζούσαν μέσα και γύρω από το παλάτι του. Οι ανασκαφές στις Μυκηναϊκές τοποθεσίες έχουν επικεντρωθεί παραδοσιακά σε αυτά τα βασιλικά συγκροτήματα. Δεδομένου ότι το παλάτι της Πύλου δεν μπορεί να ανασκαφεί περαιτέρω χωρίς να καταστραφεί τα καλά διατηρημένα δάπεδα και τοίχοι, ο Davis και ο Stocker επέκτειναν την έρευνά τους, βλέποντας την ευκαιρία να αποκαλύψουν τα ερείπια της πόλης ή του οικισμού έξω από το βασιλικό και διοικητικό κέντρο, είχε στις Μυκήνες.

Πύλος Ελλάδα Χάρτης
(Ken Feisel)
Οι νομικές καθυστερήσεις σήμαιναν ότι η ομάδα δεν ήταν σε θέση να ανασκάψει εκεί που είχαν αρχικά σχεδιάσει. "Σαράντα άτομα εμφανίστηκαν και δεν είχαμε να σκάψουν πουθενά", λέει ο Stocker. Μικροί, άρχισαν να ερευνά ένα πέτρινο σχηματισμό ανάμεσα στα ελαιόδεντρα που περιβάλλουν το παλάτι. Παρόλο που η περιοχή ήταν μόλις 200 μέτρα από την μπροστινή πύλη του παλατιού, ο Ντέιβις λέει ότι δεν είχε μεγάλες ελπίδες για την περιοχή. Σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να είναι το θεμέλιο ενός κτιρίου του παλατιού ή μιας δεξαμενής αποθήκευσης νερού.

Καθώς οι εκσκαφείς έσκαψαν στη μπεζ γη της περιοχής, αποκάλυψαν λίγες πέτρες και έπειτα μερικές ακόμα. Σύντομα ήταν πεπεισμένοι ότι είχαν ανακαλύψει έναν τάφο. Μετά από ημέρες εκσκαφής, αποκάλυψαν έναν άξονα έξι ποδιών με τρία πόδια που ήταν χαραγμένος από τον σκληρό πηλό. Το πρώτο τεχνούργημα που βρήκε η ομάδα ήταν ένα χάλκινο σκάφος του οποίου η παρουσία μετά από χιλιάδες χρόνια ήταν ένδειξη ότι ο τάφος δεν είχε ληστέψει. Κατά τη διάρκεια των επόμενων έξι μηνών, ο Stocker και ο Davis ανακάλυψαν χάλκινα όπλα, χρυσαφένια κοσμήματα, σκαλισμένα πέτρινα φώκια, ελεφαντόδοντες, χάντρες και πολλά άλλα, όλα τα θαμμένα με ένα άτομο το οποίο, σύμφωνα με την ομάδα, ήταν μεταξύ 30 και 35 ετών όταν πέθανε. Πολύ νωρίς, έφεραν στο φως μια ακόμα μη διατηρημένη πλάκα από ελεφαντόδοντο διακοσμημένη με γρύπα που έδωσε στον άνδρα το όνομά του - τον πολεμιστή Griffin.

Κατά τη διάρκεια του χρόνου του πολεμιστή, το 1500 π.Χ., οι Μυκηναίοι γενικά έθαψαν τους εξέχοντες νεκρούς τους σε τεράστιες δομές μορφής κυψελών που ονομάζονταν θόλοι που αναγνωρίζονταν εύκολα από ληστές τάφων. Οι κλέφτες έχουν επιβαρυνθεί πολύ με τις μυκηναϊκές εγκαταστάσεις κατά τη διάρκεια των χιλιετιών και οι δρόμοι που περιστρέφονται γύρω από την Πύλο είναι διακεκομμένοι με ερειπωμένο θολό, τώρα μόλις άδειο, γεμάτο πέτρινες κοιλότητες μέσα σε απέραντους ελαιώνες. Στην πραγματικότητα, ένας θόλος που βρίσκεται κοντά στον τάφο του Griffin Warrior ήταν κατεστραμμένος και ληστευμένος πολύ πριν αρχαιολόγοι το ανασκάψουν στη δεκαετία του 1950 και μόνο λίγες χάντρες και μια χούφτα μικρά αντικείμενα βρέθηκαν μέσα στη δομή. Ο τάφος του Griffin Warrior είναι μια σπάνια ανενόχλητη εξαίρεση και ο Stocker εξακολουθεί να εκπλαγείτε από την τύχη της ομάδας. Όχι μόνο είχε διαφύγει ο τάφος από την προειδοποίηση των ληστών τάφων, αν είχε βρεθεί λίγα πόδια σε οποιαδήποτε κατεύθυνση,


Η ταφή του καθενός του πολεμιστή ήταν ασυνήθιστη για την εποχή του. Οι περισσότεροι σύγχρονοι Μυκηναίοι αναμειγνύονταν σε κοινό τάφο, μερικές φορές με έως και 20 άτομα σε έναν ενιαίο τάφο ή θόλο. Οι τάφοι επαναλειτούσαν περιοδικά και τα ανθρώπινα κατάλοιπα χωρίστηκαν και ανακατεύονταν γύρω με κάθε νέα προσθήκη στην οικογένεια κρυπτή. Αυτό κατέστησε δύσκολο για τους αρχαιολόγους να διακρίνουν ποια έργα τέχνης είχαν ταφεί μαζί τους. "Αυτό που προκαλεί έκπληξη στην περίπτωση του Griffin Warrior είναι να βρούμε ένα πλήρες παράδειγμα όπου ξέρετε ακριβώς τι κατατέθηκε σε αυτό το άτομο", λέει ο αρχαιολόγος John Bennet, διευθυντής της Βρετανικής Σχολής στην Αθήνα.

Ο μεγάλος αριθμός αντικειμένων ξεχωρίζει επίσης. Οι μεταγενέστεροι μυκηναϊκοί τάφοι, είτε ατομικοί είτε κοινόχρηστοι, σπάνια περιέχουν πλούτη στην κλίμακα του Πολεμιστή του Griffin. "Αυτή η μεγάλη συγκέντρωση πλούτου σε έναν ενιαίο τάφο είναι συγκλονιστική", λέει ο Νάκασις. "Πάντα σκέφτομαι," Τι κάνουν; "Όμως, η ανακάλυψη στην Πύλο είναι σημαντική όχι μόνο για την επιβίωση, την ποιότητα και την ποσότητα των ευρημάτων της, αλλά και επειδή τα αντικείμενα ενθαρρύνουν τους μελετητές να επανεξετάσουν αυτήν την κεντρική εποχή, όταν οι ηπειρωτικοί οικισμοί όπως Η Πύλος ήταν σε άνοδο.

Μόλις 500 χρόνια πρινο Πολεμιστής Griffin έζησε, στη Μέση Εποχή του Χαλκού, θα ήταν ίσως εύκολο να διακρίνει κάποιον ηγέτη από μινωική. Αν και η Κρήτη είναι χωρισμένη από την ελληνική ηπειρωτική χώρα με μόλις 100 μίλια, οι άνθρωποι που ζούσαν στο νησί στις αρχές της δεύτερης χιλιετίας π.Χ. δεν είχαν πολλά κοινά με τους γείτονές τους στο Αιγαίο. Μέχρι το 1900 π.Χ., στην Κρήτη υπήρχε ένας εκλεπτυσμένος πολιτισμός, με τα παλάτια που χτίστηκαν με τη χρήση λεπτόκοκκων λιθοτεχνιών, γνωστών ως ασχάλες, ενός συστήματος πεποιθήσεων που χαρακτήριζε μια κεντρική θεά και άλλες θεότητες και την ευρεία χρήση των εικόνων ταύρων στην τέχνη της, σε αυτή τη στιγμή στην ενδοχώρα. Οι ανασκαφές στις μινωικές τοποθεσίες του νησιού που έγιναν τον τελευταίο αιώνα δείχνουν ότι, ξεκινώντας από την τέταρτη χιλιετία π.Χ., τα δίκτυα εμπορικών συναλλαγών των Μινωιτών ήταν πολύ πιο εκτεταμένα από αυτά των σύγχρονων ηπειρωτικών χωρών. Τα αντικείμενα που βρέθηκαν σε τέτοιες κρητικές τοποθεσίες όπως η Κνωσός περιλαμβάνουν εισαγόμενα πέτρινα αγγεία και κοσμήματα από την Αίγυπτο και το Λεβάντ, σπάνια προϊόντα στην ηπειρωτική χώρα αυτή τη στιγμή. Οι Μινωίτες διακρίθηκαν περαιτέρω από τους ηπειρωτικούς από την καλλιτεχνική τους ανιδιοτέλεια, ιδιαίτερα όσον αφορά τη χρυσοκάλυψη. Η μινωική δεξιοτεχνία ήταν, για αιώνες, ανώτερη από οτιδήποτε βρέθηκε στην ηπειρωτική χώρα.

Pylos Greece Bird Firdles Ring Mirror
(Χρόνης Παπανικολόπουλος / Ευγένεια του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι)
Ένα χρυσό δαχτυλίδι από την ταφή του πολεμιστή απεικονίζει δύο γυναικείες φιγούρες, οι μεγαλύτεροι από τους οποίους, πιθανόν μια θεά, κάθεται σε θρόνο και κατέχουν ένα αντικείμενο που θεωρείται καθρέφτης. Ένα πουλί με μακρύ, χελιδόνι που μοιάζει με ουρά κλαδεύει στο θρόνο, και οι κυματιστές γραμμές στην κορυφή φαίνεται να αντιπροσωπεύουν τους ουρανούς.
Περίπου 150 χρόνια αρχαιολογικών ανασκαφών στην ελληνική επικράτεια και στην Κρήτη έδειξαν ότι, από το 1600 π.Χ. περίπου, ο συγκριτικά απλός πολιτισμός στην ενδοχώρα υπέστη ριζική μεταμόρφωση. «Με την πάροδο του χρόνου, υπάρχει μια άνθηση του πλούτου και του πολιτισμού», λέει ο Stocker. "Τα παλάτια χτίστηκαν, ο πλούτος συσσωρεύεται και η δύναμη εδραιώνεται σε μέρη όπως η Πύλος και οι Μυκήνες". Οι λόγοι για αυτό το άλμα προς τα εμπρός είναι άγνωστοι. Για μερικούς αιώνες, οι Ηγέτες μιλούσαν τους Μινωίτες. Η Πύλος ήταν ένα πρώιμο μυκηναϊκό κέντρο ισχύος και τα κτίρια εκεί κατά την εποχή του Πολεμιστή Griffin έμοιαζαν με τα μεγάλα σπίτια με ασβεστολιθική τοιχοποιία που βρέθηκαν στην Κνωσό στην Κρήτη. «Πιθανόν υπήρχαν τέσσερα ή πέντε φανταστικά αρχοντικά στην Πύλο την εποχή του Πολεμιστή του Griffin, όλα πολύ μινωικά με στυλ», λέει ο Davis. Για παράδειγμα, τα αρχοντικά είχαν ζωγραφίσει τοίχους,




Πυλώνας Σφραγίδα Δαχτυλιδιού Πυλώνα
(Δεξιόστροφα από πάνω αριστερά: Χρόνης Παπανικολόπουλος, Jeff Vanderpool, Jennifer Stephens, όλα τα ευγενικά του Τμήματος Κλασικών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Μια ομάδα αντικειμένων από την ταφή του Griffin Warrior παρουσιάζει τις εικόνες των ταύρων που χαρακτηρίζουν τους Μινωίτες στην Κρήτη. Δεξιόστροφα από τα επάνω αριστερά: ένα χρυσό δαχτυλίδι που δείχνει μια αποσυναρμολογούμενη ταύρο χαλαρή με τα ρέοντα μαλλιά? μια πέτρινη σφραγίδα που απεικονίζει τρεις ταύρους. και ένα χάλκινο ταύρο που κάποτε στέφθηκε ένα ξύλινο σκήπτρο.
Πύλος Ελλάδα Καρλοειδής σφραγίδα Πέτρινη πλαϊνή όψη Σιλό
(Jeff Vanderpool / ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Μια πλάγια όψη της πέτρινης φλέβας από χαρτόνι που απεικονίζει τρεις ταύρους δείχνει πώς τέτοιες αντικείμενα είχαν τρυπηθεί για να τους επιτρέψουν να φορεθούν σε κορδόνια ως βραχιόλια.
Για λίγο καιρό οι Μυκηναίοι εισήγαγαν τόσο μινωικά είδη πολυτελείας όσο και ενσωματωμένα μινωικά σύμβολα, συμπεριλαμβανομένου του ταύρου, στη δική τους τέχνη. Οι πλουσιότεροι Μυκηναίοι θάφτηκαν με μινωικά είδη πολυτελείας, ενώ μερικοί άλλοι τάφοι περιελάμβαναν τοπικά μυκηναϊκά αντικείμενα, όπως ζωγραφισμένα κεραμικά, τα οποία συχνά ήταν εξαιρετικής ποιότητας αντίγραφα των μινωικών πρωτοτύπων. Οι Μυκηναίοι δανείστηκαν επίσης το Μινωικό σενάριο, που ονομάζεται Γραμμικό Α, και το προσαρμόζουν στη δική τους χρήση. αυτό το σενάριο ονομάζεται Γραμμική Β. Η μυκηναϊκή κοινωνία, επίσης, άρχισε να αλλάζει σχήμα. Αυτό που ξεκίνησε ως μια χαλαρή συλλογή μικρών χωριών έγινε ολοένα και πιο ιεραρχική, με τη δύναμη συγκεντρωμένη στα χέρια των μελών της κοινωνίας που κατοικούσαν στο παλάτι και εμφανίζονταν στα έργα του Όμηρου.

Όταν οι αρχαιολόγοι ανασκάπτουν αρχικά τις μεταγενέστερες φάσεις των μινωικών ανακτόρων στις αρχές της δεκαετίας του 1900, οι άμεσες παραλληλίες με τοποθεσίες στην ηπειρωτική χώρα, συμπεριλαμβανομένης παρόμοιας αρχιτεκτονικής, τεχνουργημάτων, τοιχογραφιών και αγγειοπλαστικής, τους οδήγησαν να σκεφτούν ότι η ηπειρωτική Ελλάδα μπορεί να ήταν λίγο περισσότερο από μια σειρά από μινωικές αποικίες. Οι Μινωίτες, σύμφωνα με τους ερευνητές, ήταν οι αληθινοί ιδρυτές της μυκηναϊκής κοινωνίας, ιδρύοντας εμπορικά φυλάκια και εξάγοντας την κοινωνική διάρθρωσή τους με το παλάτι και το ξεχωριστό σενάριο σε μια λιγότερο εξελιγμένη ηπειρωτική χώρα.

Πύλος Ελλάδα Χάλκινος δίσκος ακτίνων Χ Σύνθετο
(Ανάκτορο Ανασκαφών Νέστωρ / Ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Ένας πολύ σκληρυμένος χάλκινος δίσκος (αριστερά) με χρυσαφένια διακοσμητικά φύλλα και μια ακτινογραφία του δίσκου (δεξιά) εμφανίζει έναν ήλιο με 16 πόντους που πιθανώς συνδέθηκε με την πανοπλία του πολεμιστή.



Πύλος Ελλάδας Mirror Comb Composite Οριζόντια
(Ανάκτορο Ανασκαφών Νέστωρ / Ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Ένας χάλκινος καθρέφτης (αριστερά) με χειρολαβή από ελεφαντόδοντο και περίτεχνα χτένα από ελεφαντόδοντο (δεξιά) είναι από τα τεχνουργήματα του τάφου που υποδηλώνουν ότι ο πολεμιστής ήταν άνθρωπος υψηλής κατάστασης και ασχολήθηκε με την εμφάνισή του.
Μετά από μισό αιώνα, η ερμηνεία αυτή επεκτάθηκε. Όταν τα πηχάκια που βρέθηκαν στην Πύλο και άλλες περιοχές, συμπεριλαμβανομένων των Μυκηνών, αποκρυπτογραφήθηκαν τη δεκαετία του 1950, η ιστορία ωθήθηκε σε μια τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Το γραμμικό Β έμοιαζε με τη Γραμμική Α της Κρήτης, αλλά καταγράφει μια εντελώς διαφορετική γλώσσα-μυκηναϊκή ελληνική. Γίνεται σαφές ότι σχετίζεται με τη γλώσσα της Ιλιάδας και της Οδύσσειας και, πιο απομακρυσμένα, με τις άλλες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες, από τα σανσκριτικά στα αγγλικά. Οι μελετητές σήμερα μπορούν να παρακολουθήσουν τα γραφειοκρατικά αρχεία που άφησαν πίσω στο παλάτι του Νέστορα, ενώ η Γραμμική Α και η γλώσσα που καταγράφει παραμένουν ένα αδιαπέραστο μυστήριο.

Η ανακάλυψη και η αποκρυπτογράφηση των Γραμμικών Γραμμάτων Β οδήγησε τους μελετητές να επανεξετάσουν τη σχέση Μυκηνών και Κρήτης. Όχι μόνο οι Μυκηναίοι ήταν οι πραγματικοί πρόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, ισχυρίστηκαν οι μελετητές, ήταν αδιάκριτοι κλέφτες που εισήγαγαν ή αντιγράφουν τα μινωικά αντικείμενα τέχνης χωρίς να κατανοούν το νόημα ή τη σημασία τους. "Την εποχή εκείνη, οι περισσότεροι μελετητές σκέφτονταν εχθρικές εξαγορές, όχι συνεταιριστικές επιχειρήσεις", λέει η αρχαιολόγος Cynthia Shelmerdine του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν.

Ο τάφος του Griffin Warrior και το περιεχόμενό του αλλάζουν για άλλη μια φορά τις ερμηνείες της σχέσης μεταξύ των Μινωιτών και των Μυκηναίων. Πολλά από αυτά έγιναν δυνατά από το γεγονός ότι θάφτηκε μόνος του και ότι ο τάφος του ανακαλύφθηκε αδιατάρακτος. Αυτό επέτρεψε στην ομάδα να μελετήσει και τα ίδια τα αντικείμενα και να δείξει πώς ήταν αρχικά τοποθετημένα. Ανάμεσα στα χιλιάδες αντικείμενα από τον τάφο του Griffin Warrior είναι οι πέτρες μεμιώσεως του Αμέθυστου, του καρνελαίου και του αχάτη. Άλλα αντικείμενα είναι πιο δύσκολο να τοποθετηθούν, συμπεριλαμβανομένου ενός σπαθιού του οποίου η λαβή είναι διακοσμημένη με μικροσκοπικά χρυσά συνδετήρια, που του δίνει ένα κεντημένο αποτέλεσμα, και ένα κράνος, ένα στυλ πανοπλίας που ο Οδυσσέας φορεί στο Βιβλίο 10 της Ιλιάδας και βρίσκεται στο τόσο στην Κρήτη όσο και στην ενδοχώρα.

Ο κ. Stocker και ο Davis έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια κατασκευάζοντας μια υπόθεση ότι ο πολεμιστής του Griffin και οι άνθρωποι που τον έθαψαν δεν ήταν απλώς άπληστοι συλλέκτες της μινωικής τέχνης, αλλά ήταν επίσης εξαιρετικά επικριμένοι στον συμβολισμό του. "Ο πολεμιστής Griffin λέει," είμαι μέρος αυτού του μινωικού κόσμου ", εξηγεί ο Stocker. "Υπάρχει μια ιστορία που μπορούμε να φτάσουμε με αυτή την ταφή που δεν είχαμε κατορθώσει νωρίτερα". Οι μελετητές συμφωνούν ότι ο τάφος είναι κάτι περισσότερο από μια τυχαία συλλογή μυκηναϊκών και μινωικών αντικειμένων. "Εδώ, η κρητική τέχνη επαναχρησιμοποιείται και επαναπροσανατολίζεται σε τοπικό πλαίσιο", λέει ο Νάκας. "Αυτό μας λέει ότι υπάρχει ισχυρή σχέση μεταξύ των ανθρώπων που ζουν στην Πύλο και την Κρήτη, ένα πολύ ενημερωμένο δίκτυο αγαθών και πιθανώς ανθρώπων σε όλο το Αιγαίο. Αυτοί δεν ήταν απλοϊκοί τύποι που δεν κατανόησαν την ομορφιά και τη χάρη της τέχνης που θάβουν ». Αντ 'αυτού,

Πύλος Ελλάδα Σφραγιστικό Πέτρινο Σύνθετο
(Jeff Vanderpool / ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Cincinnati)
Μια πέτρινη πέτρινη πέτρα από τον τάφο (αριστερά) και μια εντύπωση στο στόκο (δεξιά) δείχνουν δύο μινωικά μυθολογικά πλάσματα γνωστά ως genii. Πάνω από το κεφάλι τους κρέμεται το ίδιο 16-πυκνό ουράνιο σώμα.


Κόσμος του πολεμιστή Griffin

Πυλώνας της Ελλάδας
(Ανασκαφές του Νέστωρ / Διδακτορικές διατριβές του Τμήματος Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι, Jeff Vanderpool / ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι)
Ένα χάλκινο σπαθί (αριστερά) με χρυσοκέντητο φορέα από τον τάφο και μια εικόνα (δεξιά) του πομπού που κυριάρχησε νικηφόρα στον Πύλο Αγώνας που κρατούσε τον ίδιο τύπο σπαθιού
Μια αξιοσημείωτη κατηγορία αντικειμένων που έχουν ταφεί με τον πολεμιστή Griffin είναι πέτρες φώκιας - περίπου 50 από αυτές, κατασκευασμένες από ημιπολύτιμα υλικά. Οι πέτρες σφραγίδων, που αρχικά χρησιμοποιούνταν από τους Μινωίτες για διοικητικούς σκοπούς, είναι μικροσκοπικά έργα τέχνης, διακοσμημένα περίπλοκα πέρα ​​από κάθε λειτουργική αναγκαιότητα. Στην πραγματικότητα, αφού καθαρίστηκαν και αποκαταστάθηκαν οι πέτρες, οι συνάδελφοι του Stocker έκαναν εντυπώσεις των σχεδίων τους στο στόκο και διαπίστωσαν ότι ορισμένες από τις λεπτομέρειες είναι πολύ μικρές για να δουν με γυμνό μάτι, ακόμη και στα αποτυπώματα. Πολλές από τις πέτρες είχαν τοποθετηθεί στη δεξιά πλευρά του πολεμιστή, μερικοί πιθανώς φορεμένες ως βραχιόλια, και άλλοι συγκεντρώθηκαν σε μια τσάντα ή σακούλα που είχε αποσυντεθεί πολύ καιρό πριν. Η πιο εντυπωσιακή πέτρα φώκιας, που ονομάστηκε Pyle Combat Agate, έχει πλάτος μόλις 1,4 ίντσες. Ο Davis και ο Stocker πιστεύουν ότι ο καλλιτέχνης που δημιούργησε αυτή τη σφραγίδα πέτρας ήταν Κρητικός, επειδή υπάρχει, μέχρι στιγμής, κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ότι οι τεχνίτες στην ηπειρωτική χώρα διέθεταν την ικανότητα που απαιτείται για τη δημιουργία ενός τέτοιου αντικειμένου. Η πέτρα απεικονίζει έναν άλμα πολεμιστή που πετάει έναν θωρακισμένο, εχθρικό πολεμιστή, ενώ άλλος πεθαίνει στα πόδια του. Η σκηνή, όπως και σε πολλές από τις άλλες πέτρες φώκιας, αντανακλάται από αντικείμενα που βρέθηκαν στον τάφο του πολεμιστή, όπως τα όπλα και το σκήπτρο που βρισκόταν στην αριστερή του πλευρά. "Το σπαθί που χρησιμοποιεί ο νικητής είναι το ίδιο με το σπαθί με τον οποίο είναι θαμμένος ο πολεμιστής", λέει ο Davis. Έξι χτένες από ελεφαντόδοντο και ένας καθρέφτης στον τάφο δείχνουν ότι ο πολεμιστής ανησυχούσε για την περιποίηση του και ίσως είχε ρέουσες κλειδαριές παρόμοιες με εκείνες του θριαμβευτικού πολεμιστή της πέτρας. Όπως ο ήρωας του αχάτη, ο πολεμιστής Griffin φορούσε ένα χρυσό περιδέραιο. Υπάρχει επίσης μια σχεδόν μικροσκοπική πέτρα φώκιας, μικρότερη από δύο εκατοστά της ίντσας, που απεικονίζεται σε βραχιόλι στον καρπό του πολεμιστή. Οι πέτρες σφραγίδων στον τάφο διανοίχτηκαν, σαν να φιλοξενούσαν ένα τέτοιο καλώδιο βραχιολιών.

Δαχτυλίδι της Θεάς Πύλου της Ελλάδας
(Χρόνης Παπανικολόπουλος, ευγενική παραχώρηση του Τμήματος Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι)
Ένα χρυσό δαχτυλίδι από την ταφή απεικονίζει μια θεά που κατεβαίνει από ψηλά που πλαισιώνεται από δύο πουλιά που φεύγουν σε βραχώδεις κορυφές.
Ο τεράστιος αριθμός σκαλιστών δαχτυλιδιών και πέτρινων σφραγίδων ενισχύει την ιδέα ότι υπήρχε κάτι περισσότερο από μιμητισμό. Ο Driessen λέει ότι οι πέτρες σφραγίδων όπως αυτές που βρέθηκαν στον τάφο του Griffin Warrior ήταν εξαιρετικά ατομικά αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν από τους Μινωίτες για γραφειοκρατικές λειτουργίες, όπως για να σηματοδοτήσουν ταυτότητα σε επίσημα έγγραφα. Μια Μινωική θα είχε ένα δαχτυλίδι ή πέτρα φώκιας, ή ίσως δύο - αλλά όχι 50. "Δεν έχει νόημα να έχουμε πενήντα πέτρες φώκιας", λέει ο Driessen. "Ο Πολεμιστής του Griffin ήταν εκτυφλωτικός, ή ίσως εκείνοι που τον έθαψαν εκδηλώνονταν. Υπάρχει προφανώς μινωική επιρροή, αλλά νομίζω ότι μερικά από αυτά τα αντικείμενα δεν χρησιμοποιήθηκαν με τον ίδιο τρόπο που τα χρησιμοποίησαν οι Μινωίτες ».

Άλλα αντικείμενα, επίσης, μοιάζουν με συνειδητές αναφορές μεταξύ τους. Ένας από τους τέσσερις χρυσούς δακτυλίους στον τάφο δείχνει ένα μινωικό στύλο που κόβει το ταύρο, επαναλαμβάνοντας το κεφάλι ενός ταύρου όταν τοποθετηθεί επάνω σε ένα σκήπτρο που θάφτηκε κοντά. Σε μια πέτρινη σφραγίδα ένας ήλιος με 16 ακτίνες κρέμεται στον ουρανό πάνω από δύο πλάσματα από άλλα πλάσματα με χαρακτηριστικά εντόμων, γνωστά στους μελετητές της μινωικής τέχνης ως genii. Πρόσφατες ακτινογραφίες από μια κακή διάβρωση χάλκινη πλάκα που βρέθηκαν στα πόδια του πολεμιστή δείχνουν ότι ο ίδιος 16ος-άστρος αστέρι κάποτε κοσμούσε το κοστούμι του πανοπλία. "Υπάρχουν τόσα πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι οι Μυκηναίοι κατανόησαν τις μινωικές τελετουργικές έννοιες της εξουσίας", λέει ο Davis. "Μας φαίνεται πιθανό ότι ορισμένες πεποιθήσεις που προέρχονταν από την Κρήτη είχαν μεταμοσχευθεί άθικτα στην Πύλο, αν όχι από μινωικούς ιεραποστόλους, από μετασχηματισμένους ηπειρωτικούς."

Ο Driessen προτείνει ότι η ιδέα της ταξινόμησης της τέχνης και των τεχνουργημάτων ως "μινωική" ή "μυκηναϊκή" σε αυτή τη χρονική στιγμή της διαπολιτισμικής ζύμωσης μπορεί να μην αντανακλά πλήρως την πολυπλοκότητα της περιόδου. Για παράδειγμα, πιστεύει ότι οι ηπειρωτικοί κάτοικοι θα μπορούσαν να έχουν σκαλίσει τις πέτρες φώκιας οι ίδιοι, έχοντας μάθει από μινωικούς τεχνίτες, ή κρητικούς τεχνίτες μπορεί να έχουν μεταναστεύσει στην ηπειρωτική χώρα, φέρνοντας οικεία εικονογραφία σε νέα ακροατήρια. Οι συνδέσεις μεταξύ της εικονογραφίας και των αντικειμένων έχουν πείσει τον Stocker και τον Davis ότι ο πολεμιστής Griffin ήταν ενημερωμένος καταναλωτής αντικειμένων μινωικού στυλ και όχι αδιάκριτος κακοποιός. Κατά κάποιον τρόπο, λέει ο Stocker, ο Πολεμιστής Griffin λειτουργεί ως ένα είδος γέφυρας μεταξύ των Μινωιτών και των Μυκηναίων, το οποίο αποδεικνύει πόσο στενά αλληλοσυνδεδεμένοι ήταν. "Υπάρχει συμβολική ενότητα μεταξύ των αντικειμένων. Έχουμε πράγματα που ταιριάζουν, συγκεντρωμένος με σκοπιμότητα », λέει. "Δεν είναι τυχαία συσσωρευμένη λεηλασία. Αντικατοπτρίζει μια ιστορία που έχει αποκτηθεί σκόπιμα. "



Σας προσκαλώ να εγγραφείτε στο νέο κανάλι μου στο you tube
Να το στηρίξετε και να έχετε έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.
Όπως επίσης μπορείτε να μου στέλνετε στο mail μου dsgroupmedia@gmail.com   τα  video σας να τα ανεβάζουμε άμεσα.

Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like, κοινοποιήστε το στους φίλους σας και μοιραστείτε μαζί τους την γνώση 


Δεν υπάρχουν σχόλια

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.