Σάββατο, 10 Ιουλίου 2021

Η κόρη του Ευθυδίκου στο παλιό μουσείο Ακροπόλεως


 

  • Άγαλμα Κόρης. Η «Κόρη του Ευθυδίκου»
  • Αριθμός αντικειμένου
  • Ακρ. 686
  • Δημιουργός
  • Εργαστήριο αττικό
  • Είδος
  • Έργο πλαστικής
  • Εποχή
  • Αρχαϊκή εποχή
  • Χρονολόγηση
  • 480 π.Χ. ή αμέσως μετά
  • Διαστάσεις
  • Ύψος: αποκατάσταση 1,475 μ.
  • Ύψος: πάνω τμήμα 0,58 μ.
  • Ύψος: κάτω τμήμα 0,68 μ.




  • Υλικό
  • Μάρμαρο Πάρου και Πεντέλης
  • Θέση
  • Αίθουσα αρχαϊκής Ακρόπολης
  • Μία ἀπὸ τὶς τελευταῖες Κόρες ποὺ ἀφιερώθηκαν ὡς ἀναθήματα στὴν Ἀκρόπολη, λίγο πρὶν τὴν καταστροφὴ τῆς Ἀθήνας ἀπὸ τὸν Ξέρξη εἶναι ἡ λεγόμενη «Κόρη τοῦ Εὐθυδίκου» . Βρέθηκε σὲ δύο τμήματα . Τὸ ἐπάνω μέρος τὸ 1882 ἀνατολικὰ τοῦ Παρθενῶνα καὶ τὸ κάτω μέρος τὸ 1887 κοντὰ στὸ Ἐρεχθεῖο . Ἀμφότερα σὲ τμήματα τῆς Περσικῆς τάφρου ὅπου οἱ συντετριμμένοι Ἀθηναῖοι ἐναπόθεσαν τὰ κατεστραμμένα μέλη τῶν γλυπτῶν ἀπὸ τὴν περσικὴ λαίλαπα στὴν Ἀθήνα τὸ 480 π.Χ ( Ὅσα εἶχε μεταφέρει ὁ Ξέρξης στὴν Περσέπολη , ὅπως τὸ σύμπλεγμα τῶν Τυραννοκτόνων τοῦ Ἀντήνορος, τὰ ἐπέστρεψε ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος μετὰ τὴν κατάκτηση τοῦ περσικοῦ κράτους) .
    Τὸ κάτω μέρος περιλαμβάνει τὰ πόδια καὶ τὴν πλίνθο τῆς βάσης σὲ μορφὴ κυκλικοῦ κιονοκράνου μὲ τὴν ἐπιγραφὴ ΕΥΘΥΔΙΚΟΣ ΗΟ ΘΑΛΙΑΡΧΟ ΑΝΕΘΕΚΕΝ ( ὁ Εὐθύδικος ὁ γιὸς τοῦ Θαλιάρχου τὸ ἀφιέρωσε) . Ἡ ἐπιγραφὴ εἶναι γραμμένη « στοιχηδόν» ( ἴσος ἀριθμὸς γραμμάτων σὲ κάθε σειρά, χωρὶς κενά , μὲ ἴση απόσταση μεταξύ τους ὀριζοντίως καὶ καθέτως) καὶ τονισμένη μὲ κόκκινη βαφή. Τὸ μεσαῖο τμῆμα δὲν ἔχει βρεθεῖ .
    Ἡ Κόρη, ἔργο τοῦ 480 π.Χ περίπου σηματοδοτεῖ τὸ τέλος τῆς ἀρχαϊκῆς περιόδου μὲ τὸν αὐστηρὸ ρυθμὸ ὁ ὁποῖος ἀνοίγει τὸν δρόμο στὴν κλασικὴ ἐποχὴ τῶν μεγάλων δημιουργιῶν. Τὸ ἀρχαϊκὸ μειδίαμα ποὺ κοσμεῖ τὸ πρόσωπο προγενέστερων Κορῶν ἔχει παραχωρήσει τὴν θέση του σὲ μια ἀπόμακρη σοβαρότητα ποὺ προσδίδει ἐσωτερικότητα στὴν κίνηση τοῦ προτεταμένου δεξιοῦ χεριοῦ ( ἔνθετο, ἔχει χαθεῖ) τὸ ὁποῖο προσφέρει τὸ ἀνάθημά της. Τὸ ἀριστερὸ ἀνασηκώνει ἐλαφρὰ τὸ ἔνδυμα γιὰ νὰ διευκολύνει τὸ βάδισμά της. Ἴχνη κόκκινου χρώματος ἐπιζοῦν ἀκόμη στὰ μάτια καὶ στὰ χεἰλη. Ἀμυδρότατα ἴχνη χρώματος κατὰ τὴν ἐποχὴ τῆς ἀνεύρεσης μαρτυροῦσαν τὸ σχέδιο ἑνὸς ἅρματος στὸ δεξιὸ μανίκι. Ὁ ἀριστερὸς μαστὸς μένει ἀκάλυπτος ἀπὸ τὸ ἰωνικὸ ἰμάτιο καὶ τὰ ἐνδεδυμένα μέρη προβάλλουν μέσα ἀπὸ τὴν λεπτότητα τοῦ ὑφάσματος χάρη στὴν δεξιοτεχνία τοῦ γλύπτη. Εἶναι ἡ πρώτη φορὰ ποὺ γλύπτης ἐπιτυγχάνει τὴν κατάργηση τοῦ δυϊσμοῦ σῶμα-ἔνδυση
    Μελετητὲς τῆς ἀρχαϊκῆς γλυπτικῆς ὅπως ὁ H. Payne καὶ ὁ Bianchi Βandinelli θεωροῦν ὅτι ὁ γλύπτης τοῦ ξανθοῦ Ἐφήβου καὶ τῆς Κόρης τοῦ Εὐθυδίκου εἶναι ὁ ἴδιος καὶ περιορίζουν τὸ εὖρος τῶν πιθανῶν ὀνομάτων στὸν Ἀργεῖο Ἀγελάδα καὶ τὸν Ἀθηναῖο Ἡγία, ἀμφότεροι δάσκαλοι τοῦ Φειδία.
    Σὲ κάθε περίπτωση, ἡ καθηλωτικὴ ὀμορφιὰ τῆς Κόρης ἔχει κατακτήσει ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς ἐπισκέπτες ποὺ θαυμάζουν ἐδῶ καὶ πέντε γενεὲς -καὶ γιὰ πόσες ἀκόμη- τὰ ἀπαρἀμιλλα χαρακτηριστικά της ,καὶ τὴν ποίηση. Πολλὰ ποιήματα ἔχουν γραφεῖ γι'αὐτὴν , ἀπὸ τὸν Ἑλύτη («Ἑξι καὶ μία τύψεις γιὰ τὸν οὐρανό »* ) μέχρι γραφίδες κάθε βεληνεκοῦς καὶ ὕφους ποὺ συνεχίζονται μέχρι τὶς ἡμέρες μας .
    *« ....Ἄδραξε μυτερὸ χαλίκι, κι'ἀργά, μὲ δεξιωσύνη ὁ ἥλιος,
    πάνω ἀπ'τὸν ὧμο τῆς κόρης τοῦ Εὐθυδίκου , χάραξε τὰ πτερύγια τῶν ζεφύρων.......






  • \

  • »

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only