Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Η Αφροδίτη και ο θρίαμβος του γυναικείου σώματος ή ο αρχαίος τρόπος κατάργησης του me too!...

Με αφορμή την ομορφιά, σκέψεις για προαιώνια βάσανα και την υπέρβαση τους...
"Αντίθετα με ότι συνέβαινε με την Κασσάνδρα, τις Αμαζόνες ή τις βιαζόμενες γυναίκες και τις πόρνες της αρχαϊκής και κλασσικής εικονογραφίας, αλλά και με ότι συμβαίνει συχνά ακόμη και σήμερα, η γύμνια των Χαρίτων, της Αφροδίτης και των ακολούθων της, πανταχού παρούσα στα ελληνιστικά χρόνια, δεν είναι σε καμία περίπτωση σημάδι ήττας, σεξουαλικής υποταγής, ταπείνωσης ή εξευτελισμού, αλλά ούτε και χυδαίας πρόκλησης. Ενδεικτική για αυτό είναι η αφήγηση του υστεροελληνιστικού συμπλέγματος της Αφροδίτης με τον Πάνα που βρέθηκε στην λέσχη των Ποσειδωνιαστών της Βηρυτού στην Δήλο .
Ο Παν, σύμβολο της ζωώδους ανδρικής σεξουαλικότητας επιτίθεται με προφανείς σκοπούς στην ολόγυμνη Αφροδίτη, μια αρκετά πιστή επανάληψη της διάσημης Κνιδίας, μάλιστα έχει γραπώσει σφιχτά από τον καρπό το αριστερό χέρι της. Όμως η αρχαία γαμήλια χειρονομία ‘χειρ’ επί καρπώι’ που δήλωνε την αδήριτη υποταγή της γυναίκας στη μοίρα της χάνει πια το νόημά της καθώς η Αφροδίτη, χαμογελώντας παιχνιδιάρικα, σηκώνει το σαντάλι της και είναι έτοιμη να τις βρέξει στον εισβολέα. Το αρσενικό ΄θηρίο’ που μόλις της φτάνει στον ώμο φαίνεται να τα χάνει, η στύση του μαραίνεται και ένας μικρούλης έρωτας που εκπορεύεται από τον ώμο της μάνας του τον πιάνει από το κέρατο και είναι έτοιμος να τον κάνει υποχείριο του.
Η Αφροδίτη και τα πλάσματα της συντροφιάς της είναι ‘φύσει και θέσει’ υπέρτερα όντα, η γυμνότητα τους, όπως εκείνη των αρσενικών θεοτήτων, δεν ενέχει χυδαιότητα ούτε αποτελεί αγοραίο αντικείμενο, αντίθετα είναι ευλογία και δώρο για αυτούς που τα βλέπουν και συμπληρώνει με την έννοια της χαράς το αρχαίο ιδανικό της καλοκαγαθίας που ενσάρκωναν ως τότε μόνον τα γυμνά αγάλματα των νέων ανδρών. ......................................................
Και ενώ οι άνθρωποι αναζητούν όλο και περισσότερο την ολοκλήρωση στην προσωπική ευτυχία και τον έρωτα, όλο και περισσότερο η Αφροδίτη αναδεικνύεται σε κυρίαρχη θεότητα. Για τις γυναίκες, που συνδέονται με την θεά μέσα από την θηλυκή τους φύση, που κάθε χρόνο στα Αδώνεια θρηνούν μαζί της τους χαμένους έρωτες τους και μοιράζονται τα πάθη της, που οι ποιητές και εραστές, όταν τις επαινούν και τις εγκωμιάζουν, τις παρομοιάζουν με εκείνην, η Αφροδίτη είναι το πρότυπο και ο άξονας αναφοράς.
Η δική της καταξίωση στο πάνθεον της Οικουμένης και ο θρίαμβος του ιερού της σώματος τείνει να ελευθερώσει και αυτές από τα δεσμά των πατριαρχικών προκαταλήψεων. Το σώμα τους που εξιδανικεύεται από το θεϊκό πρότυπο δεν είναι πια πηγή ντροπής, αλλά μπορεί να γίνει τόπος χαράς και απόλαυσης. Τα κείμενα, οι επιγραφές και οι εικόνες μαρτυρούν πώς ο κόσμος γίνεται καλύτερος για αυτές: η αξία του ρόλου της μητέρας αναγνωρίζεται, αποκτούν ελευθερίες και δυνατότητες για δράση και συμμετοχή, το θηλυκό στοιχείο αποκτά δικαίωμα στην φήμη και στην συλλογική μνήμη και το κυριότερο, καταξιώνεται το δικαίωμα των γυναικών να υπάρχουν ως ερωτικά υποκείμενα. Η Ψυχή ερωτεύεται και αγωνίζεται για τον έρωτα της. ΟΙ περιπέτειες της είναι σαν του Οδυσσέα, οι άθλοι της σαν του Ηρακλή, το βραβείο της αριστείας της θα είναι η πολυπόθητη ένωση με τον Αγαπημένο. "*
*Απόσπασμα από το πολύ πρόσφατο (και πολύ αγαπημένο) άρθρο μου, "Γυναικείο κάλλος και αρχαία τέχνη: Θεϊκό-Δαμασμένο- Θριαμβεύον", που δημοσιεύεται στον κατάλογο της έκθεσης "ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά" (επ. Ν. Σταμπολίδης, Ι. Φάππας)

 phgh 

Angeliki Kottaridi

https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang

tapantareinews tv

Ενημέρωση και ψυχαγωγία. Επικοινωνία στο dsgroupmedia@gmail.com.






Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only