Οι αδιατάραχτοι επί αιώνες δεσμοί της Δράμας με την τέχνη του οίνου και τη λατρεία θεού Διόνυσου, παρουσιάστηκαν στη διάρκεια εκδήλωσης, που διοργανώθηκε το βράδυ της Τρίτης στο αρχαιολογικό μουσείο Δράμας στο πλαίσιο της της 4ης Δραμοινογνωσίας 2017.
Για πρώτη φορά εκτέθηκε δημόσια στο αίθριο του αρχαιολογικού μουσείου ένας ερυθρόμορφος αττικός κρατήρας κρασιού που διασώθηκε σχεδόν ανέπαφος στην ανασκαφή του 2014 ανατολικά της Προσοτσάνης και αποτελούσε κτέρισμα κιβωτιόσχημου τάφου.
Ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας, Στράτος Παπαδόπουλος, ανοίγοντας την εκδήλωση, παρουσία πλήθους κόσμου, υπογράμμισε ότι ο κρατήρας κρασιού εκτίθεται για πρώτη φορά σε μια ξεχωριστή θεματική ενότητα του μουσείου, όπου γίνεται συνολική αναφορά στη λατρεία του θεού Διόνυσου. Ο κρατήρας χρονολογείται από το 380- 370 π.Χ. και αποτελεί σημαντικό δείγμα ενός σπουδαίου αττικού εργαστηρίου, που για πρώτη φορά εμφανίζεται στην ενδοχώρα της Δράμας, γεγονός που φανερώνει την επέκταση της κεραμικής τέχνης αλλά και τη χρήση της από πρόσωπα της εποχής, που ανήκαν σε ανώτερη αστική τάξη.
Στην αρχαία Ελλάδα το κρασί ήταν δυνατό γι’ αυτό και το αναμείγνυαν με νερό. Η ανάμειξη γινόταν μέσα σε μεγάλα ανοιχτά αγγεία, τους κρατήρες. Η λέξη «κρατήρας» προέρχεται από το ρήμα «κεράννυμι» που σημαίνει αναμειγνύω.
Ο ερυθρόμορφος κρατήρας είναι ύψους 27 εκατ. και διαμέτρου 28 εκατοστών και στον διάκοσμό του έχει ως κεντρικό πρόσωπο τον θεό Διόνυσο. Στη μια πλευρά του αγγείου, στο κέντρο, φαίνεται όρθιος ο θεός με θύρσο (μακρό ευθύγραμμο ραβδί) και στα αριστερά του η Αριάδνη σε σκηνή θεϊκού γάμου. Οι δυο μορφές πλαισιώνονται από σάτυρους. Στην άλλη πλευρά, πάλι στο κέντρο, στέκεται ο θεός Διόνυσος σε κίνηση με στραμμένο το πρόσωπό του προς τον ερωτιδέα που τον πλησιάζει κρατώντας τύμπανο. Αριστερά και δεξιά του θεού βρίσκονται σάτυροι, ενώ όλες οι μορφές φέρουν στο κεφάλι στεφάνια που αποδίδονται με λευκό επίθετο χρώμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μαρμάρινη προτομή του Διονύσου από το ιερό του Διονύσου στον αρχαίο οικισμό της Δράμας αποτελεί το αρχαιότερο δείγμα λατρείας του θεού στην ενδοχώρα του Παγγαίου. Αυτός ο μασκοφόρος θεός της έκστασης και της γονιμότητας της γης, επέλεξε σύμφωνα με τη μυθολογία, μαζί με την πομπή του την περιοχή αυτή ως αγαπημένο του καταφύγιο. Ο τόπος τον λάτρεψε όσο κανέναν, το μαρτυρούν το ιερό του θεού στην Καλή Βρύση και τα δεκάδες δρώμενα την περίοδο των Θεοφανίων. Η λατρεία αυτή στο πέρασμα των χρόνων σφραγίστηκε με την τεράστια άνθιση της αμπελουργίας στη Δράμα.
Ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας, Αργύρης Πατακάκης, που χρηματοδότησε την κατασκευή της προθήκης μέσα στην οποία φυλάσσεται ο ερυθρόμορφος κρατήρας, στον χαιρετισμό του υπογράμμισε ότι η μακραίωνη σχέση της Δράμας με το κρασί πρέπει να συνεχιστεί και ν’ αποτελέσει μια μεγάλη επένδυση για την περιοχή. «Περισσότερα από 5.000 στρέμματα αμπελιών καλλιεργούνται σήμερα στη Δράμα», σημείωσε ο κ. Πατακάκης και συνέχισε: «παράγονται και εμφιαλώνονται ετησίως 3,5 εκατομμύρια φιάλες κρασιού από τα συνολικά οκτώ οινοποιεία που λειτουργούν στη περιοχή. Τα αριθμητικά αυτά στοιχεία φανερώνουν τη μεγάλη δυναμική του κρασιού και μας επιβάλλουν να συνεχίσουμε την προσπάθεια για τη στήριξη και τη διάδοσή του. Και προς την επίτευξη αυτού του στόχου, πρέπει να πείσουμε και τους νέους της περιοχής μας στις εξόδους τους για διασκέδαση να προτιμούν και να στηρίζουν το δραμινό κρασί, που είναι ένα από τα καλύτερα παγκοσμίως».
Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης ο οινολόγος και ιδρυτής του ενημερωτικού site για το κρασί “winewalker.gr”, Φραγκίσκος Παπαγεωργίου, παρουσίασε τη στενή σχέση του οίνου της Δράμας με την ιστορία, ανέλυσε τους λόγους που το κρασί της Δράμας έχει ξεχωρίσει σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ έδειξε στο ακροατήριο τους τρόπους με τους οποίους μπορούν ν΄ αναγνωρίσουν γεύσεις και αρώματα κατανοώντας σε βάθος κάθε κρασί που δοκιμάζουν. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την προσφορά κρασιών σε όλους τους παρευρισκόμενους, τα οποία πρόσφεραν τα οινοποιεία της περιοχής.
ΑΠΕ ΜΠΕ
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.