Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Διογένης στην πώληση


Τι θα σκεφτόσαστε για ένα άτομο που περιφρονεί κάθε ηθική αρχή σεβασμό όλων των άλλων; Ποιος δεν ντρέπεται να κάνει στο κοινό αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι ντρέπονται να κάνουν ακόμη και σε προσωπικό επίπεδο; Θα σας ενδιέφερε να ακούσετε τη γνώμη του ή θα τον αποφύγετε;

Αυτοί οι άνθρωποι ήταν οι Κυνικοί φιλόσοφοι. Το σχολείο τους ιδρύθηκε στο γυμνάσιο των Κυνόζαργων από τον Αντίστανο, φοιτητή του Σωκράτη, λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου πλοιάρχου. Γοητευμένος από τον εύκρατο χαρακτήρα του Σωκράτη, ο Αντίστανος πρότεινε στους μαθητές του έναν τρόπο ζωής με βάση το ασκητικό ιδανικό. Ο σοφός, όπως είπε, γυρίζει στον εαυτό του και απαγορεύει κάθε εθισμό, για να είναι πραγματικά ελεύθερος να "πυρποληθεί" ενάντια σε όποιον οδηγεί σε ανήθικο τρόπο ζωής. Κι έτσι, οι Κυνηνοί ζούσαν με ελάχιστα μέσα, αμφισβήτησαν οποιαδήποτε εδραιωμένη ηθική αρχή και απέφυγαν κάθε είδους δέσμευση.

Σήμερα αποκαλούμε "κυνικό" κάποιον που είναι αμβλύ, αγενής και σκληρός, και αυτό είναι περισσότερο ή λιγότερο αυτό που ήταν οι Κυνηγοί. Όλα είναι αυτά που είναι και δεν επιτρέπεται η εξιδανίκευση. Όπως θα περίμενε κανείς, αυτή η φιλοσοφική προσέγγιση δεν κέρδισε ποτέ μεγάλη ελκυστικότητα ούτε όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά ούτε αργότερα κατά τη στιγμή του πιο διάσημου κυνικού, του Διογένη της Σινώπης.

Ο Διογένης , όπως και όλοι οι άλλοι Κυνηγοί της εποχής του (4ος αι. Π.Χ.), ήταν ο εκθέτης της πιο ακραίας μορφής κυνητισμού και γνωρίζουμε περισσότερα γι 'αυτόν από οποιονδήποτε άλλο Κυνικό. Ο Λουκιανός της Σαμοσάτας ( 2ος αι. Μ.Χ.), συγγραφέας από τη Συρία, συνθέτει ως επί το πλείστον σατιρικούς διαλόγους για τους φιλοσόφους της ρωμαϊκής εποχής που είπαν ένα πράγμα, αλλά έκαναν άλλο. Αλλά η σάτιρα του δεν πήγαινε εύκολα στους προηγούμενους φιλόσοφους, είτε, φιλόσοφοι των οποίων οι ιδέες ήταν σοβαρές ενώ είχαν και μια αστεία όψη.

Στον επόμενο διάλογο, ο Λουκιαν παρουσιάζει τον Δία και τον Ερμή σε μια σκλαβιά που πωλεί τους φιλόσοφους (δηλαδή τον τρόπο ζωής που όλοι οι φιλόσοφοι πρότειναν). Οι δυνητικοί αγοραστές ενδιαφέρονται να μάθουν τι είναι καλός ο κάθε "σκλάβος", αφού η φιλοσοφία είχε μετατραπεί σε πρακτικά ζητήματα στο χρόνο του Lucian. Ο Σωκράτης πωλήθηκε στην υψηλότερη τιμή και ο Διογένης, στο χαμηλότερο. Σε αυτό το απόσπασμα, ο Διογένης παρουσιάζει τις δεξιότητές του στον πιθανό αγοραστή του.

ΕΡΜΗΣ: Πρέπει να πουλήσουμε εκείνη την τσάντα από τον Πόντο;

ΖΕΟΥ: Ναι.

ΕΡΜΕΣ: Εσύ, εσύ, με τους αγκιστρωμένους ώμους σου που κουβαλάς το σουτιέν σου, έρχεσαι κοντά και πήρε ένα γύρισμα. Πουλάω το απόλυτο παράδειγμα της αρσενικής ζωής, τέλεια και ελεύθερη. Ποιος θέλει να αγοράσει;

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Γεια σου, δημοπράτης! Τι είπες? Πουλάτε έναν ελεύθερο άνθρωπο;

ΕΡΜΗΣ: Πράγματι.

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Δεν φοβάσαι ότι θα σας μεταφέρει στο Ανώτατο Δικαστήριο για να τον υποδουλώσει;

ΕΡΜΗΣ: Δεν πειράζει να πουλήσει, καθόλου. Νομίζει ότι είναι πραγματικά ελεύθερος.

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Και ποια χρήση μπορεί να είναι αυτός ο βρώμικος και άθλιος τύπος; Είναι καλό μόνο για σκάψιμο και μεταφορά νερού.

HERMES: Όχι μόνο! Θα μπορούσε να είναι ο θυρωρός σας. Θα είναι καλύτερος από τα σκυλιά. Εκτός αυτού, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν για να τον καλέσουν σκύλο.

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Από πού βρίσκεται και ποια είναι η εμπειρία του;

ΕΡΜΗΣ: Θα έπρεπε καλύτερα να τον ρωτήσεις.

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Φοβάμαι ότι αυτός ο θλιβερός και θορυβώδης τύπος μπορεί να φλοιώσει ή να με δαγκώσει, ορκίζομαι στον Δία! Δεν βλέπεις ότι κρατάει ένα ραβδί και το βλέμμα του είναι εξοργισμένο και απειλητικό;

ΕΡΜΗΣ: Δεν πειράζει, είναι πολύ παρθένος.

ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ: Πρώτα απ 'όλα, πού είσαι από τον φίλο;

DIOGENES: Είμαι από παντού.

Β: Τι εννοείς;

Δ: Ψάχνετε έναν πολίτη του κόσμου.

Β: Και ποιο είναι το μοντέλο σας;

Δ: Ηρακλής.

Β: Γιατί λοιπόν δεν φοράτε το δέρμα του λιονταριού; Αν και, μοιάζετε λίγο σαν αυτόν που κρατάει αυτό το ραβδί.

Δ: Το δέρμα του λιονταριού μου είναι το φθαρμένο παλτό μου. Ακριβώς όπως και αυτός, αγωνίζομαι για όλες τις απολαύσεις, όχι γιατί μου έχουν δοθεί οδηγίες, αλλά επειδή θέλω να καθαρίσω τη ζωή.

Β: Αυτός είναι ένας ευγενής σκοπός. Αλλά τι να πούμε ότι είστε εξειδικευμένοι; Τι επαγγέλλεστε?

Δ: Είμαι ο απελευθερωτής των ανθρώπων και ο γιατρός των παθήσεων. Και γενικά θέλω να είμαι ο προφήτης της αλήθειας και της ειλικρίνειας.

Β: Τρόπο να πάτε, προφήτης! Αλλά αν σε αγοράσω, πώς θα με εκπαιδεύσεις;

Δ: Πρώτον, θα πάρω την πολυτέλεια σου, και στη συνέχεια, αφού σε έκανα φτωχούς, θα σε φέρω να φορέσεις ένα φθαρμένο παλτό. Τότε θα σας δώσω μια πορεία σκληρής εργασίας. Θα κοιμάστε στο έδαφος, πόσιμο νερό και γεμίζοντας την κοιλιά σας όσο καλύτερα μπορείτε. Ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα έχετε, θα σας πείσω να το πετάξετε στη θάλασσα. Και δεν θα ασχοληθείτε με τη γυναίκα ή τα παιδιά ή τη χώρα, αυτά θα είναι ανοησίες για σας. Θα ανταλλάξετε το σημερινό σπίτι σας με έναν τάφο ή με καταστροφή ή μπανιέρα. Ο σακουλάκις σας θα γεμίσει με λούπινα και στενά γραμμένα βιβλία. Και σε αυτή την κατάσταση, θα ψηφίσετε ευτυχέστερα από οποιονδήποτε βασιλιά. Και αν κάποιος σας κτυπά ή μαστίζει, δεν θα ενοχλήσετε καθόλου.

Β: Πώς μπορείς να πεις ότι δεν θα πονάω όταν θα μασκαριστείς; Δεν φέρω ένα κέλυφος σαν χελώνες και καβούρια.

Δ: Θα υιοθετήσετε κάτι παρόμοιο με αυτό που είπε ο Ευριπίδης.

Β: Ποιο είναι;

Δ: Ο εγκέφαλός σας θα βλάψει, αλλά η γλώσσα σας θα είναι σκληρή. Αυτό είναι που πρέπει να κάνετε: να είστε τολμηροί και ανυπότακτοι και να θυμάστε τους βασιλιάδες και τους απλούς ανθρώπους με αμεροληψία. Θα σας θαυμάσουν για το πνεύμα και τη χαλαρότητα σας. Η φωνή σας θα πρέπει να είναι σκληρή και να μιλάτε τραχύ και dissonant σαν ένα σκυλί. Οι εκφράσεις του προσώπου σας και το περπάτημα θα πρέπει να εμφανίζουν βιαιότητα και να φαίνονται κακοί στην κάθε σας κίνηση. Ξεχάστε την προσοχή, την επιείκεια και τη σεμνότητα και μην αφήσετε το πρόσωπό σας να κοκκινίσει. Πηγαίνετε σε πολυσύχναστους τόπους και εκεί ζείτε όλοι μόνοι που κρατάτε κοινωνία με κανένα, έχοντας ούτε φίλους ούτε καλεσμένους. γιατί αυτά θα υπονόμευαν τη δύναμή σας. Κάνουν γενναία στο κοινό αυτό που άλλοι δεν τολμούν να το κάνουν. Και όταν πρόκειται για σαρκικές απολαύσεις, διαλέξτε τις πιο γελοίες. Στο τέλος, αν θέλετε, καταπίνετε μια ακατέργαστη σουπιά και πεθάνετε. Αυτές είναι οι απολαύσεις που προτείνουμε.

Β: Βγείτε από εδώ! Τα λόγια σας δεν είναι ανθρώπινα. όλα είναι βρωμιά!

Δ: Αλλά κοιτάξτε εσείς, όλα είναι τόσο εύκολο. ο καθένας μπορεί να το κάνει. Δεν χρειάζεστε καμία εκπαίδευση ή σοφή λόγια και επιχειρηματολογία. αυτή είναι η συντόμευση προς τη δόξα. Μπορείτε να είστε ένας κοινός πολίτης, ένας αφηρητής, ας πούμε, ή θα μπορούσατε να είστε ψαράς ή ξυλουργός ή ένας χρηματιστής, κανένα από αυτά δεν θα σας κρατήσει πίσω από το να γίνει διάσημο. Δεδομένου του ορείχαλκου και της τολμηρίας, πρέπει μόνο να μάθετε να ορκίζεστε δυνατά.

Β: Δεν χρειάζομαι για κανένα από αυτά. Ίσως στο μέλλον θα μπορούσατε να είστε ναυτικός ή κηπουρός ή κάτι άλλο, αν αυτό είναι πρόθυμο να σας πουλήσει για μερικά δολάρια, κορυφές.

ΕΡΜΗΣ: Πάρτε τον και κρατήστε τον. Θα χαρούμε να ξεφορτωθούμε αυτό το γεμάτο μάχες πλήγμα.

(Λουκιανός της Σαμοσάτας, Πώληση των Φιλοσόφων)



Πηγή φωτογραφίας:
Jean-Léon Gérôme - Diogenes

Σας προσκαλώ να εγγραφείτε στο νέο κανάλι μου στο you tube
Να το στηρίξετε και να έχετε έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.
Όπως επίσης μπορείτε να μου στέλνετε στο mail μου dsgroupmedia@gmail.com   τα  video σας να τα ανεβάζουμε άμεσα.


Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like, κοινοποιήστε το στους φίλους σας και μοιραστείτε μαζί τους την γνώση 


Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only