Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ


Τα γεγονότα  για το άνοιγμα και το κλείσιμο στην περίοδο αυτή στην ιστορία της κλασικής Ελλάδας είναι η  Μάχη της Σαλαμίνας το 480 π.Χ. μέχρι και το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου 323 π.Χ.
Ολόκληρη η περίοδος χωρίζεται σε τρεις υποπεριόδους: Προκλασική  ή πρώιμη κλασική - συμπεριλαμβανομένης της ανοικοδόμησης της Αθήνας (480-445 π.Χ.) Κλασική - συμπεριλαμβανομένων δημιουργιών της εποχής του Περικλή και του κτιρίου της Ακρόπολης (445-404 π.Χ.)Μετακλασική ή ύστερη κλασική - από το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου (404-232 π.Χ.) Χαρακτηριστικοί   κλασικοί  γλύπτες είναι:
Βρύαξις 450-400
Κρεσίλας 480
Μύρων 450-440
Φειδίας 490-430
Αγελάδας  480-450
Αγίας  480-450
Μίκων 480-420
Πολύκλειτος 480-420
Κάλαμης 475-450
Παιώνιος 420 -
Κηφισόδοτος ο πρεσβύτερος 405-365
Πραξιτέλης  380-330
Τιμόθεος 380 -
Σκόπας 370-330
Λύσιππος  370-320
Ευφράνωρ  370-330

Η Κλασική γλυπτική είναι μια λατρεία  στο γυμνό, ένας  όμορφος ύμνος στο σώμα. Ακριβώς όπως κατά την Αρχαϊκή περίοδο, χωρίς καμία αμηχανία ,εκτίθενται το αρσενικό γυμνό, το γυναικείο γυμνό , αλλά πότε αυτό  ο καλλιτέχνης το έντυσε είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, αλλά μια σαφή χειρονομία αμηχανίας  ή ντροπής του φωτός, όπως και στο εξαιρετικό γλυπτό του Πραξιτέλη -Κνίδιος Αφροδίτη (360 π.Χ.)
 Επανάσταση στην κλασική ελληνική τέχνη, συνδέεται με την εισαγωγή μιας αναπτυγμένης δημοκρατίας, η οποία αντικατέστησε τις αριστοκρατικές παραστάσεις και το σχηματικό σύστημα που εξέφρασε από την  αρχαϊκή εποχή των κούρων για μια σημαντική αλλαγή στην ελληνική γλυπτική τέχνη (τον τέταρτο αιώνα π.Χ. στο θηλυκό έχει αρθεί η απαγόρευση στο γυμνό). Σημαντική επίδραση είχε, επίσης, την αύξηση της ζήτησης για ανάγλυφα που σχετίζονται με την κατασκευή των μεγάλων μετοπών του ναού, όπως και η Ακρόπολη της Αθήνας, και την εξάπλωση της συνήθειας της διακόσμησης  σε τάφους, αγάλματα της οικογένειας. Αν και αυτές οι γλυπτικές συνθέσεις ήταν κυρίως με συμβολική σημασία (παριστά σκηνές θανόντος, όπου υποφέρει η  μητέρα, γεμάτη σεβασμό για το γιο κλπ), αλλά έγιναν σε μια ρεαλιστική σύμβαση, αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των προσώπων που απεικονίζονται. 







Προϊστορική γλυπτική



Το γλυπτό είναι πιθανότατα το αρχαιότερο των τεχνών,εάν εξαιρεθεί το πρωτόγλυπτο της Μακεδονίας  και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είναι απατηλό,, δεν είναι κάτι σαν σκυρόδεμα και εμπεριέχει την χωρική και αισθησιακή φύση. Σε αντίθεση με τα περισσότερα έργα τέχνης , η γλυπτική δεν προσποιείται, δεν αναφέρεται σε μια διαφορετική πραγματικότητα, η οποία είναι μια απεικόνιση ή υπαινιγμός Το γλυπτό είναι απλό όχι μόνο σε όλη του την απλότητα αλλά και στην πραγματικότητα Μάλλον επειδή είναι η πρώτη δημιουργική παρόρμηση που οδήγησε τον προϊστορικό άνθρωπο στην εφαρμογή ,αδέξια ακόμα, αλλά μοναδικό στα ιερά γλυπτά του.



Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only