Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Στον Νάρθηκα Τα μυστικάτου ναού της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως





Μια περιήγηση στα μυστικά του νάρθηκα στον μεγάλο της Του Θεού Σοφίας ναό .




Ο νάρθηκας ή πρόναος αποτελεί το τρίτο μέρος ενός χριστιανικού ναού, μετά το ιερό βήμα και τον κυρίως ναό, που βρίσκεται στο δυτικό άκρο, όπου και είναι ο πρώτος χώρος για τον εισερχόμενο. Πρόκειται για μικρού μήκους χώρο με πλάτος σχεδόν το πλάτος του ναού. Είναι το μέρος εκείνο που κατά την αρχαία Εκκλησία στέκονταν οι κατηχούμενοι, οι μετανοούντες, οι υποπίπτοντες και οι προσκλαίοντες πιστοί.

  • Η πρωτοτυπία του νάρθηκα ξεκίνησε από τον πρόναο των αρχαίων ελληνικών ναών που υιοθετήθηκε από τους χριστιανούς και έλαβε τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα ρυθμού Βασιλικής, κυρίως από του 5ου αιώνα που γενικεύθηκε στον μεσογειακό χώρο τον 6ο αιώνα. Η ονομασία ίσως να προέρχεται από την ομοιότητα του σχήματος προς το φυτό νάρθηκα. Δεν αποκλείεται επίσης να έχει σχέση, εκ της ομοιότητας του χώρου, προς τους νάρθηκες, τα λεγόμενα ομοίως, στενόμακρα κιβωτίδια, που κατασκευάζονταν από τον κορμό του φυτού και χρησίμευαν για τη φύλαξη φαρμάκων ή μύρων.



Ο εξωτερικός νάρθηκας στην Αγία Σοφία είναι εξαιρετικά απλός και δύσκολα φαίνεται να αποτελεί μέρος του αυθεντικού σχεδιασμού. 5 πόρτες οδηγούν από αυτόν στον εσωτερικό νάρθηκα, ο οποίος διαχωρίστηκε για τους μετανοούντες και τους κατηχούμενους. Αντίθετα, ο εσωτερικός νάρθηκας είναι μια υπέροχη αίθουσα, εσωτερικού μήκους 205 ποδών, πλάτους 26 ποδών και ύψους δύο ορόφων. Οι τοίχοι του λάμπουν με πολύχρωμα μάρμαρα, και η οροφή του γλείφει τα ψηφιδωτά.



Η κεντρική πόρτα είναι γνωστή για το μωσαϊκό του Λέοντα ΣΤ' , που βρίσκεται άνωθεν της πόρτας  το οποίο ήταν το πρώτο ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε από το Βυζαντινό Ινστιτούτο ξεκινώντας από τον Δεκέμβριο του 1931, το οποίο ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 1932. Οι αναστηλωτές μάθαιναν στη δουλειά, εφαρμόζοντας νέες τεχνικές καθαρισμού και παγίωσης ψηφιδωτών.
Το μωσαϊκό είχε ήδη γίνει γνωστό μέσω της αναπαραγωγής του Saltzenberg στο διάσημο βιβλίο του για τη βυζαντινή αρχιτεκτονική. Το είδε να αποκαλύπτεται ενώ ο Φώσατης δούλευε στο τζαμί. Ήταν καλυμμένη πάλι με εντολές του σουλτάνου όταν ο Φωσάτης (Φωσσάτι) τελείωσε το έργο του.

Ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας Κεμάλ παρακολουθούσε στενά το έργο του Βυζαντινού Ινστιτούτου στην Αγία Σοφία και κάλεσε τον Thomas Whittemore στην Άγκυρα στις 11 Ιουλίου 1932 για να το συζητήσει μαζί του και να εξετάσει φωτογραφίες. Κατά τη συνάντησή τους, ο Κεμάλ έμαθε περισσότερα για τη βυζαντινή αρχιτεκτονική και έκανε το σχόλιο ότι ο Sinan και αργότερα οι Τούρκοι αρχιτέκτονες είχαν ξεπεράσει την Αγία Σοφία σε κλίμακα και ομορφιά. Αποφασίστηκε ότι το τζαμί θα ξανανοίξει ως μουσείο βυζαντινής τέχνης με οθωμανικά έργα σε κατάλληλες θέσεις.

►Ο Σινάν ήταν Έλληνας που έγινε μωαμεθανός,άρα είχε ελληνική παιδεία [    Ο Μιμάρ Σινάν, ήταν σημαντικός Οθωμανός αρχιτέκτονας, ελληνικής ή κατ' άλλους αρμενικής καταγωγής και ανήκε στο σώμα των Γενίτσαρων.]  και το κυριότερο είναι ότι  οι μετέπειτα οθωμανοί αρχιτέκτονες μιμήθηκαν με ακρίβεια χωρίς καμία παρέκκλιση την Βυζαντινή αρχιτεκτονική και δόμηση χωρία καμία άλλη πρωτοβουλία .Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει και ένας απλός άνθρωπος ακόμη και σήμερα παρατηρώντας τα κτισματα της εποχής που αναφερόμεθα◄.
  ►Σινάν Πασάς (Koca Mimar Sinan, 1490-1588)-Ο πιο ονομαστός αυλικός αρχιτέκτονας της οθωμανικής αυτοκρατορίας, κατά την περίοδο των σουλτάνων Σουλεϊμάν Α΄ και Σελίμ Β΄. Ήταν γιος χριστιανών γονέων από την Καισαρεία της Καππαδοκίας. Σε ηλικία 14 ετών αρπάχθηκε από τους Τούρκους και εξισλαμίσθηκε. Ο Σινάν εκπόνησε μεγάλο αριθμό σχεδίων, την εκτέλεση των οποίων διηύθυνε ο ίδιος προσωπικά. Σχεδίασε και οικοδόμησε εβδομήντα εννέα τζαμιά, μεταξύ των οποίων το τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται σε ελληνικό έδαφος. Τα σπουδαιότερα έργα του είναι τα τζαμιά του Σεχζαντέ και του Σουλεϊμάν Α΄ στην Κωνσταντινούπολη και το τζαμί του Σελίμ Β΄ στην Αδριανούπολη. Στην Κωνσταντινούπολη είχε και την ευθύνη για την ύδρευση, την αποχέτευση και τη συντήρηση των κρατικών κτηρίων.EK TOY http://odysseus.culture.gr/◄ 
    Ο Λέων VI ονομάστηκε σοφός για την ολοκλήρωση της σύνταξης ενός μεγάλου κώδικα δικαίου στην ελληνική γλώσσα για την αυτοκρατορία, που ονομάζεται Βασιλική. Ήταν ο δεύτερος γιος του προηγούμενου αυτοκράτορα, Βασίλειου Α και Ευδοκίας .

    ►Βασίλειος Α΄ ο Μακεδών* Καταγόμενος από αγροτική οικογένεια του θέματος της Μακεδονίας, κατά μία εκδοχή αρμενικής καταγωγής, ο Βασίλειος ανήλθε μέχρι το αξίωμα του παρακοιμώμενου και στέφθηκε συναυτοκράτωρ το 866. Λίγο αργότερα με τη δολοφονία του Μιχαήλ Γ΄ έμεινε μόνος κυρίαρχος του θρόνου (24 Σεπτεμβρίου 867). Ο Βασίλειος Α΄ βασίλευσε μέχρι το 886 ιδρύοντας τη δυναστεία των Μακεδόνων (867-1056).◄
    Ο Λέων ήταν στην πραγματικότητα γιος του  αυτοκράτορα Ο Μιχαήλ Γ΄, τον επιλεγόμενο Μέθυσο, κάτι για το οποίο είναι μια μακρά ιστορία για να αναφερθούμε εδώ . Ο Βασίλειος ήξερε ότι ο Λέων δεν ήταν ο γιος του. Ο Λέων γνώριζε επίσης ποιος ήταν ο πραγματικός του πατέρας ... Ως αποτέλεσμα, ο Βασίλειος τον αντιμετώπισε άσχημα. ευνόησε τον πρώτο του, φυσικό γιο, τον Κωνσταντίνο, πάνω από τον Λέοντα. Παρόλο που ο Βασίλειος είχε τον Κωνσταντίνο και τον Λέοντα στεφανωμένο ως συν-αυτοκράτορες, απέκλεισε τον Λέοντα από οποιοδήποτε ρόλο στην κυβέρνηση ή στον στρατό. Τελικά έκλεισε τον Λέοντα σε αιχμαλωσία μέσα στο χώρο του παλατιού.
    Δυστυχώς για τον Βασίλειο, ο αγαπημένος του Κωνσταντίνος πέθανε και αναγκάστηκε να απελευθερώσει τον Λέοντα από τη φυλακή λόγω δημόσιας πίεσης και ένοχης συνείδησης.

    Ο Βασίλειος και ο γιος του Λέων ΣΤ' από το « Χρονικό του Σκυλίτζη».

    Ο Βασίλειος διοργάνωσε ένα συμπόσιο στο παλάτι για μια ομάδα γερουσιαστών. Κατά τη διάρκεια του δείπνου, ένας παπαγάλος μέσα στο παλάτι , ήταν ένα αγαπημένο και πολύ δημοφιλές πουλί , που ζούσε σε κλουβί και βρισκόταν κοντά στον Βασίλειο, άρχισε να σκούζει το " Φτωχέ Λέοντα, φτωχέ Λέοντα, αφήστε τον να φύγει" και αυτό γινόταν ξανά και ξανά! Κανείς δεν ήξερε από πού ο παπαγάλος έμαθε να το λέει και τα λόγια του θεωρήθηκαν ως οιωνός.
    Οι γερουσιαστές τότε παρακαλούσαν τον Βασίλειο να λυπηθεί για τον Λέοντα.
    Ο Βασίλειος απελευθέρωσε τον Λέοντα τον Ιούνιο και τρεις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 866, ο Βασίλειος ήταν νεκρός!
    Και βέβαια ήταν χαρούμενος ο Λέων, για τον φτωχό Βασίλειο. Δεν υπάρχει κανένα αρχείο για το τι συνέβη με τον παπαγάλο, κάποιος μπορεί να ελπίζει ότι ο Λέων ίσως τον αντάμειψε για την παρέμβασή του φωνάζοντας όνομα του Λέοντα δηλαδή όταν αυτός έγινε μοναδικός αυτοκράτορας.
    Παρακάτω ακολουθεί μια χειρόγραφη απεικόνιση του περιστατικού του παπαγάλου, πιθανώς ενός πράσινου ινδικού παπαγάλου πτηνό το οποίο ήταν πολύ δημοφιλές στο Βυζάντιο ως κατοικίδιο ζώο. Αναγνωρίστηκαν για την ικανότητά τους να μιμούνται σαφώς την ανθρώπινη γλώσσα, θαυμάζονταν για τα χρώματα και την γοητευτική τους διάθεση, αλλά η εκκλησία αποθάρρυνε την υπερβολική προσοχή που δόθηκε σε κατοικίδια ζώα όπως τα πουλιά.

    • Ο Κλήμης της Αλεξάνδρειας απαίτησε ανθρώπους που κρατούσαν παπαγάλους, πιθήκους, και παγόνια για να τους διασκεδάσουν στο δείπνο,  να παρέχουν φαγητό στους φτωχούς καλύτερα παρά αυτό . Κάποιος μπορεί μόνο να φανταστεί αυτοκρατορικά δείπνα με πιθήκους!

      Βασίλειος Α' και ο παπαγάλος που απελευθέρωσε τον Λέοντα ΣΤ'

      Την ίδια χρονιά ο Λέοντας τοποθέτησε  τον αδελφό του τον ευνούχο, το 19χρονο Στέφανο,  Πατριάρχη. Έχει ήδη υπηρετήσει επί επτά χρόνια τον κλήρο και φαίνεται να ήταν ένας ευσεβής, αν και ανόητος μάλλον αυτός ο νεανικός πρόγονος.. Ο Λέων απέρριψε τον μελετητή-πατριάρχη Φώτιο όταν ανέλαβε και έκανε λοιπόν Πατριάρχη τον αδελφό του. Ο Φώτιος ήταν δάσκαλος του Λέοντα και ο Λέων δεν είχε αγάπη ή σεβασμό γι 'αυτόν. Ο Φώτιος αργότερα έγινε άγιος στην ορθόδοξη εκκλησία.

      Ο Λέοντας παντρεύτηκε όταν ήταν 16 ετών την Θεοφανώ , ένα όμορφο, αλλά πολύ θρησκευόμενο και ψυχρό κορίτσι. Είχε επιλεγεί από τη μητέρα του σε νυφικό διαγωνισμό μεταξύ δυνητικά κατάλληλων αυτοκρατορικών συζύγων . Ο Λέων μισούσε την Θεοφανώ. Όταν πέθανε η μητέρα του, άρχισε να παρουσιάζεται δημόσια με μια ερωμένη, την Ζωή Ζαούτζαινα. Μέσα από μια σειρά γάμων που κατέληξαν σε θάνατο των συζύγων του είχε έναν γιο με μια άλλη ερωμένη που ονομάστηκε Ζωή - το ψευδώνυμο της οποίας ήταν Μαυρομάτα . Αυτή του έφερε έναν γιο - το πρώτο του επιζών αγόρι - και για αυτό ξεκίνησε η εκστρατεία του Λέοντα για να έχει ο γάμος του με την Ζωή αναγνωρισμένος από την εκκλησία και τον γιο του έκανε τον κληρονόμο του. Τελικά ο γάμος του Λέοντα αναγνωρίστηκε και ο γιος του έγινε νόμιμος εγκαίρως για να τον διαδεχθεί στο θρόνο, όπως ο Κωνσταντίνος Ε΄ο  Πορφυρογέννητος - "Γεννημένος στο πορφυρούν δωμάτιο".

      Πράγματι, ο Λέων είχε πολύ κακή σχέση με την εκκλησία. Θεώρησε τον εαυτό του σπουδαίο θεολόγο και ιεροκήρυκα και εξέδωσε προσωπικά κηρύγματα στην εκκλησία. Πήρε μουσουλμάνους πρεσβευτές μέσω της Αγίας Σοφίας και κάλεσε τον κλήρο να τους δείξει τα ιερά άμφια, τα πλοία και τους σταυρούς από το Υπουργείο Οικονομικών. Οι μουσουλμάνοι πρεσβευτές είχαν έρθει από το Εμιράτο της Ταρσού. Ο γιος του εμίρη ήταν μαζί τους. Υπήρξε λόγος ότι ο εμίρης σκέπτεται να μετατρέψει τον Χριστιανισμό και του δόθηκε μεγάλη περιήγηση στην Αγία Σοφία για να τον εντυπωσιάσει με την υπεροχή της χριστιανικής πίστης. Οι χορωδίες με τις ψαλμωδίες και το αρωματικό θυμίαμα να καίγεται για να ενισχύσει την άλλη-κοσμικότητα της εκκλησίας όπου ο ναός  ήταν διακοσμημένος με γιρλάντες και με λουλούδια και τα δάπεδα στρώθηκαν με αρωματικά φυτά  όπως δεντρολίβανο, μυρτιά και αμπελόφυλλα και πλύθηκαν με ροδοβάμβακα. Ο γιος του εμίρη αναγκάστηκε να επιστρέψει στον πατέρα του και τελικά δεν άλλαξε πίστη . Ακολουθεί μια απεικόνιση του Λέοντα ΣΤ'  που δείχνει τους ιερούς θησαυρούς στους Μουσουλμάνους επισκέπτες της Αγίας Σοφίας.



      Οι νάρθηκες 

      Όλες οι πόρτες που ανοίγουν στον νάρθηκα ή από τον νάρθηκα, με μία εξαίρεση, είναι τοποθετημένες σε ορείχαλκο με μόλυβδο σε ξύλινη βάση πάχους περίπου πέντε ιντσών, διαμορφωμένη σε πλαίσια. Όλοι κρέμονται σε δύο φύλλα και οι πίσω άκρες πάνω στο πλαίσιο όπου στρογγυλεύονται συνεχίζοντας πάνω και κάτω ως στροφείς στα οποία περιστρέφονται. Οι εννέα πόρτες που εισέρχονται στην εκκλησία είναι σχετικά απλές, κάθε φύλλο χωρίζεται σε τρεις πίνακες.

      • Η κεντρική πόρτα ονομαζόταν Βασιλική Πόρτα και μόνο ο Αυτοκράτορας θα μπορούσε να περάσει μέσα από αυτήν σε ειδικές ημέρες.
      Στην τελετουργική είσοδο του αυτοκράτορα στην Αγία Σοφία, που κρατούσε ένα μεγάλο κερί, θα προσκυνήση τρεις φορές πριν από αυτή την πόρτα, ενώ οι χορωδίες φώναζαν. Είναι τεράστιες και πυκνές οι σανίδες και λέγεται ότι είναι ξύλο από την κιβωτό του Νώε, μια ιστορία που καταγράφηκε για πρώτη φορά τον 9ο αιώνα.
      • Η «Partia Constantinopoleos» μας πληροφορεί: "Στο δεύτερο νάρθηκα οι πόρτες ήταν κατασκευασμένες από ελεφαντόδοντο (τρεις δεξιά, τρεις αριστερά και μεταξύ τους) τρεις άλλες πόρτες: δύο από το μεσαίο μέγεθος, και μεταξύ τους υπήρχε η πολύ μεγάλη από επιχρυσωμένο ασήμι. Όλες οι πόρτες ήταν επιχρυσωμένες. Μέσα από αυτές τις πόρτες αντί για κανονικό ξύλο υπήρχε το ξύλο της Κιβωτού ''
      Δυστυχώς, το ξύλο στις πόρτες δεν προήλθε από τη Μεγάλη Κιβωτό. Όλες και είναι πολλές ποικιλίες ξύλου που χρησιμοποιήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη για έπιπλα και ξύλινες κατασκευές προήλθαν από τα ποντιακά δάση της Μ. Ασίας, τα οποία παρήγαγαν πολύ μακριούς κορμούς και ξυλεία ή από τα δάση των βουνών του Αίμου που κατεβαίνουν στη θάλασσα βόρεια της πόλεως Μεσημβρίας Τα ποντιακά δάση κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας περιλαμβάνουν το Καυκάσιο έλατο , Fagus orientalis, καστανιές, Άλνος ο κολλώδης,( μαύρη σκλήθρα ) και δασόπευκο ή λιάχα. Το Καυκάσιο έλατο αναπτύσσεται μέχρι και τα 78 μέτρα (255 πόδια) σε ύψος.
      Είναι το ψηλότερο δέντρο που μεγαλώνει στην Ευρώπη. Θα χρησιμοποιηθούν για μεγάλους χώρους στέγης όπως βασιλικές εκκλησίες. Όσο το Βυζάντιο ελέγχει την ακτή του Πόντου στην βόρεια Μ. Ασία, είχαν πρόσβαση σε όλο το ξύλο που θα μπορούσαν ενδεχομένως να θέλουν και ήταν εύκολο να μεταφερθεί. Σήμερα το Καυκάσιο έλατο που είναι αειθαλές και έχει μαλακές βελόνες που δεν πέφτουν, ευρέως καλλιεργείται ως χριστουγεννιάτικο δέντρο στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.



      Όπως περιγράφηκε στην Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως «Partia Constantinopoleos»  , η πόρτα καλύφθηκε από φύλλα επίχρυσου ασημιού . Ασφαλίστηκε με μια μεγάλη και εντυπωσιακή ασημένια κλειδαριά. Κατά τους Βυζαντινούς χρόνους η πόρτα ήταν επίσης γνωστή ως Αργυρά Πύλη καθώς και ως  Ωραία Πύλη. Από τις δύο πλευρές της πόρτας κρεμόταν μια εικόνα του Σωτήρα και μιας Μαρίας της Αιγύπτου και της Θεοτόκου, που έφεραν εδώ από τον Πανάγιο Τάφο στα Ιερουσολήμα.

      ►Με τον όρο Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως[1] (λατ. Scriptores originum Constantinopolitarum) αναφερόμαστε συμβατικά σε μια συλλογή κειμένων, αφιερωμένων στην ιστορία, την τοπογραφία και τα μνημεία της Κωνσταντινούπολης. Σε αυτή ανήκουν τα «Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως» του Ησύχιου του Μιλήσιου, οι «Παραστάσεις σύντομοι χρονικαί» (8ος-9ος αιώνας) άγνωστου συγγραφέα, το ομώνυμο έργο που εσφαλμένα αποδόθηκε στον Γεώργιο Κωδινό (9ος αιώνας), τα «Πάτρια» του 995 και μια τοπογραφική μελέτη αφιερωμένη στον Αλέξιο Α'. Με τη συλλογή σχετίζεται επίσης ένα μεταβυζαντινό κείμενο, γνωστό ως «Θαυμαστή Διήγηση» (περ. 16ος αιώνας), το οποίο πραγματεύεται τη στήλη του Ξηρόλοφου στην Κωνσταντινούπολη, πιθανώς γραμμένο από τον Ιωάννη Μαλαξό.
      Τα κείμενα της συλλογής περιέχουν σημαντικές μαρτυρίες για την ιστορία και τα μνημεία της πόλης, ωστόσο η ιστορική αξία τους είναι μειωμένη, καθώς πιστεύεται ότι δε διακρίνονται σαφώς τα ιστορικά γεγονότα από στοιχεία που ανήκουν στη σφαίρα του μύθου.◄


      Η πόρτα έχει ένα μολυβδούχο πλαίσιο ορείχαλκου που χρονολογείται από τον 6ο ή τον 9ο   αιώνα. Με βάση την μορφή  του κειμένου, η πιο πρόσφατη μελέτη υποστηρίζει μια μεταγενέστερη ημερομηνία. Στην κορυφή είναι μια σειρά από άγκιστρα με τη μορφή των δακτύλων. 



      Ο ορείχαλκος έχει το ίδιο λεπτό διακοσμητικό στην ένωση με τις άλλες πόρτες της Αγίας Σοφίας. Δεν ξέρω αν το πλαίσιο ορείχαλκου ήταν πάντα επιχρυσωμένο. Νομίζω ότι δεν είναι, δεδομένου ότι η μόνη μέθοδος επιχρύσωση που θα μπορούσε να είναι ένα έλαιο. Ο ορείχαλκος μπορεί να διατηρηθεί γυαλισμένος σε πολύ ωραίο φινίρισμα σαν χρυσός, οπότε ας υποθέσουμε ότι αυτό έγινε.


      Οι δύο παραστάδες στις πλευρές των βασιλικών θυρών είναι λαξευμένες από πράσινο μαρμάρινο  από τη Θεσσαλία. Υπήρχαν αρκετά αυτοκρατορικά λατομεία αυτής της πέτρας κοντά στη Λάρισα.




      Αυτή η πέτρα ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στους Βυζαντινούς χρόνους. Χρησιμοποιείται μέσω της Αγίας Σοφίας για στήλες, αρχιτεκτονικά στοιχεία και επένδυση.

      Κολώνες από πράσινο Θεσσαλικό μάρμαρο 
      Όλες οι πόρτες του εσωτερικού και του εξωτερικού νάρθηκα είναι κατασκευασμένες από ορείχαλκο με μόλυβδο. Η Κωνσταντινούπολη ήταν η κύρια πηγή για πόρτες με ορείχαλκο μολυβδούχου που ήταν διακοσμημένες με ένθετο χρυσό και ασήμι.
      Υπάρχουν πολλά παραδείγματα στην Ιταλία που εξακολουθούν να επιβιώνουν, συμπεριλαμβανομένων των θυρών του Αγίου Παύλου Έξω από τα τείχη της Ρώμης. Οι πόρτες μεταφέρθηκαν σε μέρη με πλοίο και συναρμολογήθηκαν στο χώρο.

      Μία εκ των θυρών του Αγίου Παύλου 

      ►Η βασιλική ιδρύθηκε από το Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Α΄ πάνω στο σημείο ταφής του Αγίου Παύλου, όπου λέγεται ότι μετά την εκτέλεση του Αποστόλου οι πιστοί του ανήγειραν ένα μνημείο. Αυτό το πρώτο οικοδόμημα επεκτάθηκε επί Βαλεντινιανού Α΄ περί το 370. Το 386 ο Αυτοκράτορας Θεοδόσιος Α΄ ξεκίνησε την κατασκευή μιας πολύ μεγαλύτερης και ωραιότερης βασιλικής, έργο που περιλαμβανομένων των ψηφιδωτών δεν αποπερατώθηκε παρά επί Πάπα Λέοντος Α΄ (440–461).



      Καθώς βρισκόταν έξω από τα Αυρηλιανά Τείχη, η βασιλική έπαθε ζημιές τον 9ο αιώνα από εισβολές Σαρακηνών. Στη συνέχεια ο Πάπας Ιωάννης Η΄ (872–882) οχύρωσε τη βασιλική, το μοναστήρι που είχε στο μεταξύ ιδρυθεί και τις κατοικίες των χωρικών, δημιουργώντας την συνοικία Giovannipoli (Ιωαννούπολη) που επέζησε μέχρι το 1348, οπότε ένας σεισμός την κατέστρεψε ολοκληρωτικά.
      Το 1823 μια πυρκαγιά, που ξεκίνησε από αμέλεια ενός εργάτη που επισκεύαζε το μολύβδινο θόλο είχε ως αποτέλεσμα τη σχεδόν πλήρη καταστροφή της βασιλικής, της μόνης από όλες τις εκκλησίες της Ρώμης, που είχε διατηρήσει τον αρχικό της χαρακτήρα για 1435 χρόνια.


      Ξανάνοιξε το 1840 και ξαναλειτούργησε το 1855. Η αποπεράτωση των εργασιών ανακατασκευής κράτησε όμως περισσότερο, με τη συμβολή πολλών χωρών. Ο Αντιβασιλιάς της Αιγύπτου έστειλε αλαβάστρινους κίονες, ο Αυτοκράτορας της Ρωσίας τους πολύτιμους μαλαχίτες και λάπις λάζουλι. Οι εργασίες στην κύρια πρόσοψη αποπερατώθηκαν από την Ιταλική Κυβέρνηση που ανακήρυξε την εκκλησία εθνικό μνημείο.◄



      Οι εσωτερικοί και εξωτερικοί νάρθηκες

      Οι εσωτερικοί και εξωτερικοί νάρθηκες είναι πολύ ακανόνιστοι στο σχεδιασμό και την εκτέλεση. Οι θύρες δεν ευθυγραμμίζονται και έχουν διαφορετικά μεγέθη. Όλες οι πόρτες έχουν διαφορετικά προφίλ και μεταλλικά στοιχεία.

       Εξωτερικός νάρθηξ ,εισερχόμενος αριστερά ΒΔ .ο επάνω  και ΝΑ δεξιά ,ο κάτω


      Αυτά τα μεταλλικά αντικείμενα πιθανόν να είχαν σκαλιστεί επί τόπου, αφού το μαρμάρινο μπλοκ είχε εισαχθεί στον τοίχο. Δεν υπάρχει καμία εξήγηση για το γιατί είναι διαφορετικές.
      Αν όλες είχαν σκαλιστεί εκ των προτέρων στο μαρμάρινο αυλό, θα μπορούσαν να έχουν φτιαχτεί τα σωστά μεγέθη με παρόμοια προφίλ. Πρέπει να υπήρχαν διαφορετικές ομάδες που εργάζονταν στις πόρτες που δεν φαίνεται να συντονίζουν το έργο τους έτσι ώστε να ταιριάζουν. Αυτή η αυθόρμητη συμπεριφορά είναι ένα από τα πράγματα που λατρεύουν κάποιοι άνθρωποι στην Αγία Σοφία είναι κάτι που τους ξετρελαίνει...!




      Το «μεγάλο σκοτάδι επί της Γης»

      Πρόσφατα, όλες οι ατέλειες στο σχεδιασμό - ειδικά στην μαρμαροτεχνία - έχουν κατηγορηθεί για το αναφερόμενο «μεγάλο σκοτάδι επί της Γης»  που έγινε συγχρόνως όταν χτίστηκε η Αγία Σοφία. Το σκοτάδι της ημέρας  προκλήθηκε από μια ηφαιστειακή έκρηξη και διήρκεσε αρκετά χρόνια. Δεν υπήρχαν περισσότερες από 4 ώρες φωτός την ημέρα κατά τη διάρκεια αυτού του σκοταδιού. Από δαχτυλίδια δέντρων έχει αποδειχθεί ότι συνέβη το 536-537 - ακριβώς όταν τελείωνε η Αγία Σοφία (άνοιξε επίσημα το Δεκέμβριο του 537).

      Κάτω από το πάτωμα μπορείτε να δείτε στην τομή του ναού στην πιο πάνω φωτογραφία ένα μακρύ θολωτό πέρασμα. Αυτό το χωρίο ξεχνιέται και «ανακαλύπτεται» κάθε 20 χρόνια περίπου. Είναι χαμηλό και δεν μπορείτε να αντέξετε για πολύ  μέσα σε αυτό. Αυτή η διατομή, που σχεδιάστηκε από τον Robert Van Nice, δείχνει την άνω Δυτική Στοά.


      Εδώ είναι ένα σχέδιο κάτοψη για τους νάρθηκες. Ο εσωτερικός νάρθηκας έχει εννέα πόρτες και ο εξωτερικός πέντε. Μόνο η κεντρική πόρτα ευθυγραμμίζεται. Μπορείτε να δείτε στην παρακάτω φωτογραφία , ότι ο εσωτερικός νάρθηκας εξακολουθεί να έχει το μεγαλύτερο μέρος του δαπέδου του λευκού προκοννησιακού (από την παρακείμενη νήσο Προκόννησο ) μαρμάρου σε πλάκες που ταιριάζουν στο πλακόστρωτο του ναού.



      Ο άλλος νάρθηκας έχει συνυπολογιστεί με τα μαρμάρινα κομμάτια και ακόμη και τα πλακάκια από πηλό . Είναι ένα χάος!...Ένα εκπληκτικής ομορφιάς χάος...

      Ο εξωτερικός νάρθηκας άνοιγε σε ένα αίθριο με ένα σιντριβάνι. Την Κυριακή δωρεάν ψωμί διανείμετε στους ηλικιωμένους αλλά και στους φτωχούς μαζί. Το αίθριο είχε μια κιονοστοιχία από κίονες και προβλήτες.

      Δομικό στοιχείο, κίονας, στον περιβάλλοντα χώρο της εκκλησίας

      Οι κίονες ήταν πιθανώς από ροδοκόκκινο γρανίτη από λατομεία κοντά στην πόλη. Το αίθριο αποσυναρμολογήθηκε τον 19ο αιώνα για τα δομικά του μέρη. Απαιτούνται φαίνεται εκείνη την εποχή στήλες για οθωμανικά οικοδομικά έργα. Πάνω από το κέντρο που φέρει αντηρίδες ήταν ένα νεώτερο καμπαναριό . Μπορείτε να δείτε μια σχετική εικόνα παρακάτω.

      Κατά τους Βυζαντινούς χρόνους η κύρια είσοδος της Αγίας Σοφίας μετατοπίστηκε στο Νότιο Προθάλαμο που άνοιξε στο Αυγουσταίον, ένα φόρουμ που έγινε στο προαύλιο της εκκλησίας και  ήταν γεμάτο με αρχαία αγάλματα και μια κολοσσιαία στήλη με το  άγαλμα Ιουστινιανού με το άλογο  όπου βρίσκεται στην κορυφή.


      Το Αυγουσταίον (Augusteon) ήταν γεμάτο από καταστήματα και εστιατόρια που εξυπηρετούσαν τους επισκέπτες προσκυνητές της Αγίας Σοφίας. Τα ενοίκια τους στήριξαν τη λειτουργία της εκκλησίας.

      Σχεδιαστική τομή της Αγίας Σοφίας και η τιμητική στήλη του με το άγαλμα του Ιουστινιανού μέσα στο Αυγουσταίον

      Οι θόλοι του εσωτερικού νάρθηκα είναι επιστρωμένοι με πρωτότυπο ψηφιδωτό χρυσού και γυαλιού από την εποχή του Ιουστινιανού. Φαίνεται ότι η αρχική Αγία Σοφία δεν είχε εικονιστικά ψηφιδωτά - απλώς διακοσμητικά μοτίβα, όπως είναι σταυροί και άκανθοι.

       Ο εσωτερικός νάρθηκας χρησιμοποιήθηκε για δημόσιες συναναθρήσεις. Το εδώδιμο ιερατικό  δικαστήριο της Αγίας Σοφίας, το οποίο άκουγε ,έκανε ακρόαση στους ισχυρισμούς, του ιερού κλήρου σε σοβαρές υποθέσεις όπως είναι οι δολοφονίες, καθόταν και συνεδρίαζε εδώ.



      Οι προσκυνητές εισέρχονταν από τον  βόρειο διάδρομο της Αγίας Σοφίας μέσω της τελευταίας πόρτας του εσωτερικού νάρθηκα. Το πλαίσιο της πόρτας ήταν επενδυμένο με έναν ασημένιο σταυρό, τον οποίο  εκατομμύρια προσκυνητές θα έπρεπε να τον  φιλήσουν πριν εισέλθουν, αλλά μπορείτε να δείτε ακόμα πού ήταν. Όποιος δεν φιλούσε αυτόν τον σταυρό θα θεωρούσαν ότι δεν είναι χριστιανός.

      Βόρεια Είσοδος εξωτερικού νάρθηκα προς την Β είσοδο του εσωτερικού  
      Αριστερά η πόρτα του Βόρειου  Εξωτερικού νάρθηκα δεξιά οι βόρειες πόρτες προς το εσωτερικό του ναού .

      Οι μουσουλμάνοι επισκέπτες της Λέοντα ΣΤ'  στην Αγία Σοφία δεν θα το είχαν φιλήσει - ή οποιοδήποτε άλλο σταυρό που είδαν ή προσφέρθηκε ο αυτοκράτορας να δουν  κατά τη διάρκεια της επίδειξης που έκανε για αυτούς.
      Αυτή είναι μια μεγάλη εικόνα του εσωτερικού νάρθηκα που δείχνει την κατάσταση των πατωμάτων και τις τεράστιες πλάκες του μαρμάρου που χρησιμοποιήθηκαν.

      Υπάρχουν μερικές εικόνες από επίστρωση στο νάρθηκα παραπάνω. Η επένδυση τοποθετήθηκε ακανόνιστα - μερικές από τις εγκάρσιες ζώνες του «Verde Antico» του Θεσσαλικού μαρμάρου δηλαδή  δεν ευθυγραμμίζονται - η δεύτερη επάνω είναι ευρύτερη η δεξιά από την αριστερή. Αλλάζει στην τρίτη πόρτα στα αριστερά στο κέντρο.
      • Πολλά από τα πάνελ πάνω από τις πόρτες δεν είναι τέλεια. Αυτά τα μεγάλα γκρίζα (είναι πραγματικά μαύρα) και τα λευκά πάνελ χρειάζονται καθαρισμό και στίλβωση - είναι μάρμαρο κελτικό από το σημερινό St. Girons Hèche και το Hèchettes, στο Hautes-Pyrénées της Γαλλίας.

      Οι ευρείες ζώνες πλαισίωσης είναι ανοιχτό κίτρινο μάρμαρο (giallo antico), το οποίο χρησιμοποιήθηκε στο νάρθηκα αντί για τον χρυσό όνυχα. Ο εσωτερικός νάρθηκας ήταν ίσως το πρώτο μέρος της Αγίας Σοφίας που δέχτηκε από τους κατασκευαστές Έλληνες μαστόρους την επίστρωσή του. Το «giallo antico» φαίνεται να έχει κατασκευαστεί από τα αρχικά στάδια .

      Αυτός ο όμορφος πορφυρός βωμός του 4 ου αιώνα στον εξωτερικό νάρθηκα της Αγίας Σοφίας 

      Ο  χρυσός όνυχας, ο οποίος είναι ο «Alabastro fiorito», από την περιοχή της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας Αυτός ο όνυχας είναι στην πραγματικότητα μια ταινία τραβερτίνης. Αυτός είναι ο τόπος της αρχαίας πόλης της Ιεράπολης και η τραβερτίνη, που έχει σχηματισθεί εκεί  από θερμές πηγές, σχηματίζει τεράστιες βεράντες προβόλους, από τους οποίους εξορύσσεται η πέτρα κατά την αρχαιότητα και εξακολουθεί να είναι λατομείο μέχρι σήμερα.
      Ο εξωτερικός νάρθηκας

      Ο εξωτερικός νάρθηκας απογυμνώθηκε από την μαρμάρινη επίστρωση, τα όμορφα ψηφιδωτά και επιμεταλλωμένα στοιχεία στην Οθωμανική εποχή. Από τη στιγμή που η Αγία Σοφία έγινε μουσείο, ο γύψος έχει αφαιρεθεί αφήνοντας το  τούβλο εκτεθειμένο.

      Ο εξωτερικός νάρθηκας, η οροφή 

      Τα άγκιστρα πάνω από τις πόρτες ήταν για κουρτίνες. Σε αυτή την εικόνα μπορείτε να δείτε κεραμίδια  κάτω αριστερά. Όλα τα κομμάτια του μαρμάρου στο πάτωμα ήρθαν από άλλα μέρη της Αγίας Σοφίας και πολλά σημάδια φέρουν την ένδειξη όπου εισήχθησαν στήλες και κιγκλιδώματα.

      Ο εξωτερικός νάρθηκας έχει μια σειρά βυζαντινών μαρμάρινων υπολειμμάτων . Εδώ είναι μια ενδιαφέρουσα λεκάνη λαξευμένη με φίδια. Τα περισσότερα από τα βυζαντινά υπολείμματα βρίσκονται στον κήπο της γλυπτικής έξω από την εκκλησία, όπου διαλύονται αργά και χάνοντας τα χαρακτηριστικά τους στην όξινη βροχή.


      Πάνω είναι ο τάφος της Ειρήνης από Θεσσαλική πέτρα, (Λατυποπαγές υλικό είναι ένας  σερπεντινίτης  βράχος αποτελούμενος από ένα ή περισσότερα ορυκτά της σερπεντινής ομάδας που είναι πρασινωπά, καφέ υλικά )  που βρισκόταν  παλαιότερα στη Μονή του Παντοκράτορα. Έως τουλάχιστον τα τέλη του 19ου αιώνα βρέθηκε έξω από την πρώην εκκλησία, όπου είχε μετακινηθεί και χρησιμοποιήθηκε ως σιντριβάνι. Το 1960 μεταφέρθηκε στην Αγία Σοφία όπου μπορείτε να τον δείτε στο εξωτερικό νάρθηκα. Είναι σκαλισμένο με απλούς σταυρούς σε κύκλους, που έχουν σχεδόν εξαφανιστεί με το χρόνο.



       Υπάρχουν 14 μαρμάρινοι τάφοι που σώζονται σήμερα στην Αγία Σοφία, οι περισσότεροι από τους οποίους βρίσκονται στον κήπο.

      Εδώ είναι μια εικόνα με στοιχεία από την οθωμανική εποχή. Όλες οι πόρτες ήταν καλυμμένες με τις Ισλαμικές επιγραφές χρησιμοποιώντας τα αρχικά βυζαντινά άγκιστρα. Στους βυζαντινούς χρόνους οι κουρτίνες χωρίστηκαν στη μέση και ήταν κατασκευασμένες από βαρύ μετάξι υφασμένα με σχέδια σε ζώνες. Θα μπορούσαν επίσης να έχουν χρυσά κεντήματα. Εδώ μπορείτε να δείτε πώς το μαρμάρινο κατώφλι έχει φθαρεί από τα πόδια στα εκατοντάδες χρόνια που πέρασαν .


      Ο εσωτερικός Νάρθηξ της Αγ.Σοφίας 


      ©ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ Με στοιχεία από τον Ρώσο ιστορικό  Bob Atchison



      ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ -ΑΝΑΦΟΡΕΣ

      *Βασίλειος Α΄ ο Μακεδών
      Καταγόμενος από αγροτική οικογένεια του θέματος της Μακεδονίας, κατά μία εκδοχή αρμενικής καταγωγής, ο Βασίλειος ανήλθε μέχρι το αξίωμα του παρακοιμώμενου και στέφθηκε συναυτοκράτωρ το 866. Λίγο αργότερα με τη δολοφονία του Μιχαήλ Γ΄ έμεινε μόνος κυρίαρχος του θρόνου (24 Σεπτεμβρίου 867). Ο Βασίλειος Α΄ βασίλευσε μέχρι το 886 ιδρύοντας τη δυναστεία των Μακεδόνων (867-1056).

      Η ζωή του Βασιλείου Α΄ σημειώνεται ως υπόδειγμα κοινωνικής κινητικότητας. Οι πηγές δίνουν έμφαση στον τρόπο κοινωνικής ανόδου του, μολονότι δεν συμφωνούν απόλυτα στις λεπτομέρειες. Το κοινό στοιχείο ωστόσο είναι ότι ο Βασίλειος επιδίωξε την κοινωνική και οικονομική άνοδο μέσω της ένταξής του στην υπηρεσία κάποιου ευγενή ή/και αξιωματούχου. Έτσι, σύμφωνα με μία εκδοχή, υπηρετούσε αρχικά τον στρατηγό του θέματος Μακεδονίας, Τζάντζη. Με την έλευσή του στην Κωνσταντινούπολη εισήλθε στην υπηρεσία του παραμονάριου ή ηγούμενου της μονής Αγίου Διομήδους, για να μεταπηδήσει από εκεί (κατά μία παραλλαγή με την μεσολάβηση ενός ιατρού, αδελφού του παραμονάριου) στο προσωπικό του συγγενή του καίσαρα Βάρδα και συνεπώς συγγενή της δυναστείας του Αμορίου, του Θεοφίλου ή Θεοφιλίτζη, και να τον προσέξει ο ίδιος ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ΄ κατά τη διάρκεια κυνηγιού. Στις πηγές αναδεικνύεται η επιδεξιότητα του Βασιλείου στο χειρισμό των ίππων αλλά και η σωματική του διάπλαση με την οποία κέρδιζε τις εντυπώσεις, αφενός, αλλά και οι δεσμοί κοινωνικής ανόδου που σφυρηλάτησε (αδελφοποιίας, υιοθεσίας) προκειμένου να βελτιώσει τη θέση του. Μία από τις ιστορίες διηγείται πως κατά την επίσκεψη του Θεοφιλίτζη στην Πελοπόννησο, η αρχόντισσα Δανηλίς παραχώρησε στον Βασίλειο μεγάλο μέρος από τον πλούτο της. Αυτό επέτρεψε στον ίδιο να δημιουργήσει την δική του περιουσία επενδύοντας σε αγορά γης στη Μακεδονία, εντασσόμενος έτσι στην κατηγορία των «γεωργών», και να δημιουργήσει επίσης τον δικό του κύκλο υπηρετών και εμπίστων. Από το σημείο αυτό η θέση του σε σχέση με τους προηγούμενους άρχοντες δεν είναι ξεκάθαρη, αλλά πλέον δεν μπορεί να γίνεται λόγος για τον «υπηρέτη» Βασίλειο. Όταν ο Βασίλειος πέρασε στην βασιλική υπηρεσία εντάχθηκε στους βασιλικούς στράτορες, πιθανώς και στην Εταιρεία, τη βασιλική σωματοφυλακή. Αναφέρονται επίσης ως σταθμοί στη σταδιοδρομία του ο σχετικά υψηλός τίτλος του σπαθαροκανδιδάτου και το αξίωμα του κόμητος του στάβλου. Το 865 προήχθη σε παρακοιμώμενος, παρά το γεγονός ότι το αξίωμα αυτό απονεμόταν κανονικά σε ευνούχους, και έτσι ερχόταν σε άμεση και καθημερινή επαφή με τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ΄. Γύρω στο 866 η επιρροή του Βασιλείου στην αυλή ήταν τόσο μεγάλη, που του επέτρεψε να οργανώσει τη δολοφονία του καίσαρα Βάρδα. Με αυτόν τον αιματηρό τρόπο ο Βασίλειος Α΄ άνοιξε το δρόμο για το θρόνο, και για τη δολοφονία του ίδιου του αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ΄, για τα πραγματικά κίνητρα των δολοφονιών όμως δεν μπορούν να διατυπωθούν βέβαια συμπεράσματα, καθώς η προσπάθεια δικαίωσης του Βασιλείου αμαυρώνει την εικόνα του Μιχαήλ Γ΄ σε τέτοιο σημείο, ώστε είναι αδύνατον να διαχωριστεί η αλήθεια από τη φήμη, το λογοτεχνικό ή το πολιτικό κατασκεύασμα.

      Στα βυζαντινά χρονικά δεν υπάρχει επιχείρηση εξευγενισμού μεγαλύτερη από αυτή που στήθηκε για τον Βασίλειο Α΄, γεγονός που προδίδει την μεγάλη αμηχανία των συγχρόνων του για την σκοτεινή και άσημη καταγωγή του. Έτσι, η βιογραφία που αφιερώθηκε σε αυτόν, ο «Βίος Βασιλείου», ξεκινά την αφήγηση υποστηρίζοντας πως ο Βασίλειος ήταν από την πλευρά του πατέρα του απόγονος των Αρσακιδών της Περσίας και από την μητέρα του απόγονος του μεγάλου Κωνσταντίνου, κι έτσι «καυχιόταν για την λαμπρότητα του μεγάλου Αλεξάνδρου». Σύμφωνα με σύγχρονες πηγές, ο δημιουργός αυτής της παράδοσης ήταν ο ίδιος ο πατριάρχης Φώτιος. Ακολουθώντας τα αγιολογικά πρότυπα, ο βιογράφος του 10ου αι. αποδίδει στον Βασίλειο αρετές και σημεία που υποδείκνυαν το λαμπρό του μέλλον ήδη από την παιδική ηλικία. Έτσι, η περίπου ιεραποστολική δράση της οικογένειάς του κατά την αιχμαλωσία της στη Βουλγαρία, το μήλο (σύμβολο της σφαίρας εξουσίας) που του έδωσε ο Βούλγαρος βασιλεύς, η αναγνώριση από ιερείς ή μοναχούς, τα προφητικά όνειρα, ολόκληρη η ιστορία της Δανηλίδος αλλά και η επίδειξη της ρώμης και της επιδεξιότητας του Βασιλείου έχουν μία θέση στις ιστορικές αφηγήσεις και βασίζονται σε αναγνωρίσιμα πρότυπα της αρχαιότητας και του χριστιανισμού.

      Ο Βασίλειος Α΄ αποδείχθηκε ένας από τους σημαντικότερους βασιλείς του Βυζαντίου και η δυναστεία του υπήρξε η δεύτερη μακροβιότερη μετά τη δυναστεία των Παλαιολόγων. Συνέχισε την πολιτική και πολιτιστική επέκταση του Βυζαντίου στον βορειο-βαλκανικό αλλά και στον κυρίως ελλαδικό χώρο (μέσω προσηλυτισμού στον χριστιανισμό ξένων πληθυσμιακών ομάδων) που είχε ξεκινήσει επί της δυναστείας του Αμορίου και προσπάθησε να αντιμετωπίσει την επέκταση των Αράβων στην Ιταλία με συμμαχίες με τον Φράγκο βασιλέα και τους πάπες της εποχής. Εξίσου σημαντικοί ήταν οι πόλεμοί του προς τα ανατολικά κατά των Αράβων, με μεγαλύτερη επιτυχία του την εκμηδένιση της δύναμης των Παυλικιανών (872). Ως βασιλεύς ο Βασίλειος Α΄ εξαίρεται για την φιλανθρωπία του και τη γενναιοδωρία του προς μοναστικά και φιλανθρωπικά ιδρύματα, για τη συμπάθεια του προς τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, ιδιαιτέρως τους αγρότες, αλλά και για το μεγάλης κλίμακας οικοδομικό του πρόγραμμα. Η σημαντικότερη συνεισφορά του ωστόσο παραμένει το νομοθετικό του έργο σε σαράντα βιβλία, το οποίο ατυχώς δεν σώζεται, του οποίου σήμερα θεωρείται ότι τμήμα υπήρξε Εισαγωγή του Φωτίου, που άνοιξε το δρόμο για τη μεγάλη κωδικοποίηση των νόμων του Λέοντος Στ΄, τα Βασιλικά.

      Βιβλιογραφία:
      Moravcsik, Sagen und Legenden, 59-126· Kislinger, Der junge Basileios, 137-150· Αναγνωστάκης, Το επεισόδιο της Δανιηλίδας, 375-390· Βλυσίδου, Αριστοκρατικές οικογένειες, 65-68, 96-99· Χριστοφιλοπούλου, Ιστορία τ. Β2, 13 κ.εξ.· Χριστοφιλοπούλου, Ιστορία τ. Β1, 238-240· Tchkoidze, Βυζάντιο, 84-118· ODB 260· Herlong, Kinship, 73-76· Μαρκόπουλος, Μεταμορφώσεις, 945-970· Μαρκόπουλος, Κύρου Παιδεία, 91-108· Kaldellis, How to usurp the throne, 49• Patlagean, Ελληνικός μεσαίωνας, 142-146· Tougher, Leon VI, 23-67· Markopoulos, Anonymous poem, 225-232· Markopoulos, Constantine in Macedonian historiography, 160-170· Markopoulos, The emperor Basil, 1-10· Magdalino, Observations, 51-64· Markopoulos, Chapitres parénétiques, 469-479· Anagnostakis-Kaldellis, Textual sources, 115-123· Beck, Gefolgschaftswesen, 6-7, 10· Rapp, Ritual brotherhood, 305-308· Anagnostakis, Helladic connection, 20, 24-26· Μπουρδάρα, Καθοσίωσις, 35-44· Καρπόζηλος, Ιστορικοί και χρονογράφοι τ. Β΄, 331-344· Dvornik, Photian schism, 132-202 passim· PmbZ, αρ. 832· PmbZ 2, αρ. 20837.

      ΕΚ.ΤΟΥ.ΣΥΝΕΡΓΆΤΗ ΜΑΣ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ

      Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας http://www.tapantareinews.gr, για περισσότερη ενημέρωση. Εγγραφείτε - SUBSCRIBE: http://bit.ly/2lX5gsJ Website —►http://bit.ly/2lXX2k7 SOCIAL - Follow us...: Facebook...► http://bit.ly/2kjlkot   





      Δημοσίευση σχολίου

      Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

      Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

      Δημοφιλείς κατηγορίες

      ...
      Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

      Whatsapp Button works on Mobile Device only