Στις 12/11/2014 η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ (http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=59112) περιέγραφε τον κιβωτιόσχημο τάφο ο οποίος είχε ανευρεθεί ως εξής :
«2. Οι εξωτερικές διαστάσεις του τάφου είναι μήκους 3,23μ., πλάτους 1,56μ. και σωζόμενου ύψους 1 μ. Ωστόσο, βρέθηκαν, κατά την ανασκαφή, ορθοστάτες από την ανωδομή του τάφου, που μας επιτρέπουν να θεωρήσουμε ότι το ύψος του έφτανε τουλάχιστον στο 1,80μ.
3. Εντός του τάφου δημιουργήθηκε μια επιμήκης βάθυνση πλάτους 0,54μ.και μήκους 2,35μ. (φωτό 3). Πρόκειται για τη θέση στην οποία τοποθετήθηκε ξύλινο φέρετρο. Βρέθηκαν, διάσπαρτα, σιδερένια και χάλκινα καρφιά, καθώς και οστέινα και γυάλινα διακοσμητικά στοιχεία του φερέτρου (φωτο 4). Επισημαίνεται ότι το συνολικό ύψος του τρίτου θαλάμου από την κορυφή της θόλου έως τον πυθμένα του τάφου είναι 8,90μ.»
Αυτό που έκανε εντύπωση σε όλους μας ήταν το μεγάλο μήκος του κιβωτιόσχημου τάφου (εξωτερικού μήκους ,23 και θέση φερέτρου 2,35μ) που μας οδήγησε υποσυνείδητα εν πρώτοις στην υπόθεση ότι ο νεκρός ήταν υψηλός, αλλά επίσης και στο πολύ μικρό πλάτος του φερέτρου (0,54μ) που είναι σχεδόν αδύνατο να χωρέσει έναν νεκρό, εκτός εάν ο νεκρός έχει πιθανόν αφυδατωθεί, ίσως μετά από μια διαδικασία μουμιοποίησης . Όσο όμως υψηλός και να ήταν ο νεκρός, το μεγάλο αυτό μήκος πάλι εξέπληττε.
Η εν συνεχεία ανακοίνωση ότι οι σκελετοί ήταν πέντε περιέπλεξε την κατάσταση και «θόλωσε» την εικόνα για το αν και ποιος μπορεί να είναι ο σκελετός του «ενοίκου» του Τάφου της Αμφίπολης.
Όμως στις 9/3/2015 ο κ.Λεφαντζής σε μια συνέντευξη του στα «Παραπολιτικά» κάνει την εξής εκπληκτική αποκάλυψη :
“Στην ερώτησή αν αυτός που έχει βρεθεί είναι ο βασικός τάφος, ο κ. Λεφαντζής λέει: «Οι ενδείξεις που έχουμε, ιδίως στον τέταρτο χώρο, μας δίνουν μέσα στο όρυγμα του κιβωτιόσχημου τάφου δύο θέσεις: αυτές μιας νεκρικής κλίνης και μιας τεφροδόχου. Οι σκελετοί βρέθηκαν σε πιο ψηλά στρώματα και μαρτυρούν τη βίαιη κατάληξη κάποιων ανθρώπων στο σημείο όπου βρέθηκαν είτε λόγω της
λατρευτικής ιδιότητας του χώρου είτε για εξιλέωση από τις λεηλασίες που είχαν προηγηθεί στον χώρο»”
Κατ’αρχήν μας αποκαλύπτει ότι εκτός από θέση για νεκρική κλίνη ευρέθη και θέση για τεφροδόχο! Τι σημαίνει αυτό;
Είτε σημαίνει ότι οι βασικοί νεκροί είναι δύο, ο ένας αποτεφρωμένος και άλλος θαμένος, είτε ότι η τεφροδόχος περιείχε τα υπολείμματα καύσης του νεκρού και η νεκρική κλίνη αποτελούσε απλώς «εξοπλισμό» του τάφου, όπως συναντήσαμε και στον τάφο του Φιλίππου όπου η λάρνακα με τα οστά του ήταν επί της νεκρικής κλίνης. Νομίζω ότι η δεύτερη περίπτωση πρέπει να αποκλεισθεί, κυρίως γιατί μιλάμε για κιβωτιόσχημο τάφο.
Άρα καταλήγουμε ότι οι βασικοί νεκροί του τάφου είναι δύο!
Το πρώτο ερώτημα που αβίαστα τίθεται είναι τι έγινε η τεφροδόχος; Βρέθηκε – ακέραιη ή έστω κατεστραμμένη- ή δεν ευρέθη; Οστά φαίνεται ότι βρέθηκαν.
Τίθεται επίσης το καίριο ερώτημα, ο τάφος κατασκευάστηκε εξ αρχής για τους δύο ή φτιάχτηκε για έναν και στην συνέχεια ετάφη και ο άλλος; Φαίνεται από το μέγεθος του τάφου ότι η πρόθεση ήταν από την αρχή να ενταφιαστούν δύο νεκροί, μιας και φαίνεται σχεδόν αδύνατο να φτιάχτηκε ο τάφος και να «επεκτάθηκε» κάποια στιγμή αργότερα για να υποδεχτεί και τον δεύτερο.
Αν λοιπόν οι νεκροί ήταν δύο, τα οστά τους ανήκουν στα οστά των πέντε σκελετών που βρέθηκαν ή όχι; Και σε κάθε περίπτωση ποιανών είναι οι άλλοι τρεις σκελετοί; Ο κ. Λεφαντζής συμπεραίνει ότι «Οι σκελετοί βρέθηκαν σε πιο ψηλά στρώματα και μαρτυρούν τη βίαιη κατάληξη κάποιων ανθρώπων στο σημείο όπου βρέθηκαν είτε λόγω της λατρευτικής ιδιότητας του χώρου είτε για εξιλέωση από τις λεηλασίες που είχαν προηγηθεί στον χώρο».
Συνεπώς τα σκελετικά υπολείμματα (μερικά αν όχι όλα) δεν αποτελούν ταφές.
Στο συμπέρασμα αυτό έχουμε καταλήξει ήδη και εμείς από προηγούμενες αναρτήσεις όπου προσπαθήσαμε να δώσουμε μια εξήγηση για το ποιοι μπορεί να είναι οι ευρεθέντες σκελετοί και υποθέσαμε ότι κάποιοι από τους σκελετούς αποτελούν παραπλανητικές ταφές. Η προσέγγιση του κ. Λεφαντζή δεν μπορεί να αποκλείσει αυτήν την περίπτωση αυτή μιας και αναφέρεται στην ύπαρξη τους εκεί «λόγω της λατρευτικής ιδιότητας του χώρου».
Αν όμως λάβουμε υπ’όψιν την επιμελημένη επίχωση του Ταφικού μνημείου όπως αναπτύξαμε σε προηγούμενη ανάρτηση φαίνεται ότι με μεγάλη πιθανότητα κάποιος ή κάποιοι από τους νεκρούς να αποτελούν και τον λόγο ύπαρξης αυτής της επίχωσης!
Μιας και αναφέραμε το θέμα της επίχωσης, πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ.Λεφαντζής επιβεβαίωσε σε μια συνέντευξη του στην εφημερίδα «ΒΗΜΑ» στις 8/3/2015 την εκτίμηση που είχαμε κάνει από τον Αύγουστο του 2014 περί εσκεμμένης επίχωσης, περί εσκεμμένων ανοιγμάτων στους διαφραγματικούς τοίχους για διευκόλυνση της επίχωσης και της χρήσης της μαρμάρινης πλάκας ως «ράμπας» για την επίχωση!
Συγκεκριμένα αναφέρει :
[Θεωρείτε ότι η επιχωμάτωση του τάφου έγινε από ανθρώπινο χέρι;
«Μάλιστα. Η επιχωμάτωση έχει γίνει σε στρώσεις και ήταν ένα αρκετά επίπονο οικοδομικό έργο για το οποίο έχουμε δεδομένα. Σίγουρα δεν προήλθε από τσουνάμι…».
Και είχατε πει ότι χρησιμοποιήθηκε και η στήλη επάνω, της οροφής.
«Η στήλη της οροφής τούς ήταν χρήσιμη κατά την κατάχωση διότι λειτουργούσε ως ράμπα για την πρόσβαση ανάμεσα στα δύο ανοίγματα, στα τύμπανα. Στο τύμπανο του διαφράγματος με τις Κόρες και επάνω από την πόρτα του ταφικού θαλάμου, ακριβώς στην ίδια πλευρά, έχουμε τα δύο μικρά ανοίγματα. Αυτά «γεφυρώνονται» με το σωζόμενο τμήμα της οροφής»] ( http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=683548 )
Αναλύοντας μια συνέντευξη της κας Περιστέρη στην εφημερίδα Real την 1 Μαρτίου 2015 καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ένας από τους νεκρούς ύψους 1,60μ, ο αποκληθείς ως «κοντούλης» να είναι ένας από τους νεκρούς στους οποίους ανήκει ο τάφος. («Ο ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ ΝΕΚΡΟΣ 1,60μ» )
Και κατ’επέκταση ισχυρή υποψηφιότητα ως δεύτερος «ένοικος του τάφου» θέτει ο αποτεφρωμένος νεκρός του οποίου βρέθηκαν 9 οστά, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ. ( ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΟΙ ΤΑΦΕΣ ; )
Ένα επιπρόσθετο χαρακτηριστικό που ενισχύει την υπόθεση των δύο νεκρών είναι ότι τα κεφάλια των δύο σφιγγών δεν ήταν αντικρυστά αλλά το ένα κοίταζε προς τα έξω και το άλλο προς τα μέσα όπως απεκάλυψε ο κ. Λεφαντζής :
[Ο ιταλός μελετητής Αντόνιο Κόρσο δήλωσε πρόσφατα ότι το κεφάλι της μιας κοιτούσε προς τα μέσα και της άλλης προς τα έξω. Εχει βάση η εκτίμηση αυτή;
«Ναι, με τον Κόρσο συμφωνούμε. Η μία κοίταζε προς τα μέσα και άλλη προς τα έξω. Το κεφάλι της σφίγγας που κοιτάζει προς τα έξω το βρήκαμε. Αυτό που κοιτάζει προς τα μέσα δεν το βρήκαμε, σώζεται όμως η διαμορφωμένη βάθυνση για την ένθεσή του, όπως ακριβώς και τα σημεία ένθεσης των φτερών». (http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=683548)]
Κατά την άποψη μου αυτό είναι ισχυρή ένδειξη ότι οι νεκροί στο ταφικό μνημείο ήταν δυο και ότι αυτή η «ασυμμετρία» των κεφαλιών των Σφιγγών ήταν σίγουρα συμβολική, μιας και το κεφάλι της σφίγγας συμβολίζει την λογική ψυχή του ανθρώπου, άρα εν προκειμένου των νεκρών. Περισσότερα περί του συμβολισμού στον τάφο θα υπάρξουν σε νεώτερη ανάρτηση.
Αυτή η απλότης του κιβωτιόσχημου τάφου σε συνδυασμό με το εκπληκτικό ταφικό μνημείο υπερτονίζει το πόσο σημαντικοί είναι οι νεκροί, πράγμα που σημείωσε και η κα Παλιαδέλη σε μια συνέντευξη της :
«Ο συγκεκριμένος κιβωτιόσχημος χώρος υποδοχής του νεκρού μπορεί να είναι σεμνός, όμως όλο αυτό που στήθηκε από πάνω του δεν μπορεί να ανήκει σε κάποιον ‘κοινό θνητό’. Δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητο το ένα από το άλλο. Απ ό,τι φαίνεται, άλλωστε, ο τάφος είναι τοποθετημένος συμμετρικά στο συνολικό οικοδόμημα. Αποκλείω το ενδεχόμενο να προϋπήρχε ο τάφος και από πάνω του να πήγαν να έχτισαν το υπόλοιπο οικοδόμημα.
Πρόκειται για ένα μεγαλοπρεπές ταφικό μνημείο, συνολικά, που φιλοξένησε έναν πολύ σημαντικό άνθρωπο»
Αν ανατρέξουμε στην αρχή της ιστορίας, θα δούμε ότι η αρχαιολόγος Dorothy King υπεστήριζε μετ’ επιτάσεως ότι ο συγκεκριμένος τάφος είχε κατασκευαστεί κατ έντολήν του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όμως αυτός δεν είχε ταφεί εκεί μιας και όλες οι πηγές παραπέμπουν στο ότι έχει ταφεί στην Αλεξάνδρεια. Καθώς η Dorothy King παρακολουθούσε το θέμα πριν ακόμα αυτό φουντώσει και την εποχή που οι ειδήσεις για αυτό δεν υπέκειντο σε περιορισμό, φαίνεται ότι πολύ πιθανόν να είχε αποκτήσει πληροφόρηση από την ανασκαφική ομάδα, όπως διετείνοντο αρκετοί ιστότοποι τότε.
Αλλωστε το είχε εξομολογηθεί στο ιστολόγιο της στις 9.9.2013 όπου έλεγε :
«I am reluctant to write too much about the Amphipolis Tomb as I do not feel comfortable giving out information that has not officially been shared with the public. An original theory was to link it to Alexander’s widow and son. Since then a lot more has been excavated of the structure, and some inscriptions have been found, giving pretty strong evidence about the use of the tomb. None of the inscriptions in any way suggest that it was the final resting place of Alexander the Great, and in fact every credible ancient source states that he was buried in Alexandria in Egypt. The tomb was destroyed in antiquity, possibly as at Vergina by Pyrrhus, and then restored. The chambers have not been investigated, so anything anyone says about them is pure conjecture.
The finds are very important, so I very much hope that this nonsense speculation does not lead to people now being disappointed with them. I have seen many ridiculous press releases by archaeologists seeking publicity for their excavations, but this speculation has nothing to do with anyone connected to the dig. Blog post coming soon».
Δηλαδή ότι είχε πληροφορίες που δεν είχαν ακόμα δημοσιευθεί, ότι είχαν βρεθεί επιγραφές που απεκάλυπταν την χρήση του Τύμβου, ότι ο τάφος καταστράφηκε και αποκαταστάθηκε την εποχή του Πύρρου, ότι οι θάλαμοι (!) δεν είχαν ακόμα ερευνηθεί και ότι –σύμφωνα με τις επιγραφές δεν ήταν ο τάφος του Αλεξάνδρου. Και αυτά από τον Σεπτέμβριο του 2013!
( http://phdiva.blogspot.com/2013/09/house-keeping.html)
Εμμέσως δε υπονοεί ότι ο τάφος έχει σχέση με τον Ηφαιστίωνα στην ανάρτηση της όπου αναρωτιέται αν ο Αλέξανδρος εξεπλήρωσε τις επιθυμίες του (http://phdiva.blogspot.com/2014/08/were-alexanders-wishes-fulfilled.html.
Ενώ σε μια άλλη ανάρτηση της υπονοεί ότι εμπλέκεται ο Αλέξανδρος με τον Ηφαιστίωνα καθώς αναρωτιέται αν υπάρχει και δεύτερος τάφος εκεί κοντά.
«The idea of a smaller monument to complement the larger one has no equivalent that I can think of. But given that Alexander was worshiped alongside his friend Hephaestion in many of his cults in Egypt, and that one of the things Alexander did before he died was order a tomb for Hephaestion … it could almost serve as a ‘gateway’ to the larger heroon, the way gates to sanctuaries served? No, I do not think that there are two tombs, but I also think it is worth exploring ideas and it is not impossible. It is only by discussing our ideas that we can clarify our thoughts».
[http://phdiva.blogspot.com/2014/10/amphipolis-oh-ye-of-little-faith.html]
Αλήθεια, από πού ξέρει ότι ο Αλέξανδρος είχε παραγγείλει έναν τάφο για τον Ηφαιστίωνα; Δεν νομίζω ότι αυτό αναφέρεται στα κείμενα.
Και γιατί όμως εμπλέκει τώρα και τον Αλέξανδρο ενώ μέχρι κάποια στιγμή το φθινόπωρο του 2014 ο Αλέξανδρος για εκείνη απεκλείετο να είχε ταφεί εκεί. Μήπως από τα δημοσιευμένα ευρήματα τότε ή από άλλες πηγές είχε πληροφόρηση ότι ο τάφος ενδέχεται να ανήκει (και) στον Αλέξανδρο;
Αλλά και σχετικά πολύ πρόσφατα (11-12-2014) λέει ότι αν ο νεκρός είναι άνδρας τότε είναι πολύ πιθανόν ότι τα οστά θα είναι κάποιου όπως ο Ηφαιστείων!
«So that’s why I think that if the bones are male, they are most likely to be those of someone like Hephaestion»(http://phdiva.blogspot.com/2014/11/amphipolis-bones.html )
Βέβαια η ανάγνωση του τέλους της πρότασης είναι αμφίσημη : Το «κάποιου όπως ο Ηφαιστείων» σημαίνει ότι είναι μάλλον του Ηφαιστείωνα ή ότι ο νεκρός είναι όπως ο Ηφαιστείων, δηλαδή ο Αλέξανδρος! (μιας και συγκρίσιμος με τον Ηφαιστείωνα είναι μόνο ο Αλέξανδρος).
Ας μην ξεχνάμε δε ότι και ο καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης σε εισήγηση του από τις 12/9/2014 υπεστήριξε ότι «Ο «Ένοικος» του Τύμβου Καστά είναι ο Ηφαιστίωνας»
Είναι σίγουρο ότι οι επιγραφές που βρέθηκαν και κατά την Dorothy King και αποκαλύπτουν την χρήση του τύμβου θα έχουν πολύ σημαντικές πληροφορίες μιας και συνηθίζετο στα έργα να καταγράφεται ο κατασκευαστής, ο σκοπός κατασκευής και το κόστος της. Αλλωστε ως επισκέψιμος ο χώρος σίγουρα θα είχε σχετικές επιγραφές με αναφορά στον νεκρό και στο μνημείο.
Αν λοιπόν οι υποθέσεις και η ανάλυση που προηγήθηκε έχουν βάση τότε ίσως η ιστορία της υπόθεσης έχει ως εξής :
– Ο Ηφαιστείων πεθαίνει στα Εκβάτανα , μεταφέρεται μετά από κάποιους μήνες στην Βαβυλώνα όπου αποτεφρώνεται.
– Ο Αλέξανδρος μόλις έμαθε τον θάνατο του Ηφαιστίωνα παραγγέλνει την κατασκευή ενός λαμπρού ταφικού μνημείου προς τιμήν του με σκοπό να εναποτεθούν τα οστά του εκεί. Σχετική τεκμηρίωση παρέχει η εισήγηση του καθηγητή κ.Μαυραγάνη. Μετά την αποτέφρωση τα οστά του μεταφέρονται στην Μακεδονία και συγκεκριμένα στην Αμφίπολη. Εκεί θάβονται μόλις ολοκληρώνεται ο τάφος .
– Λίγους μήνες όμως μετά την αποτέφρωση του Ηφαιστείωνα πεθαίνει και ο Αλέξανδρος στην Βαβυλώνα και μεταφέρεται στην Αλεξάνδρεια όπου και θάβεται.
– Όμως ο αρχικός προορισμός της σορού του Αλεξάνδρου ήταν η Μακεδονία όπως μας λέει ο Παυσανίας. Ενώ όμως όλοι υποθέτουν ότι ήταν οι Αιγές, ίσως το γεγονός ότι ο φίλος του και ισόθεος Ηφαιστείων είχε ταφεί στην Αμφίπολη (ή προορίζετο να ταφεί μιας και ο τάφος να μην είχε ακόμα ολοκληρωθεί) ο τελικός προορισμός του ήταν η Αμφίπολη.
– Δεδομένου ότι ο τάφος ήταν ακόμα στο στάδιο κατασκευής (εκτιμάται ότι η κατασκευή του διήρκησε δύο χρόνια περίπου και «κατά σύμπτωση» η αρμάμαξα με την σορό του Αλεξάνδρου ξεκίνησε από την Βαβυλώνα δύο χρόνια μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου) ο ταφικός θάλαμος και ο κιβωτιόσχημος τάφος ετοιμάστηκαν για να υποδεχτούν και την σορό του Αλεξάνδρου. Για αυτό και ο κιβωτιόσχημος τάφος είχε τέτοιες διαστάσεις ώστε να υποδεχτεί και την τεφροδόχο με τον Ηφαιστίωνα και την σορό του Αλεξάνδρου. Έτσι στολίζεται με όλα εκείνα τα σύμβολα που αρμόζουν σε δύο αφηρωισμένους νεκρούς, ιδιαίτερα δε για τον Αλέξανδρο τοποθετούνται οι ρόδακες αλλά και το χαρακτηριστικό γαλάζιο μάτι στο άλογο του ψηφιδωτού (κατ’εμέ το αδιαμφισβήτητο και καταλυτικό χαρακτηριστικό που παραπέμπει στον Αλέξανδρο
– Οι Σφίγγες στην είσοδο έχουν τα κεφάλια τους στραμμένα το ένα προς τα μέσα και το άλλο προς τα έξω παραπέμποντας στην ύπαρξη δύο νεκρών μέσα στο ταφικό μνημείο. Ισως ο συμβολισμός να παραπέμπει στο ότι από τους δύο νεκρούς μόνο ο ένας ήταν μέσα, ενώ η δεύτερη σφίγγα κοίταζε προς τα έξω αναμένοντας να δει να έρχεται και ο δεύτερος νεκρός.
– Όμως τελικά, λόγω της υφαρπαγής της σορού του Αλεξάνδρου από τον Πτολεμαίο θάβεται μόνο ο Ηφαιστείων και το μνημείο γίνεται επισκέψιμο για να τιμάται ο αφηρωισμένος και εντόπιος ήρωας Ηφαιστείων. Η τεφροδόχος με τα οστά του κρύπτεται στον κιβωτιόσχημο τάφο και τοποθετείται το δάπεδο του ταφικού θαλάμου. Όπως προκύτπει από τις διαστάσεις που εδόθησαν από το υπουργείο, ενώ «σε βάθος 1,60μ. από τους σωζόμενους λίθους του δαπέδου, αποκαλύφθηκε μεγάλος κιβωτιόσχημος τάφος» βρέθηκαν «ορθοστάτες από την ανωδομή του τάφου, που μας επιτρέπουν να θεωρήσουμε ότι το ύψος του έφτανε τουλάχιστον στο 1,80μ» που σημαίνει ότι προεξείχαν τουλάχιστον κατά 20 εκ. από το δάπεδο σχηματίζοντας έτσι «τράπεζα προσφορών» προς τιμήν του νεκρού ή/και χώρος απόθεσης των (μετέπειτα) παραπλανητικών ταφών. Η κα Παλιαδέλη είχε παρατηρήσει το γεγονός του ότι οι ορθοστάτες προεξείχαν από το δάπεδο αυτό σε μια τηλεοπτική της συνέντευξη και εξέφρασε την έκπληξη της.
– Το ταφικό μνημείο λειτουργεί έτσι έως το 276 όπου οι γαλάτες του Πύρρου καταστρέφουν το μνημείο, το μνημείο αποκαθίσταται. Ισως στην συνέχεια να υπήρξαν και άλλες καταστροφές που οδηγούσαν σε διαδοχικές αποκαταστάσεις στο μνημείο.
– Κάποια στιγμή, μετά από κάποια επιδρομή απεφασίσθη να υπάρξει τοποθέτηση παραπλανητικών νεκρών επί του ταφικού θαλάμου ή ίσως για εξιλέωση για τις λεηλασίες που είχαν γίνει.
– Αργότερα ο Σεβήρος ή ο Καρακάλλας μετέφεραν και την σορό του Αλεξάνδρου και την ενταφίασαν στο ταφικό μνημείο και θέλοντας να προστατεύσουν τον πολύτιμο για αυτούς νεκρό (έτσι ίσως εξηγείται και το γεγονός ότι προέβησαν σε αυτήν την επιμελημένη επίχωση-ο Ηφαστείων από μόνος του δεν νομίζω ότι θα προσήλκυε τον σεβασμό των Ρωμαίων) (βλέπε σχετική επιχειρηματολογία επίχωσαν συστηματικά το ταφικό μνημείο. Το ότι ο τάφος προορίζετο και για τον Αλέξανδρο θα το είχαν μάθει από βιβλία που ευρίσκοντο στην Αλεξάνδρεια και που ο Σεβήρος φρόντισε να εξαφανίσει. Έτσι λοιπόν εξηγείται και η παρουσία του «κοντούλη» μέσα στον κιβωτιόσχημο τάφο.
– Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι οι αφηρωισμένοι νεκροί ευρίσκοντο μέσα στον τάφο όταν έγινε η επίχωση, αλλοιώς είναι δύσκολο να ερμηνευθεί γιατί οι Ρωμαίοι να προχώρησαν σε τέτοια επιμελημένη επίχωση για να προστατέψουν δύο αγάλματα και ένα ψηφιδωτό. Σε καμία άλλη περίπτωση δεν συμπεριφέρθηκαν ανάλογα.
– Όταν λοιπόν έγινε η επίχωση, λόγω του βάρους του χώματος ή ίσως αργότερα λόγω κάποιου σεισμού, κατέρρευσε το δάπεδο του νεκρικού θαλάμου και οδήγησε στην εικόνα την οποία συνάντησαν οι ανασκαφείς.
Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν ανασκαφικά ευρήματα τα οποία δεν έχουν ανακοινωθεί και τα οποία είναι πολύ σημαντικά και τα οποία ξεκαθαρίζουν σε μεγάλο βαθμό το μυστήριο του Τύμβου Καστά.
Πρέπει να κάνουμε υπομονή και να περιμένουμε τις ανακοινώσεις της ανασκαφικής ομάδας οι οποίες από ό,τι φαίνεται θα μας κάνουν να ζήσουμε μεγάλες στιγμές!
Εν τω μεταξύ, εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ερευνούμε και να αναλύουμε όσα στοιχεία πέφτουν στην αντίληψη μας, με κριτικό μάτι όμως και χωρίς προκαταλήψεις.
Γιατί, όπως είπε και ο κ.Λεφαντζής : «Πολλοί είδαν, λίγοι κατανόησαν».
[Απαγορεύεται η αναδημοσίευση της ανάρτησης αυτής χωρίς αναφορά στην πηγή και χωρίς την πλήρη αναγραφή όλων των συντακτών όπως ακριβώς αναφέρονται σε αυτήν. Σε αντίθετη περίπτωση το ιστολόγιο επιφυλάσσεται για χρήση κάθε νομίμου δικαιώματος του]
Posted by ΕΜΠΕΔΟΤΙΜΟΣ at
ΠΗΓΗ https://empedotimos.blogspot.com/2
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.