Τρίτη 6 Ιουλίου 2021

Η επιστροφή των Μουσών

«Εικοσιένα» Αφηγημένα Αντικείμενα μιας Έκθεσης 10
Ο Τύρναβος γνωρίζει από τον 16ο αιώνα μεγάλη ανάπτυξη, που πολύ νωρίς τον τοποθετεί στην κορυφή των θεσσαλικών πόλεων. Αυτό οφείλεται στις βιοτεχνικές και εμπορικές δραστηριότητες των κατοίκων του, οι οποίες συνεχίζονται τους επόμενους αιώνες. Η περίφημη Σχολή Ανώτερης Εκπαίδευσης του Τυρνάβου αποτελεί την επισφράγιση της ακμής μιας κοινωνίας που λόγω της μακροχρόνιας επαφής με την Κεντρική Ευρώπη, συνειδητοποιεί νωρίς τη σημασία της μόρφωσης. Όλη αυτή η άνθηση αντανακλάται στους ναούς της πόλης, που διακοσμούνται με σπουδαία έργα τέχνης. Ο ναός της Παναγίας Φανερωμένης, που συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σπουδαιότερους ναούς του Τυρνάβου, διαθέτει μια σπουδαία συλλογή κειμηλίων και εικόνων, οι οποίες συντηρήθηκαν πρόσφατα από την Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας και εκτίθενται στον χώρο υποδοχής του Διαχρονικού Μουσείου μέχρι την Κυριακή 20 Ιουνίου 2021.

Στη φωτογραφία «Ο Άγιος Νικόλαος», μία από τις εικόνες του Ι. Ν. Παναγίας Φανερωμένης Τυρνάβου που φιλοξενούνται στο Μουσείο, και πρόκειται να συμπεριληφθεί στην έκθεση «Η επιστροφή των Μουσών». Η εικόνα φέρει επιγραφή με αναφορά στη χορηγία ‘του τιμιωτάτου και λογιωτάτου κυρ Χατζί Αλεξάνδρου, 1786’ και αποτελεί δείγμα των τάσεων της τέχνης που προτιμούν οι μορφωμένοι αφιερωτές της εποχής.




Ένα μακρύ ταξίδι από τη Ρωσία στη Θεσσαλία μέσα στους αιώνες.
Για πολλούς αιώνες η μεγάλη ορθόδοξη ρωσική αυτοκρατορία, η οποία αναζητούσε ευκαιρία να ελέγξει τους ομόδοξους πληθυσμούς που στέναζαν κάτω από την κυριαρχία του σουλτάνου, αποτέλεσε τη μόνη ελπίδα των χριστιανών για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού. Ιδιαίτερα μετά τη συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή το 1774 ξεκίνησε μια περίοδος κατά την οποία οι σχέσεις της Ρωσίας με τις εκκλησίες και τα μοναστήρια του ελλαδικού χώρου, και βέβαια και της Θεσσαλίας, έγιναν στενότερες.




Το γεγονός αυτό αποτυπώθηκε και στην τέχνη με τη μαζική αποστολή εικόνων και λατρευτικών σκευών από τη Ρωσία στα ορθόδοξα προσκυνήματα, κάτι που διαπιστώνουμε όλο τον 19ο αιώνα. Στη Λάρισα ο ναός του Αγ. Αχιλλίου, που κτίστηκε με τις ακούραστες προσπάθειες του μητροπολίτη και εθνομάρτυρα Διονυσίου του Καλλιάρχη (1794), διακοσμήθηκε με σπουδαίες εικόνες, ανάμεσα στις οποίες και 11 δεσποτικές. Οι εικόνες παραγγέλθηκαν το 1801 στη Μόσχα. Από αυτές δυστυχώς σήμερα σώζονται μόνο οι τέσσερις, δημιουργίες υψηλής καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας, του ζωγράφου Dimitri Smirnov.
Στη φωτογραφία «Η Γέννησις της Θεοτόκου», μία από τις τέσσερις σωζόμενες δεσποτικές ρωσικές εικόνες της συλλογής του μητροπολιτικού ναού του Αγ. Αχιλλίου, με έκδηλη δυτική τεχνοτροπία και εντυπωσιακές λεπτομέρειες που της προσδίδουν μεγαλοπρέπεια και ιδιαίτερη πολυτέλεια.








 

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only