Παρασκευή 26 Αυγούστου 2022

ΤΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ


 ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ: ΤΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ [ΠΟΛΗΣ] ΖΑΚΥΝΘΟΥ

.
«Από τά αρχοντικά τής πόλεως σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένα και καθώς δεν μπορεί να βρεθούν σχέδια, σε πολλές δε περιπτώσεις ούτε καν φωτογραφίες, η παρουσίασή τους είναι εξαιρετικά δύσκολη.



ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΟΜΟΥΤΟΥ




Αυτά που πολύ γενικά μπορούν να λεχθούν είναι ότι τα αρχοντικά ήσαν συνήθως τριώροφα κτήρια, με προσόψεις κατασκευασμένες από λαξευτή ψαμμίτη ή πωρόλιθο, αυστηρά και επιβλητικά· είχαν συνήθως περισσότερες από μία προσόψεις και όχι σπάνια, κατελάμβαναν ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο.

ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΜΕΡΚΑΤΗ



Το ισόγειο περιλάμβανε την είσοδο και διάφορους, βοηθητικούς συνήθως, χώρους, τα μετζάα.
Ο α’ όροφος το Piano Nobile, προοριζόταν για τους χώρους υποδοχής· υπήρχε πάντα μια κεντρική αίθουσα, το πόρτεγο , που συχνά είχε ύψος δύο ορόφων και, συμμετρικά ως προς αυτήν διάφοροι μικρότεροι χώροι υποδοχής ή διαμονής, όπως σαλόνια, τραπεζαρία κ.λπ.
Η κεντρική αίθουσα ήταν δυνατό να έχει εσωτερικά και έναν εξώστη· σ’ αυτόν εγκαθίστατο η μουσική γιατί ή αίθουσα αυτή προοριζόταν ως αίθουσα χορού.
Στον τελευταίο όροφο υπήρχαν τα υπνοδωμάτια και, πιθανώς, κάποιο ακόμη ιδιαίτερο σαλόνι.
Ένας κήπος πίσω από το αρχοντικό, συμπλήρωνε συχνά το όλο συγκρότημα.
Φυσικά, εκτός από την πρόσοψη, η είσοδος, το κλιμακοστάσιο και οι χώροι τού Piano Nobile, ήσαν κατασκευασμένοι και διακοσμημένοι με ιδιαίτερη προσοχή γιατί αυτοί κυρίως έδιναν και το μέτρο του οικονομικού και πολιτιστικού γενικά επιπέδου της οικογενείας. Οροφές τύπου Σανσοβίνο[ξύλινες δοκιδωτές χαρακτηριστικό των βενετσιάνικων μεγάρων, σε αντίθεση με τις οροφές της Φλωρεντίας, που ήσαν θολωτές] ή οροφές μέ φατνώματα, πολύπλοκα θυρώματα, εσωτερικοί εξώστες, χρησιμοποιούντο για να προσδώσουν πλούτο και πολυτέλεια. Ακόμη πολυτελή έπιπλα, πίνακες ζωγραφικής και αντικείμενα τέχνης, ασημικά, καθρέφτες και πορσελάνες γέμιζαν τους χώρους υποδοχής».
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
.
[ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
- ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΟΜΟΥΤΟΥ , ΠΡΟΣΟΨΗ
- ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΟΜΟΥΤΟΥ, ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΑΛΟΝΙ/ΑΙΘΟΥΣΑ ΧΟΡΟΥ
- ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΟΜΟΥΤΟΥ, «Η ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ»
- ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΜΕΡΚΑΤΗ, ΣΑΛΟΝΙ]

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ: ΤΑ ΕΞΟΧΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ & ΟΙ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΕΣ ΒΙΛΛΕΣ




«Τα εξοχικά αρχοντικά τής Ζακύνθου είναι φανερό ότι είναι επηρεασμένα από τις αντίστοιχες βίλλες της Ιταλικής Αναγεννήσεως και των μεταγενεστέρων χρόνων, ιδιαίτερα από τις αντίστοιχες Βενετσιάνικες βίλλες. Εκεί, όπως και στη Ζάκυνθο παρουσιάζεται αυτή η διπλή λειτουργική αποστολή, του αρχοντικού δηλ. που χτίζεται για διακοπές και αναψυχή, ενώ συγχρόνως συγκεντρώνει και όλες τις λειτουργίες που χρειάζονται για την εκμετάλλευση τού κτήματος, μια αρκετά παλιά, όπως φαίνεται Βενετσιάνικη συνήθεια .





Οι διαφορές ανάμεσα στα Βενετσιάνικα παραδείγματα και τά αντίστοιχα της Ζακύνθου είναι κυρίως διαφορές μεγέθους και ύφους. Μεγάλα και επιβλητικά σχήματα και καλοσχεδιασμένοι κήποι, έντονη έξαρση τής κατοικίας, δημιουργία περισσοτέρων επιπέδων τόσο κατά την έννοια τού ύψους, όσο και κατά την έννοια τής οριζόντιας χαρακτηρίζουν τις Βενετσιάνικες βίλλες. Στα Ζακυνθινά παραδείγματα αντίθετα, τα βοηθήματα διατάσσονται πάντοτε στο ίδιο επίπεδο μέ την κατοικία, σέ μια απλή παράταξη και η κατοικία ξεχωρίζει μόνο με τη διαφορά του ενός επί πλέον ορόφου»
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
[ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
- H VILLA FENAROLI στη Μπρέσια
- ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΞΟΧΗΣ
- Η VILLA PISANI]

ΔΙΟΝΥΣΗ ΖΗΒΑ: ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΑΙ Η ΑΥΛΗ ΤΟΥ



«Η αυλή άλλοτε είναι χωμάτινη, άλλοτε όμως πλακοστρωμένη με ορθογωνικές ή τετράγωνες πλάκες και πάντοτε περιορίζεται από ένα χαμηλό πεζούλι, γλάστρες λαξευτές ακουμπούν πάνω του κι άλλοτε μικρά βάθρα με τέτοιες γλάστρες το διακόπτουν δίνοντάς του ένα πλούτο και μια πολυτέλεια που, στο τέλος, ξενίζουν για την τόση φροντίδα που φανερώνουν.
Στην αυλή άλλα σε θέσι όχι τυπικά καθωρισμένη, βρίσκεται το —το φιλιατρό — πού είναι πάντα λαξευμένο σε ατόφιο κομμάτι σκληρού ασβεστόλιθου συνήθως γκρίζου, είναι οκταγωνικό και ακουμπά πάνω σε μια χαμηλή βάση από μια βαθμίδα. Οι οκτώ έδρες της παραπλεύρου επιφανείας του είναι με άπλα γεωμετρικά σχήματα ενώ σέ κάποια από αυτές μπορεί να βρίσκεται σκαλισμένο το οικόσημο του ιδιοκτήτη. Η άντληση του νερού μπορεί να yίνεται είτε απ’ ευθείας είτε με τη βοήθεια μιας μικρής τροχαλίας. Για την ανάρτησή της χρησιμοποιούνται τότε τρεις κατακόρυφες σιδηρές ράβδοι που στηρίζονται σε αντίστοιχα σημεία του στομίου και καμπυλώνονται επάνω για να ενωθούν και να σχηματίσουν το σημείο της αναρτήσεως. Οι βαθειές αυλακώσεις που το σχοινί έχει δημιουργήσει στο εσωτερικό χείλος του στομίου μαρτυρούν για την ηλικία των πηγαδιών αυτών.





Στο κέντρο τής όλης συνθέσεως βρίσκεται πάντα, όπως είπαμε, το διώροφο κτίριο της κατοικίας,· ελάχιστα υπερυψωμένο στα παλαιότερα παραδείγματα και κάπως περισσότερο στα νεώτερα περιλαμβάνει στο μεν ισόγειο την είσοδο, το κλιμακοστάσιο, βοηθητικούς χώρους και χώρους υποδοχής, στον δε όροφο τα υπνοδωμάτια. Καλύπτεται φυσικά με στέγη, που μπορεί να περιλαμβάνει σοφίτα. Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει και δεύτερος όροφος περιοριζόμενος στο κεντρικό τμήμα μόνον του κτηρίου και τότε ο πρώτος παίρνει πιο έντονα τον χαρακτήρα του Piano Nobile, που γενικά, στα αρχοντικά της στα έξοχης, τονίζεται λιγώτερο από ό,τι στα αρχοντικά τής πόλεως.
Όλοι οι χώροι του αρχοντικού είναι άνετοι και ευρύχωροι, η επιμέλεια κατασκευής — αν και όχι πάντα ή αρτιότητα — είναι φανερή. Φανερή ακόμη για την πολυτελή εμφάνιση, στα νεώτεραι ιδίως παραδείγματα- είναι τέλος αξιοσημείωτη ή πολυτέλεια τής επιπλώσεως των διαφόρων χώρων του αρχοντικού και το πλήθος των έργων και αντικειμένων τέχνης, πού πάρα πολλές φορές ξαφνιάζει όταν μάλιστα θυμηθεί κανείς πώς πρόκειται για την επίπλωση τής θερινής εξοχικής κατοικίας».
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
.
[ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
-ΕΝΑ ΣΑΛΟΝΙ ΑΠΟ ΤΗ ΣΑΡΑΚΙΝΑ
-ΠΗΓΑΔΙ ΣΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΟΚΚΙΝΗ
-ΠΗΓΑΔΙ ΣΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΑΡΡΕΡ]

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ: Η ΜΑΙΣΤΡΑ



«Η μαΐστρα, ό δρόμος δηλ. πού ξεκινώντας από το πορτόνι θα οδηγήσει τον επισκέπτη στο αρχοντικό, είναι σχεδόν πάντοτε ευθύγραμμη, έχει το πλάτος τού πορτονιού και, μερικές φορές περιβάλλεται από πικροδάφνες. Ευκάλυπτοι ή κυπαρίσσια μπορεί επίσης να τονίζουν την αρχή της, κοντά στο πορτόνι. Η ευθεία χάραξή της δεν αλλάζει έστω κι αν η κατά μήκος κλήση μεγαλώνει αισθητά. Μπορεί όμως, όταν πια η κλίση είναι στο τέλος απαγορευτική, να σταματά μπροστά σε μια μεγαλοπρεπή κλίμακα . Ανεβαίνοντας την κλίμακα αυτή ό επισκέπτης θα βρεθεί στην αυλή και, συγχρόνως, στον άξονα τής εισόδου αρχοντικού.
Παρεκκλίσεις από τον τυπικό αυτό τρόπο διατάξεως της οδού προσπελάσεως συναντώνται όταν δεν μπορεί η θέσις του αρχοντικού και η θέσις τής εισόδου του κτήματος, του πορτονιού, να διαταχθούν από λόγους τοπογραφικούς, στον ίδιο άξονα αλλά και τότε κάποιος τρόπος βρίσκεται ώστε ο επισκέπτης να μπορεί από το πρότονοί να αντικρύσει το αρχοντικό έστω και κυττάζοντας πλάγια. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι σχετικές θέσεις των στοιχείων τού συγκροτήματος, των αλωνιών δηλ., των κτηρίων και του κήπου μεταβάλλονται. Αυτά εξακολουθούν να υπακούουν στον άξονα συμμετρίας που ορίζει τ’ αρχοντικό. Πολλές φορές το τέρμα τής μαΐστρας σημειώνεται μ’ ένα δεύτερο πορτόνι μικροτέρων διαστάσεων, που παίζει τον ρόλο πύλης τού προαυλίου τού αρχοντικού»
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΠΟΡΤΟΝΙ ΚΑΙ ΜΑΙΣΤΡΑ ΣΤΟ ΣΑΡΑΚΗΝΑΔΟ. ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ]
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ: ΤΟ ΠΟΡΤΟΝΙ



Το πορτόνι είναι η είσοδος ή μάλλον η πύλη του κτήματος και η αρχή της μαΐστρας. Είναι λοιπόν προφανής η σημασία που παίρνει, αφού αυτό θα αντικρύσει πρώτο ο επισκέπτης κι’ από αυτό αναγκαστικά θα περάσει για να κατευθυνθεί προς το αρχοντικό. Έτσι μάλιστα καθώς βρίσκεται κι αυτό αξονικά τοποθετημένο, δίνει ένα πρώτο πλαίσιο στην όλη εικόνα- η διαμόρφωσή του, λοιπόν, είναι ανάλογη.
Το πορτόνι αποτελείται βασικά από δυο πεσσούς και δυο πτερύγια. Δυο μικρότεροι πεσσοί σχηματίζονται καμμιά φορά στα άκρα των πτερυγίων, έτσι ώστε να δημιουργείται μια σύνθεση από ένα κεντρικό στοιχείο, την είσοδο, και δυο μικρότερα πλήρη στοιχεία που την πλαισιώνουν δεξιά και αριστερά μια μικρή γεφυρούλα καλύπτει την τάφρο — τον ΄΄τράφο΄΄— που βρίσκεται μπροστά του, κατά μήκος τού δρόμου. Το άνοιγμα των πεσσών πρέπει να αφήνει άνετο πέρασμα για μια ιππήλατη άμαξα και να μπορεί συγχρόνως να κλείνεται με δίφυλλη σιδερένια θύρα.
Το πρόβλημα φυσικά είναι κυρίως καλλιτεχνικό και η φαντασία τού τεχνίτη είναι ελεύθερη να εκφρασθεί με πολλούς τρόπους, με μόνη την υποχρέωση της εξυπηρετήσεως των στοιχειωδών λειτουργικών απαιτήσεων που αναφέραμε προηγουμένως.
Είναι έτσι εύκολο να συναντήσει κανείς πολλών ειδών πορτόνια απλά και αυστηρά, ελαφρά και χαριτωμένα, κάποτε και …υπερβολικά. Η κατασκευή τους γίνεται πάντα από λαξευτό ασβεστόλιθο, πωρόλιθο ή ψαμμίτη, σε συνδυασμό με τις επιχρισμένες επιφάνειες των εκατέρωθεν πτερυγίων, που οι λεπτομέρειές τους έχουν συχνά πολύ ενδιαφέρον.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
.

[ΠΟΡΤΟΝΙ: Είσοδος, εξώπορτα. Στα ιταλικά portone. Στα βενετσιάνικα porton].
.
[ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
- Πορτόνι από τους Αγίους Θεοδωρους
- Πορτόνι πλαϊνό του αρχοντικού Κοκκίνη
- Πορτόνι στον Καλλιπάδο
- Πορτόνι στις Βαρρές]

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ : ΤΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΞΟΧΗΣ




«Το καλοκαίρι ο αφέντης και η οικογένειά του μεταφέρονται έξω από την πόλη, στα πατρογονικά τους κτήματα- ένα άλλο αρχοντικό περιμένει εκεί έτοιμο να τους φιλοξενήσει, να τους γεμίσει με τις χαρές της εξοχής, να τους απελευθερώσει από την τυπικότητα τής ζωής τής πόλεως- έτσι, σ’ όλη την ύπαιθρο θα συναντήσει κανείς σκορπισμένα τα εξοχικά αυτά αρχοντικά, έργα από τα πιο ενδιαφέροντα τής αρχιτεκτονικής τής Ζακύνθου.
Τα αρχοντικά τής εξοχής δεν έχουν μόνο σκοπό νά εξυπηρετήσουν την ανάγκη των θερινών διακοπών τής οικογενείας- άλλωστε πρόκειται για κάτι περισσότερο από διακοπές, μια και χρησιμοποιούνται ολόκληρο το καλοκαίρι, ως αργά τό φθινόπωρο- έχουν ακόμη σκοπό να συγκεντρώσουν γύρω τους όλες τις λειτουργίες, που είναι απαραίτητες για την εκμετάλλευση του κτήματος και τους αντίστοιχους χώρους- χρησιμεύουν, τέλος, για τη συγκέντρωση και την αποθήκευση, προσωρινή η και μόνιμη, της γεωργικής παραγωγής—στάρι, κρασί, λάδι. Πρόκειται δηλ. για έναν αρκετά σύνθετο από κτηριολογική άποψη οργανισμό, πού έχει προορισμό να εξυπηρετήσει συγχρόνως τις λειτουργικές απαιτήσεις μιας αγροικίας — μιας φάρμας όπως θα λέγαμε σήμερα — και μιας επαύλεως.
Η επίλυση του προβλήματος οδηγεί μοιραία στην κατασκευή ενός συγκροτήματος κι όχι ενός μοναδικού κτηρίου.
Σημαντικό ρόλο στο μέγεθος και τη μορφή τού αρχοντικού παίζουν δυο ακόμη παράγοντες. Ο πρώτος είναι ότι τό αρχοντικό αυτό περιβάλλεται από μεγάλη κτηματική περιουσία που η έκτασή της ανέρχεται σέ αρκετές εκατοντάδες, συνήθως, στρέμματα- έτσι, μοιραία, η κλίμακά του επηρεάζεται από την έκταση πού το περιβάλλει. Άλλ’ ακόμη, το αρχοντικό αυτό εκφράζει τη διαρκή παρουσία τού αφέντη στα κτήματά του κι’ αποτελεί την πιο χειροπιαστή απόδειξι της ισχύος του.
Εκεί θα έρθουν οι σέμπροι για να παραδώσουν την εσοδεία της χρονιάς και να γίνη η μοιρασιά- εκεί θα πατηθούν τα σταφύλια που θα κοπούν σ’ όλο το κτήμα για νο βγει η βερντέα, στ’ αλώνια που βρίσκονται μπροστά του θ' απλωθεί η μαύρη σταφίδα για νά ψηθεί απ' τον ήλιο, νά σωριαστεί και νά μεταφερθεί στις σαράγες της πόλεως. Εκεί θα γίνουν όλοι οι λογαριασμοί με τοος σέμπρους και με τον παραστάτη.
Αλλ’ αν τό αρχοντικό αποτελεί έκφραση ισχύος, αποτελεί συγχρόνως και έκφραση οικονομικής ανέσεως, ευμάρειας και πνευματικής καλλιέργειας του ιδιοκτήτη του, όπως ακριβώς και τα αντίστοιχα αρχοντικά τής πόλεως- οι επιμελημένες προσόψεις, οι άνετοι και πλούσια επιπλωμένοι χώροι του, οι ευρύχωρες αυλές που το περιβάλλουν, τα λαξευτά πεζούλια και οι γλάστρες, τα πορτόνια, ό μεγάλος και βαθύσκιος κήπος, δίνουν τό μέτρο των απαιτήσεων- γιατί εκεί ο αφέντης και η οικογένειά του θα ζήσουν ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους, θα δεχθούν και θα φιλοξενήσουν τούς φίλους τους κι’ εκεί, πολλές φορές, θα μείνουν για πάντα, κάτω από τό δάπεδο τού οικογενειακού παρεκκλησίου του κτήματος».
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ, «Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»,ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, 1970
.
[ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΖΗΒΑΣ(1928-2018): Ο Διονύσης Α. Ζήβας γεννήθηκε στη Ζάκυνθο. Αρχιτέκτονας. Το 1958 διορίσθηκε άμισθος και το 1960 έμμισθος επιμελητής στην έδρα της Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Ρυθμολογίας στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Η "Αρχιτεκτονική της Ζακύνθου" αποτελεί τη διδακτορική διατριβή του, που εγκρίθηκε από τη Σχολή το 1970. Το 1972 εξελέγη έκτακτος καθηγητής των Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων και το 1978 τακτικός καθηγητής στην ίδια Έδρα. Διετέλεσε διευθυντής του Σπουδαστηρίου Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων του Ε.Μ.Π. από το 1973 μέχρι το 1996. Εξελέγη Κοσμήτωρ της Σχολής Αρχιτεκτόνων για δύο διετίες, από το 1979 μέχρι το 1983 και πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων για τρεις διετίες, από το 1989 μέχρι το 1995. Απεχώρησε το 1996 λόγω ορίου ηλικίας και από το 1997 ήταν ομότιμος καθηγητής της Σχολής. Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου κατά τα έτη 1984-89 και 1993-98.
Έχει δημοσίευσει την "Αρχιτεκτονική της Ζακύνθου" (εκδ. ΤΕΕ 1970, 1984, 2002) και τις "Προβιομηχανικές αγροτικές εγκαταστάσεις στη Ζάκυνθο" (εκδ. ΠΤΙ-ΕΤΒΑ 2000) καθώς και πολλές μικρότερες εργασίες για τη Ζάκυνθο και τα Επτάνησα.
Επικεφαλής ομάδων μελέτης για την προστασία και την αναβίωση της Πλάκας από το 1973, έργο το οποίο τιμήθηκε το 1982 με το μετάλλιο της Europa Nostra. Το 1993 εξ' άλλου του απονεμήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης το Βραβείο Gottfried von Herder για το σύνολο του έργου του. Είχε μετάσχει σε περισσότερα από εξήντα εθνικά και διεθνή Συνέδρια, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

πηγη

Dionisis Vitsos




Με πολύ μεράκι αλλά και υπομονή συνεχίζουμε την προσπάθεια μας .Αθόρυβα …σιγά σιγά με πολύ   υπομονή αλλά και διάθεση προχωράμε 

Στόχος μας παραμένει να αρθρογραφούν οι πολίτες σε αθρα με   θέματα πολιτισμού   που  επιλέξουν

Το όνομα και επώνυμο αλλά η ευπρέπεια των άρθρων είναι απαραίτητα .Η διεύθυνση μας για επιστολές Άρθρα είναι   zantedanias@gmail.com 

Όπως έχουμε από την αρχή της προσπάθεια μας αναφέρει θα αναρτώνται μετά από έγκριση μας

Σας ευχαριστούμε από καρδιας

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους ο οποίος φέρει και την ευθύνη των γραφομένων και δε συμπίπτουν κατ’ ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only