Αναμφισβήτητα οί Ολυμπιακοί αγώνες είχαν συμβάλλει στην πολιτιστική πορεία του Ελληνισμού , καί στη διαμόρφωση ενιαίας εθνικής συνειδήσεως . Απ' αυτούς αποκλείονταν οι " βάρβαροι" διότι δεν μετείχαν στον Ελληνικό πολιτισμό. Στην ενίσχυση του θεσμού συνέβαλε η παρουσία Ελλήνων ποιητών, φιλοσόφων, ρητόρων, ιστορικών, πολιτικών, γλυπτών, καί άλλων καλλιτεχνών . Παράλληλα ή εκεχειρία πού επιβάλλονταν κατά την διάρκεια των αγώνων συνέβαλε στην ειρηνική ανάπτυξη τού ανταγωνισμού μεταξύ των Ελληνικών πόλεων καί ήταν ένα πολύ ισχυρό αντιπολεμικό μέτρο .
Η ακμή όμως καί παρακμή τής κοινωνίας έφερνε καί την φθορά του θεσμού . Ήδη από τον 5 ° π.χ αι παρατηρείται στούς υπέροχους εκείνους αθλητικούς αγώνες διείσδυση του επαγγελματισμού και τής πολιτικής εκμετάλλευσης. Στούς δε Ρωμαϊκούς χρόνους το ' θέαμα υπερίσχυσε τής Ολυμπιακης ιδεας.. Ο αρχαίος τραγικός Ευριπίδης ειχε πει " κακών όντων μυρίων καθ' Ελλάδα ουδέν κάκιον έστιν αθλητών γένος " .
Οι προσωπικές βλέψεις τών αθλητων για πλούτο καί αξιώματα, αλλά καί τών πόλεων ( ανταγωνισμοί στρατιών ) επέφεραν την διαβρωσιν τού αθλητικού ιδεώδους .
Κάποια από τα αγωνίσματα ήταν τόσο βάρβαρα, όπως η πυγμαχία και το παγκράτιον , πού ένας από τούς δύο αντιπάλους έπεφτε συχνά νεκρός από στραγγαλισμό ή θραύση κρανίου διότι οι παλάμες τών αντιπάλων ήταν οπλισμένες με σκληρούς ιμάντες ενισχυμένους μέ μεταλλικά επιθέματα . Είχε κυριαρχήσει η διαφθορά και ή μανιακή επιδίωξη τής νίκης , κυρίως μετά τό 146 π.χ με την ανακήρυξη Ρωμαίων αυτοκρατόρων ώς ολυμπιονικών όπως του Τιβεριου ( 4 π.χ ) του Νέρωνας ( 54 μ.χ) στον οποίον διάφορες περιοχές απένειμαν 1.808 στεφάνια ( μετάλλια) με την εξαγορά παραγόντων, όπως ιστορεί ο Σουητωνιος.
Ό Μέγας Θεοδόσιος που έθεσε εκτός νόμου τίς αρχαίες θρησκείες καί ανήγαγε τον Χριστιανισμό σε επίσημη θρησκεία με διάταγμα, δεν μπορούσε νά ανεχθεί τον ειδωλολατρικό τρόπο που διεξάγονταν οι Ολυμπιακοί αγώνες, με θυσίες κατά την έναρξη, θυσία ενός κάπρου κατά την ορκομωσία στον όρκιο Δία , άλλες θυσίες στο στεφάνωμα , ενώ οι αγώνες ήταν όλοι γυμνικοι . Για τούς λόγους αυτούς καθώς και την εκτροπή και τον εκφυλισμό τών αγώνων, ο Θεοδόσιος διέταξε την κατάργηση τους . Δεν ήταν η εχθρότητα προς το αθλητικό πνεύμα η αιτία αλλά η λατρεία τών ειδώλων . Άλλωστε οι Ολυμπιακοί αγώνες είχαν πεθάνει πολύ πριν του Θεοδοσίου,κατά τον πρωτοπρεσβύτερο Γεώργιο Μεταλληνό .
Όσο για την κατηγορία ότι κατέστρεψε αρχαίους ναούς, δεν υπάρχει κανένα διάταγμα πού νά επιβάλλει κάτι τέτοιο . Το θαυμάσιο κολοσσιαίο χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός στην Ολυμπία, έργο του Φειδίου και ένα από τα 7 θαύματα του Αρχαίου κόσμου , μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη ( 390 ) για την διακόσμηση τής πρωτεύουσας.
Το 395 οί υπό τον Αλάριχο Γότθοι επιδρομείς λεηλάτησαν τον ιερό χώρο τής Ολυμπίας ενώ σεισμοί συμπλήρωσαν την καταστροφή ,
Ο Στέλιος Σπεράντζας γράφει ( Μ. Ελλ. Εγκυκλοπαίδεια) ..." Τα ερείπια παρέμειναν εκεί ευλαβώς κεκαλυμμένα καθ' όλους τους χρόνους της στυγνής δουλείας , και επεπρωτο ν ' αποκαλυφθωσι πάλιν εις τον Ελληνικόν ήλιον εν ημέραις ελευθερίας ίν' αποδώσωσι εις την νεώτεραν Ελλάδα την Νίκην τού Παιωνίου και τον Ερμήν του Πραξιτέλους ελάχιστα λείψανα του Αρχαίου μεγαλείου " .
Με πολύ μεράκι αλλά και υπομονή συνεχίζουμε την προσπάθεια μας .Αθόρυβα …σιγά σιγά με πολύ υπομονή αλλά και διάθεση προχωράμε
Στόχος μας παραμένει να αρθρογραφούν οι πολίτες σε αθρα με θέματα πολιτισμού που επιλέξουν
Το όνομα και επώνυμο αλλά η ευπρέπεια των άρθρων είναι απαραίτητα .Η διεύθυνση μας για επιστολές Άρθρα είναι zantedanias@gmail.com
Όπως έχουμε από την αρχή της προσπάθεια μας αναφέρει θα αναρτώνται μετά από έγκριση μας
Σας ευχαριστούμε από καρδιας
Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους ο οποίος φέρει και την ευθύνη των γραφομένων και δε συμπίπτουν κατ’ ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας
https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.