Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020

Τα αινίγματα στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης



Τα αινίγματα στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης μοιάζουν με τη Λερναία Υδρα. Ενα λύνεται, πολλά γεννιούνται ταυτοχρόνως αναζητώντας απαντήσεις. Το τελευταίο από μια μεγάλη σειρά αναπάντητων, προς το παρόν, αινιγμάτων λύθηκε όταν η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως τη μορφή της Περσεφόνης, γεγονός που διαλεύκανε ένα από τα μυστήρια που προβλημάτιζαν τον αρχαιολογικό κόσμο τις προηγούμενες ημέρες: ποια είναι η ταυτότητα της μορφής που βρισκόταν δίπλα στον γενειοφόρο άνδρα και η οποία δεν μπορούσε αρχικά να αποκαλυφθεί, καθώς οι υποστυλώσεις του μνημείου δεν επέτρεπαν την ανασκαφή στο συγκεκριμένο σημείο, με αποτέλεσμα να φουντώσουν για ακόμη μία φορά τα σενάρια.
Τελικά η Περσεφόνη βγήκε από το σκοτάδι αιώνων στο φως με την απόγνωση ζωγραφισμένη στο πρόσωπό της, τη στιγμή που την αρπάζει ο Πλούτωνας.

Το ότι η ψηφιδωτή παράσταση διαστάσεων 4,5x3 μ., η οποία προστέθηκε σε μια σειρά διακοσμητικών στοιχείων που εντυπωσιάζουν, όπως οι μαρμάρινες Σφίγγες και οι Καρυάτιδες, ήρθε πλήρης στο φως (απουσιάζει ένα τμήμα διαμέτρου 80 εκ. στο κέντρο, στο σημείο όπου απεικονίζεται κυρίως το σώμα των αλόγων), φαίνεται να απαντά σε ορισμένα ερωτήματα, αλλά προσθέτει μερικά ακόμη στη μακρά σειρά αναπάντητων θεμάτων.
Η παράσταση - σύμφωνα με τη γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη - αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ο νεκρός που έχει ταφεί στον τύμβο να συνδέεται με τον βασιλικό οίκο των Μακεδόνων επειδή, όπως αναφέρει, «βρίσκουμε τη σκηνή της αρπαγής  της Περσεφόνης σε δύο βασιλικούς τάφους στις Αιγές.
Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του Κάτω Κόσμου, με την ορφική λατρεία καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών» συνεχίζει και εκτιμά ότι «η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».

ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΑΙΓΕΣ; Γιατί όμως κάποιος που σχετίζεται με τον μακεδονικό οίκο να μην έχει ταφεί στις Αιγές, όπου έχει βρεθεί το βασιλικό νεκροταφείο, αλλά στην Αμφίπολη; «Δεν μιλάμε για μέλος της βασιλικής οικογένειας, αλλά πιθανόν για κάποιον στρατηγό, κάποιον αξιωματούχο ή ακόμη και κάποιον άρχοντα της Αμφίπολης, που θέλει να δηλώσει στο διηνεκές τη στενή του σχέση με τον Αλέξανδρο» εκτιμά υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Πολιτισμού. «Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στην ταραγμένη εποχή των επιγόνων, όπου οι διάδοχοι θέλουν με οποιονδήποτε τρόπο να αποδείξουν τη σχέση τους με τον νεκρό στρατηλάτη».
Και τα τόσο ετερόκλητα διακοσμητικά στοιχεία - Σφίγγες, Καρυάτιδες, ψηφιδωτό - δεν αποκαλύπτουν κάτι για την ταυτότητά του; «Σίγουρα πρόκειται για εύπορο, μορφωμένο και κοσμογυρισμένο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι στη μακεδονική αυλή, επειδή υπήρχε άφθονο χρήμα, είχε συγκεντρωθεί η αβανγκάρντ της τέχνης και της διανόησης».

Ο Ερμής

Ο Ερμής ως ψυχοπομπός, ως ο θεός δηλαδή που οδηγεί τις ψυχές στον Κάτω Κόσμο, φορά μανδύα και το χαρακτηριστικό πλατύγυρο καπέλο του, τον πέτασο, φέρει φτερά στα πόδια του και κρατά στο χέρι του το σύμβολό του, το κηρύκειο, ένα ραβδί – σύμβολο της ομόνοιας, καθώς σύμφωνα με τον μύθο με αυτό είχε χωρίσει τα δύο φίδια, που διακρίνονται πλεγμένα γύρω του

Τα άλογα

Δύο λευκά άλογα σέρνουν το άρμα του Πλούτωνα και ο καλλιτέχνης του ψηφιδωτού τα «συνέλαβε» τη στιγμή που τρέχουν. Μεγάλο μέρος τους όμως έχει καταστραφεί από άγνωστη αιτία και ορισμένοι ερευνητές εκτιμούν ότι πρόκειται για φθορά που έχουν προκαλέσει τυμβωρύχοι

Ο Πλούτωνας

Δαφνοστεφανωμένος και ώριμος ηλικιακά, όπως μαρτυρά το γεγονός ότι έχει γένια, ο Πλούτωνας, ο θεός του Κάτω Κόσμου, απεικονίζεται να οδηγεί το άρμα του

Η Περσεφόνη

Σε απόγνωση η Περσεφόνη με λευκό φόρεμα και περιδέραιο στον λαιμό απλώνει το αριστερό της χέρι, σε μια προσπάθεια να πιαστεί από κάπου για να γλιτώσει από τον απαγωγέα της, Πλούτωνα

Ο μαίανδρος

Οι καλλιτέχνες που φιλοτεχνούσαν τα ψηφιδωτά εκτιμάται ότι δούλευαν με «πατρόν», απόδειξη ότι τα μοτίβα του διπλού μαιάνδρου και της τρέχουσας σπείρας που πλαισιώνουν το ψηφιδωτό της Αμφίπολης συναντώνται και σε ένα από τα ψηφιδωτά του ανακτόρου των Αιγών
ΠΗΓΗ www.tanea.gr
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας http://www.tapantareinews.gr, για περισσότερη ενημέρωση. Εγγραφείτε - SUBSCRIBE: http://bit.ly/2lX5gsJ Website —►http://bit.ly/2lXX2k7 SOCIAL - Follow us...: Facebook...► http://bit.ly/2kjlkot    



Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only