Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Η ΝΕΩΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΣΘΜΟΥ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΙΣΘΜΟΣ ΛΩΡΙΣ ΔΑΣ,ΜΕΡΙΚΟΙ ΛΕΓΟΥΣΙΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΙΜΙ=ΕΡΧΟΜΑΙ

Η ΝΕΩΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΣΘΜΟΥ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Είθε οι Κυβερνώντες σήμερα να τον μιμηθούν!…
Tο 1893 επί πρωθυπουργίας Χαριλάου Τρικούπη  έγιναν τα επίσημα εγκαίνια της Διώρυγας της Κορίνθου.
 
egkin1
 
Τα εγκαίνια της Διώρυγος της Κορίνθου (1893), έργο του γνωστού ζωγράφου Κωνσταντίνου Βολανάκη.
 
egkin2
 
Η αρχαία Δίολκος.

“Η Δίολκος (ορθό και ως αρσενικό: Ο Δίολκος) ήταν ο ειδικής κατασκευής πλακόστρωτος δρόμος που συνέδεε τις δύο άκρες του Ισθμού της Κορίνθου και πάνω στον οποίο σύρονταν κατά την αρχαιότητα από δούλους τα πλοία από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό Κόλπο και αντίστροφα.
 
        Είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή η σκοπιμότητα και η σπουδαιότητα αυτής της κατασκευής για το εμπόριο των αρχαίων Ελλήνων, αφού απάλλασσε τα πλοία από τον πολυήμερο τότε περίπλου της Πελοποννήσου και από τους αντίστοιχους κινδύνους, κυρίως από το πέρασμα των πολυτάραχων ακρωτηρίων Μαλέα και Ταινάρου. Η Δίολκος πρέπει να κατασκευάσθηκε είτε στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ., είτε, το πιθανότερο, στις αρχές του 6ου αιώνα π.Χ., όταν τύραννος στην Κόρινθο ήταν ο Περίανδρος (…)
 
        Ως το 1956, οπότε άρχισαν ανασκαφικές εργασίες στην περιοχή του Ισθμού της Κορίνθου για την αποκάλυψη της Διόλκου, είχαν εκφρασθεί από τους νεότερους μελετητές διάφορες γνώμες σχετικά με τη θέση και τη μορφή της. Ο Φρέιζερ θεωρούσε ότι η Δίολκος θα έπρεπε να είχε τη μορφή «τροχιοδρόμου» (tramway), στηριζόμενος στην παρατήρηση ενός μικρού τμήματος που είχε διατηρηθεί κοντά στη γέφυρα της διώρυγας (από την αναφορά του Παυσανία). Στη Δίολκο είχε αποδώσει και ο Φάουλερ (Corinth, τ. Ι, σ. 50) ένα άλλο τμήμα οδού στο πελοποννησιακό έδαφος, στο στόμιο της διώρυγας προς τον Κορινθιακό Κόλπο.
 
          Οι ανασκαφές του Ν. Βερδελή όμως απεκάλυψαν ένα αρκετά μεγάλο τμήμα της Διόλκου και έλυσαν τις απορίες που συνδέονταν με αυτή. Πρώτα-πρώτα, προσδιορίσθηκε η ακριβής διαδρομή την οποία ακολουθούσε: Ξεκινούσε στον Κορινθιακό από το σημείο όπου σήμερα βρίσκεται ο σηματοδότης για τα πλοία που κατευθύνονται προς τη διώρυγα, προχωρούσε για ένα διάστημα προς τα ανατολικά και από εκεί στρεφόταν προς τα βορειοανατολικά και πάλι προς τα νοτιοανατολικά, ώσπου κατέληγε στον Σαρωνικό Κόλπο ανατολικά της διώρυγας, στο σημερινό Καλαμάκι Κορινθίας, τον αρχαίο Σχοινούντα, όπως ακριβώς αναφέρει ο Στράβων. Η Δίολκος δεν ακολουθούσε ευθεία γραμμή, αλλά είχε στροφές, επειδή το έδαφος παρουσιάζει αρκετή κλίση, με υψόμετρο μέχρι 90 μέτρα περίπου, οπότε θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη η μεταφορά των πλοίων. Τα εμπορικά πλοία δεν μεταφέρονταν φορτωμένα, αλλά άφηναν τα εμπορεύματά τους στις Κεγχρεές ή το Λέχαιον, ανάλογα με την κατεύθυνσή τους. Με αυτή τη σημασία μόνο μπορούν να ερμηνευθούν οι πληροφορίες του Πλίνιου και του Ησύχιου, οι οποίοι τοποθετούσαν την αρχή και το τέλος της Διόλκου στα δύο αυτά λιμάνια.
 
         Παρότι δεν αποκαλύφθηκε ολόκληρο το μήκος της Διόλκου, οι ανασκαφικές έρευνες τερματίστηκαν, καθώς η πιο εκτεταμένη ανασκαφή ήταν και δύσκολη εξαιτίας των επιχώσεων από τα μπάζα της τομής της Διώρυγας, και επιζήμια για τα καλλιεργούμενα χωράφια της περιοχής”(…)
 
egkin4
egkin5

Προσωπικό αρχείο Φοίβου Βερδελή.

egkin6

Τι κρίμα!!!

egkin7



Τυμβωρύχοι στον Ισθμό της Κορίνθου.

egkin8

Tα εγκαίνια της Διώρυγας.  Πέρασμα του Ισθμού το1937 και, πάνω, ένα ομόλογο “εις χρυσόν εγγυημένον”.

egkin9

Εργασίες διάνοιξης της Διώρυγας.

egkin10





egkin11

egkin12

Άποψις Εργοταξίου

egkin14

Ισθμόςτο 1922.

egkin15

egkin16

Καρτ ποστάλ

egkin17

Καρτ ποστάλ

egkin18

Ισθμός το 1935.

egkin19

Καρτ ποστάλ .

egkin20

Γερμανοί στρατιώτες επιβιβασμένοι σε πλοίο που ετοιμάζεται να διασχίσει τον Κορινθιακό Κόλπο δηλώνουν με τη σημαία τους την παρουσία της Luftwaffe (23 Μαίου 1943).

egkin21

Κατάληψη της Διώρυγας από το γερμανικό στρατό και … σήματα στον Κορινθιακό Κόλπο προς τις φίλιες δυνάμεις.

egkin22

Αεροφωτογραφίες του γερμανικού επιτελείου (πιθανόν πριν την επίθεση)

egkin23

Η ανατίναξη της Διώρυγας από τις γερμανικές δυνάμεις το 1944, κατά τη διάρκεια της αποχωρησής τους.

egkin24

Εργασίες αποκατάστασης της Διώρυγας μετά τον πόλεμο.

egkin25

egkin26

egkin27



egkin32

Καρτ ποστάλ

egkin31

Ισθμός το 1998.



Μαρτυρίες αναφέρουν πως υπάρχουν και κάποια επαναστατικά “γκράφιτι” χαραγμένα στα τοιχώματα της διώρυγας από εργάτες που πήραν μέρος στις εργασίες διάνοιξης.

egkin30

egkin28

Καρτ ποστάλ

egkin29

Το παλιό ερειπωμένο μονοπάτι που χρησίμευε στη ρυμούλκηση (με τη δύναμη των χεριών) των ιστιοφόρων.

Έχετε δει το επιστημονικό δοκίμιο «Η Δίολκος» του Θεοδόση Τάσιου;

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΜΕΝ ΕΠΕΙΕ ΠΑΝΟΠΕΑ

https://spacezilotes.wordpress.com



Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only