ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ
ΆΚΑΝΘΟΣ, το φυτό που χάρισε την έμπνευση στο δημιουργό του Κορινθιακού κιονόκρανου
Ένα ταπεινό φυτό, αλλά με πανέμορφα πράσινα φύλλα, η άκανθος που τη βλέπουμε την άνοιξη σε αφθονία στους αρχαιολογικούς χώρους, υπήρξε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του Κορινθιακού κιονόκρανου.
Σύμφωνα με μαρτυρία του Βιτρούβιου, δημιουργός του Κορινθιακού κιονόκρανου ήταν ο γλύπτης Καλλίμαχος που το εμπνεύστηκε από ένα καλάθι που βρισκόταν πάνω στον τάφο ενός κοριτσιού, στην Κόρινθο, γεμάτο με τα παιχνίδια του.
Το καλάθι αυτό σκεπαζόταν από μία τετράγωνη πλάκα και γύρω του είχαν φυτρώσει άκανθοι που το είχαν τυλίξει αρμονικά.
Αυτός είναι ο επικρατέστερος μύθος για τη γέννηση του όμορφου κιονόκρανου.
Ο πρώτος γνωστός Κορινθιακός κίονας βρισκόταν στον ναό του Επικούρειου Απόλλωνα (περ.420 π.Χ.) στις Βάσσες Φιγάλειας που χτίστηκε από τον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.
Ο κίονας αυτός, βρισκόταν στο κέντρο της νότιας πλευράς της εσωτερικής κιονοστοιχίας του ναού. Πιθανότατα επρόκειτο για μία συμβολική απεικόνιση του ίδιου του Απόλλωνα.
Μεγάλη χρήση του Κορινθιακού κιονόκρανου έγινε στους ρωμαϊκούς χρόνους.
Στην Αθήνα, εξαιρετικό δείγμα Κορινθιακού ρυθμού, έχουμε το ναό του Ολυμπίου Διός, τον οποίο αποπεράτωσε ο αυτοκράτορας Αδριανός.
Το Κορινθιακό κιονόκρανο θεωρείται κορυφαίο τόσο από πλευράς αισθητικής όσο και λειτουργικότητας. Ενώ για τον γλύπτη θεωρείται δύσκολο, εντούτοις αγαπήθηκε από τους αρχιτέκτονες σε όλον τον κόσμο γιατί έχει μια ξεχωριστή ιδιότητα. Έχει και τις τέσσερις όψεις όμοιες και ως εκ τούτου είναι ιδανικό για γωνιακούς κίονες.
Ρ.Τ
Βιβλιογραφία:
– Hellmut Baumann, Le bouquet d’Athéna
– Liddel Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.