18 Μαρτίου 1990. Ντυμένοι με στολές της αστυνομίας της Βοστόνης, τα πρόσωπά τους ακάλυπτα και γεμάτοι αυτοπεποίθηση, δυο επιδέξιοι ληστές μπήκαν ανενόχλητοι στο Μουσείο Gardner, έδεσαν τους φύλακες και απέσπασαν 13 εκθέματα αξίας 500 εκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ληστεία έργων τέχνης στην ιστορία.
Μέχρι σήμερα παραμένει σε ισχύ μία αμοιβή ύψους 10 εκατομμυρίων σε όποιον παρέχει χρήσιμες πληροφορίες που θα οδηγήσουν στα κλοπιμαία. Η υπόθεση παραμένει άλυτη και οι δράστες ασύλληπτοι. Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για το τέλειο έγκλημα. Στην πραγματικότητα, ήταν μία σειρά από ατυχή γεγονότα και επιπόλαιους χειρισμούς
Το μουσείο
Την περίοδο εκείνη, το μουσείο βρισκόταν σε διεργασίες για την αναβάθμιση του συστήματος ασφαλείας. Με σχεδόν 90 χρόνια αδιάκοπης λειτουργίας, το Isabella Stewart Gardner ήταν ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία τέχνης της Μασαχουσέτης. Ιδρύθηκε από την ομώνυμη Αμερικανή συλλέκτρια, προκειμένου να «στεγάσει» τα έργα αμύθητης αξίας που είχε συγκεντρώσει και να τα αφήσει ως παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές
Στα εκθέματα συμπεριλαμβάνονται περισσότεροι από 7.500 πίνακες, γλυπτά, κεραμικά, υφάσματα, χρυσαφικά και αντίκες, 1.500 σπάνια βιβλία και περί τα 7.000 κειμήλια από διάφορους αρχαίους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. Μεταξύ των έργων τέχνης, φιγουράρουν ονόματα καλλιτεχνών όπως ο Ρέμπραντ, ο Μιχαήλ Άγγελος, ο Τιτσιάνο, ο Μποτιτσέλι, ο Μονέ, ο Ντεγκά και ο Ματίς. Ο κατάλογος των εκθεμάτων, όπως σε κάθε μουσείο, ήταν δημόσιος.
Όλοι γνώριζαν τι μπορούν να δουν κατά την επίσκεψή τους. Παρόλα αυτά, οι ληστές της 18ης Μαρτίου του 1990, έβαλαν στο στόχαστρο 13 συγκεκριμένα έργα τέχνης. Το παράδοξο είναι ότι δεν ήταν ούτε τα παλαιότερα, ούτε τα ακριβότερα, ούτε και τα πιο εύκολα προσβάσιμα.
Η ληστεία
Ήταν 1:24 το ξημέρωμα της 18ης Μαρτίου του 1990, όταν ο φύλακας του μουσείου, Ρικ Άμπαθ, είδε από τις κάμερες της κεντρικής εισόδου δύο αστυνομικούς να του χτυπούν. Ισχυριζόμενοι ότι είχαν λάβει μία επείγουσα κλήση, απαίτησαν να τους ανοίξει. Ο Άμπαθ, για άγνωστους λόγους, παραβίασε το πρωτόκολλο και τους άφησε να περάσουν. Κανονικά, κανένας μη εργαζόμενος δεν επιτρεπόταν να μπει στον χώρο του μουσείου χωρίς εξουσιοδότηση, τις ώρες που ήταν κλειστό.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι η αβλεψία του φύλακα ήταν σκόπιμη. Μάλιστα, το λάθος του να ανοίξει οικειοθελώς τον έβαλε αργότερα στην κορυφή της λίστας των υπόπτων. Αρκετοί ωστόσο, πιστεύουν ότι η γκάφα του ήταν άδολη. Ο Άμπαθ κατά τη διάρκεια της ημέρας εργαζόταν ως μουσικός. Στο μουσείο έπιανε δουλειά μετά την τελευταία παράσταση που έδινε με την μπάντα του σε κάποιο μαγαζί. Έτσι, πολλές φορές ήταν μεθυσμένος ή υπό την επήρεια ουσιών.
Κατέβαινα από τη σκηνή και ήθελα κάπως να ηρεμήσω προτού πάω στην πιο βαρετή δουλειά του κόσμου
Μόλις μπήκαν μέσα, οι ληστές δεν αποκάλυψαν κατευθείαν τις προθέσεις τους. Συνέχισαν να προσποιούνται τους αστυνομικούς έως ότου μπόρεσαν να περάσουν χειροπέδες στον Άμπαθ. Έπειτα έπιασαν δουλειά. Περιηγήθηκαν στις αίθουσες του μουσείου και ξεκίνησαν να αποσπούν τα εκθέματα.
Το σύστημα ασφαλείας ήταν απαρχαιωμένο. Παρότι κάθε αίθουσα ήταν εξοπλισμένη με συσκευές που ανίχνευαν και την παραμικρή κίνηση, ο συναγερμός επικοινωνούσε μόνο με το γραφείο του φύλακα. Εκείνος στη συνέχεια έπρεπε να ελέγξει τις κάμερες και χειροκίνητα να ειδοποιήσει τις αρχές. Η πιθανότητα να ήταν δεμένος πισθάγκωνα στους σωλήνες του υπογείου δεν είχε προβλεφθεί από τους ιθύνοντες.
Έρευνες
Μέσα σε 81 λεπτά, οι δύο ληστές ολοκλήρωσαν ανενόχλητοι το έργο τους και αποχώρησαν με τα 13 έργα τέχνης που είχαν πάρει. Αυτά ήταν τα εξής:
The Concert, Βερμέερ
The Storm on the Sea of Galilee, Ρέμπραντ
A Lady and Gentleman in Black, Ρέμπραντ
Landscape with Obelisk, Φλινκ
Chez Tortoni, Μονέ
Αυτοπροσωπογραφία, Ρέμπραντ
La Sortie de Pesage, Ντεγκά
Cortege aux Environs de Florence, Ντεγκά
Program for an Artistic Soirée 1, Ντεγκά
Program for an Artistic Soirée 2, Ντεγκά
Three Mounted Jockeys, Ντεγκά
Ένα αρχαίο κινέζικο κειμήλιο
Ένας επίχρυσος γαλλικός αυτοκρατορικός αετός
Από τα παραπάνω, το έργο με τη μεγαλύτερη αξία ήταν το πρώτο. Το «The Concert» είναι ένας από τους μόλις 34 πίνακες του Ολλανδού Βερμέερ που διασώζονται στον κόσμο. Η αξία του εκτιμήθηκε αρχικά στα 200 εκατομμύρια δολάρια, με τα χρόνια όμως έχει ανέβει στα 250. Συνολικά, η λεία των ληστών υπολογίζεται στα 500-600 εκατομμύρια δολάρια.
Ο πίνακας The Concert του Ολλανδού Γιοχάνες Βερμέερ. Wikipedia
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι πέρα από τον πίνακα του Βερμεέρ, δεν ακολουθήθηκε το κριτήριο της αξίας για την «επιλογή» των λοιπών κλοπιμαίων. Παραδείγματος χάριν, ο επίχρυσος γαλλικός αετός ήταν από τα σχετικά αδιάφορα εκθέματα του μουσείου. Εκτός αυτού, οι ληστές φαίνεται να είχαν ασυνήθιστη αυτοπεποίθηση. Είχαν τα πρόσωπά τους ακάλυπτα, γεγονός που άφηνε στον φύλακα το περιθώριο να παρατηρήσει τα χαρακτηριστικά τους.
Παρόλα αυτά, ο Άμπαθ δεν ήταν ιδιαίτερα βοηθητικός. Αν και ισχυρίστηκε ότι το βράδυ εκείνο ήταν νηφάλιος, δεν ήταν σε θέση να περιγράψει στους αστυνομικούς τα πρόσωπα των ληστών. Επισήμανε μόνο ότι ο ένας έμοιαζε με τον συνταγματάρχη Κλινκ από την κωμική σειρά «Hogan’s Heroes». Έτσι, τα σκίτσα που δόθηκαν στην δημοσιότητα δεν οδήγησαν πουθενά.
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.