Τετάρτη 21 Ιουλίου 2021

Boύτης

Ο Βούτης ήταν Αθηναίος ήρωας, γενάρχης της Αττικής φυλής των Βουταδών. Ο βωμός του στο Ερέχθειο τον ταυτίζει με τον Ερεχθέα Ποσειδώνα οποίου αρχικώς θεωρούταν γιος. Αργότερα τιμήθηκε ως γιος του Πανδίονα, Ε' βασιλέα των Αθηνών —15ος π.Χ σύμφωνα με το Πάριο χρονικό— και αδελφός του Ερεχθέα.
Ο Ερεχθέας έλαβε από τον Πανδίονα την βασιλεία, ενώ ο Βούτης την ιερατεία του Ποσειδώνα και της Πολιάδος Αθηνάς.

Ο Παυσανίας περιγράφει το Ερέχθειον:

«Υπάρχει και ένα οικοδόμημα που ονομάζεται Ερέχθειο. Προ της εισόδου του υπάρχει βωμός για τον Ύπατο Δία, όπου δεν γίνονται θυσίες εμψύχων προσφέρουν μόνο πέμματα [γλυκά ψωμάκια] και δεν συνηθίζουν να χρησιμοποιούν κρασί. Μέσα σ᾽ αυτό υπάρχουν βωμοί, ένας για τον Ποσειδώνα, όπου οι Αθηναίοι, συμμορφούμενοι με ένα χρησμό, θυσιάζουν και για τον Ερεχθέα, άλλος για τον ήρωα Βούτη και τρίτος για τον Ήφαιστο.
Στους τοίχους υπάρχουν ζωγραφιές του γένους των Βουταδών. Καθώς το οικοδόμημα είναι διπλό, υπάρχει μέσα και φρέαρ με νερό θαλασσινό. Αυτό δεν είναι πολύ παράξενο, γιατί τέτοια φρέατα έχουν και άλλοι που κατοικούν στα ενδότερα, και μεταξύ αυτών οι Κάρες της Αφροδισιάδος. Σε τούτο όμως το φρέαρ αξιοσημείωτος είναι ένας ήχος κυμάτων που ακούεται άμα φυσήξει νότιος άνεμος. Υπάρχει και σημάδι της τρίαινας στο βράχο.
Αυτά λένε πως τα παρουσίασε ο Ποσειδών κατά την διεκδίκηση της χώρας.»

«ἔστι δὲ καὶ οἴκημα Ἐρέχθειον καλούμενον· πρὸ δὲ τῆς ἐσόδου Διός ἐστι βωμὸς Ὑπάτου, ἔνθα ἔμψυχον θύουσιν οὐδέν, πέμματα δὲ θέντες οὐδὲν ἔτι οἴνῳ χρήσασθαι νομίζουσιν. ἐσελθοῦσι δέ εἰσι βωμοί, Ποσειδῶνος, ἐφ᾽ οὗ καὶ Ἐρεχθεῖ θύουσιν ἔκ του μαντεύματος, καὶ ἥρωος Βούτου, τρίτος δὲ Ἡφαίστου· γραφαὶ δὲ ἐπὶ τῶν τοίχων τοῦ γένους εἰσὶ τοῦ Βουταδῶν. καὶ —διπλοῦν γάρ ἐστι τὸ οἴκημα— ὕδωρ ἐστὶν ἔνδον θαλάσσιον ἐν φρέατι. τοῦτο μὲν θαῦμα οὐ μέγα· καὶ γὰρ ὅσοι μεσόγαιαν οἰκοῦσιν, ἄλλοις τε ἔστι καὶ Καρσὶν Ἀφροδισιεῦσιν· ἀλλὰ τόδε τὸ φρέαρ ἐς συγγραφὴν παρέχεται κυμάτων ἦχον ἐπὶ νότῳ πνεύσαντι. καὶ τριαίνης ἐστὶν ἐν τῇ πέτρᾳ σχῆμα· ταῦτα δὲ λέγεται Ποσειδῶνι μαρτύρια ἐς τὴν ἀμφισβήτησιν τῆς χώρας φανῆναι.»

Απεικονίσεις όπως η κάτωθεν ήταν συνήθεις στα Αττικά ερυθρόμορφα αγγεία: η γέννηση του Εριχθονίου κατά άλλους του ίδιου του Ερεχθέα. Η Γαία ανέρχεται και παραδίδει τον Εριχθόνιο στην θεά Αθηνά· έναντί της παρίσταται ο Ζεύς. Η Νίκη συνάδει κρατώντας μία ταινεία, ενώ αριστερά βρίσκεται η Οινοάνθη. 460-440 π.Χ, British Museum. Τέτοιες εικόνες επιβέβαιωναν το αυτόχθονον των Αθηναίων, οι οποίοι, γέναρχες των Ιώνων, εκαυχώντο για την Πελασγική προέλευση

 

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only