Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

" ΤΟΠΟΙ./ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΥΘΟΙ.


 <Κερκυρα απο του Ουρανού το αίμα βγήκες>"

Όταν ένας τόπος αποξενώνεται απο τους μύθους και τα σύμβολά του., γινεται χώρος. Χώρος εμπορευματοποιημένος και εμπορεύσιμος!
Όταν ο άνθρωπος στερείται την επαφή και την σχέση με τα σύμβολα και τους μύθους του τόπου του ..χανει την επαφή με το ιστορικό του περιβάλλον,με την συλλογική Μνημη της κοινωνίας του λαού όπου γεννήθηκε
Η μετατροπή του <τόπου σε χώρο> και της ιδιαιτερης πατριδας σε εμπορεύσιμο χώρο ΄΄εχει μετατραπει σε καταρα της εποχής με μη αναστρψιμη πορεία.
Η εντεινόμενη αδήριτη ανάγκη για αρμονική σχέση του ανθρώπου με την φύση, προϋποθέτει μια ριζική πολιτισμική ανατροπή προϋποθέτει το πέρασμα, από τον άνθρωπο χρήστη, κυρίαρχο, κατακτητή και έμπορο της Φύσης, στον άνθρωπο που ανα-γνωρίζει την ιερότητα της.
Η αναγκη ανα-γνώρισης της ιερότητας του τοπου.!




Κατά τον γνωστό Γερμανό φιλόσοφο Μάρτιν Χάιντεγκερ,(1889-1976,/Διαμονές, Ταξίδι στην Ελλάδα) «.. το νοήμων όν είναι πρώτα κάτοικος. Ο κάτοικος δεν χρησιμοποιεί τον τόπο. ανήκει στον τόπο.
Ο κάτοικος πλάθει τον τόπο, σε έργα σε λόγους, κατοικεί ποιητικά.. ο ποιητής δεν θεωρεί δεν μεταχειρίζεται-νοιώθει και μεριμνά».
Συμφωνώντας απόλυτα (σε αυτο το σημειο),με το Χάιντεγκερ, να επισημάνουμε ότι ο τόπος είναι και «ντοπιολαλιά», είναι και «τοπική μουσική» και «τοπικό τραγούδι» , «τοπική τέχνη». Είναι τοπικό κλίμα ,εποχές τοπικό λουλούδι και καρπός, είναι μνήμες αισθήσεων, είναι τοπική ιστορία .
Έτσι μπορούμε να κατανοήσουμε έναν Κάλβο όταν του αρκεί να φύγει, με «ένα φιλί απ την μάνα του και χούφτα γή απ την Γη του».
Έτσι μπορούμε να νοιώσουμε έναν Σικελιανό όταν στην πορεία αυτοσυνηδητοποήσης του «περνάει» απ την συνείδησης της Γής του, και μας μιλάει για το χώμα της Λευκάδας.
Έτσι μπορούμε να μοιραστούμε με τον Μαρκορά μας το ποίημα του τα Κάστρα μας.(ποίημα του 1864,αφιερωμένο στην ανατίναξη των Κερκυραϊκών φρουρίων από τους Βρετανούς πριν την αναχώρηση τους από την Κέρκυρα.).Θεωρώντας αυτά τα κάστρα το κατ’ έξοχήν τοπο-σύμβολο της Κέρκυρας. .
Ο τόπος είναι και τοπική μνήμη τοπική ,είναι και τοπικοί ήρωες ,είναι και τοπικοί Άγιοι,..ειναι τοπικά πρότυπα ζωής και προσφοράς, στα γράμματα στις τέχνες, στην επιστήμη, στην οικονομία, στην πολιτική, τοπικοί μύθοι και παραμύθια, τοπικές παροιμίες.
Αυτά είναι τα συνθετικά στοιχεία μιας πατριδογνωσίας που μπορεί να εμπλουτίζεται από τις περιγραφές ξένων, περιηγητών, επισκεπτών .
Ο Κερκυραίος ποιητής Λορέντζος Μαβίλης,(1860-1785), ο ποιητής που έκανε την πράξη ποίηση και την ποίηση πράξη, που έζησε ποιητικά και ποιητικά αντιμετώπισε τον θάνατο, επιβεβαιώνει απόλυτα τις θέσεις του Χάιντεγκερ, με την ποίηση του για την ιδιαίτερη πατρίδα του, Κέρκυρα. την ποίηση του για την μυθική Κέρκυρα, την Κέρκυρα ως σύμβολο αλλά και την φύση της. Γεννημένη απο το αίμα του εκθρονισμένου απο τον Κρόνο, Ουρανού, βλέπει την Κερκυρα ο Μαβίλης.





Η ΚΕΡΚΥΡΑ.(του Μαβίλη).
Ἡ θάλασσα ἐσπαρτάρησε ὣς τὸν πάτο
Κι’ ἄφρισε σὰν ἐδέχτηκε στὸν κρύο
Κόρφο ἀκόμα ὁλοζώντανο τὸ θεῖο
Σπόρο, ἀπ’ τὸν οὐρανὸ σταγμένον κάτω.
Τότες βγῆκε ἀπ’ τὸ πέλαγο τ’ ἀφράτο,
Τέρας τῆς ὀμορφάδας καὶ σημεῖο,
Τ’ ἅγιο τῆς Ἀφροδίτης μεγαλεῖο,
Γλύκες ἐρωτικὲς ὅλο γιομάτο.
Μὰ τὸ δρεπάνι, ποὖχε αὐτοῦ σκορπίσῃ
Τοῦ θεοῦ τ’ ἀμελέτητα, καὶ κεῖνο
Μὲς τὸ γιαλὸ μελλότουν νὰ καρπίσῃ.
Κ’ ἔτσι, Ἀφροδίτη τῶν νησιῶν, μὲ κρῖνο
Καὶ ρόδο πλουμιστή, γιομάτη γλύκες,
Κέρκυρα, ἀπ’ τοῦ Οὐρανοῦ τὸ αἷμα ἐβγῆκες
Όταν ο τόπος αποξενώνεται από τα σύμβολα του αποξενώνεται από τον αυτό του, γίνεται χώρος. Γίνεται χώρος εμπορευματοποιημενος και εμπορευσιμος.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο πρόσληψης της τοπικής ιστορίας η πατρίδα είναι βίωμα δεν είναι ιδεολόγημα.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο σχέσης με την ιστορία ο νέος άνθρωπος μπορεί να κατανοήσει ότι, ο τόπος του, υπήρξε μικρός και μέγας, ότι η Κάσος και τα Ψαρά, τα πρώτα θύματα του Ιμπραήμ, υπήρξαν ναυτικές δυνάμεις, εφάμιλλες της Ύδρας. Ότι οι μικρές Οινούσες, ήταν και παραμένουν μεγάλη ναυτική δύναμη. Ότι αυτός ο τόπος μπορεί να υπάρξει ξανά και μέγας και μικρός. Ότι η μικρότητα και το μεγαλείο του τόπου μας καθορίζεται από την μικρότητα και το μεγαλείο της ψυχής, που τον κατοικεί.
Έτσι κατανοούμε ότι ο μεγάλος Κανάρης είναι ο Ψαριανός Κανάρης. Έτσι και ο Κανάρης και τα Ψαρά αποτελούν σύμβολα. Με αυτήν την έννοια το 21 ,αξιοποίησε αλλά και δημιούργησε σύμβολα. Εμείς σε ποιο συμβολικό περιβάλλον ζούμε, σε ποιο συμβολικό περιβάλλον μεγαλώνουμε τα παιδιά μας;(Από την ομιλία μου Η Διαχείριση Συμβόλων ως Πολιτισμική Στρατηγική. Στρατηγική Πολιτισμικής επιβίωσης η πολιτισμικής και εθνικής αφομοίωσης.Γεώργιος Σκλαβούνος

https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang

YouTube

tapantareinews tv

Ενημέρωση και ψυχαγωγία. Επικοινωνία στο dsgroupmedia@gmail.com.





Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only