Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021

Λευκωσία.


 Σύμφωνα με την Παράδοση, η Λευκωσία ήταν Σειρήνα και μία από τις κόρες του ποταμού Αx-ελώου και της Μελπομένης...

Χτισμένη πάνω στο Πεδιαίο ποταμό,

Η ονομασία Λευκουσία (και Λεύκουσα) σχετίζεται και με τη λευκή θεά της θάλασσας, την Λευκοθέα (ή Ινώ), που αναφέρεται ήδη από τον Όμηρο.
(Ὀδύσσεια, Ε, 334 τὸν δὲ ἴδεν Κάδμου θυγάτηρ, καλλίσφυρος Ἰνώ,
Λευκοθέη, ἣ πρὶν μὲν ἔην βροτὸς αὐδήεσσα,)
και της οποίας η λατρεία ήταν αρκετά διαδεδομένη στον αρχαίο ελληνικό κόσμο μέχρι τα Ελληνιστικά χρόνια.

. Η αρχική μορφή του ονόματος Ινώ, Ιν-αχώ, μοιράζεται τη ρίζα αχ- με το όνομα Αχαιοί, η μυθική μορφή που φέρει το όνομα αυτό θα συνδεόταν αρχικά με τους Αχαιούς, ακόμα και με τους Πρωτο-Αχαιούς. Αχελώος. Αχιλλεύς, Αχέροντας,, Αχερουσία,,Aξ-ιός[Αχαική διαλέκτου του Αξιού-Μακεδονίας] [Άρ-αχθος. , .Ινώ-Ιναχώ, ρίζα <άχ, , νερό, Αχαιοί-λαός της θάλασσας.

Ινώ-Ιναχώ.Αναγνωρίστηκε στο όνομα Ινώ μια συντομογραφία του Ιναχώ,που παράγεται από το Ίναχος, όνομα που φέρουν πολλοί ποταμοί και παραπόταμοι της Ελλάδος [στην Αθαμανία, στην Αινίδα , Βοιωτία, Αργολίδα] και το οποίο περιέχει το akh<ak-νερό .
Η Ινώ πρέπει να ήταν παλιά αχαική θεά, δεδομένου ότι ο τύπος Ινώ προέρχεται, από ένα παλιότερο τύπο Ιναχώ και το στοιχείο Αχ βρίσκεται και στο εθνικό τύπο Αχαιοί .

Οι λατρείες της Ινώς-Λευκοθέας εντοπίζονται πλάι σε ανδιαμφισβήτητα αχαικά ίχνη σε πολλές χώρες ,ιδιαίτερα στην Αχαική Φθιώτιδα, Βοιωτία ,Μεγαρίδα , Κορινθία ,Λακωνία, Μεσσηνία και Κρήτη.

1.Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Ηρόδοτου οι κάτοικοι της Άλου, στην Αχαία Φθιώτιδα, διέθεταν ιερό του Λαφύστιου Δία που το συνέδεαν με τον μύθο του Αθάμαντα, της Ινώς και του Φρίξου.

2.Στη Βοιωτία την Ινώ-Λευκοθέα, λάτρευαν με θυσίες και θρήνους, και τη θεωρούσαν ηρωίδα και θεά.
Στο ιερό της στη Χαιρώνεια απαγορευόταν η είσοδος , στους δούλους και στους Αιτωλούς.Το αρχαίο όνομα της Χαιρώνειας είναι Άρνη, από την ομώνυμη θυγατέρα του Αιόλου, όπως μας αναφέρει ο αρχαίος περιηγητής Παυσανίας στα Βοιωτικά του. Άρνη, κόρη του Αιόλου, γιου του Έλληνα, γιου του Δευκαλίωνα.
.

3. Στα Μέγαρα υπήρχε και ιερό της Λευκοθέας .Στον δρόμο προς το πρυτανείο είναι το ηρώο της Ινώς, που περιβάλλεται από πέτρινο φράχτη. Μέσα έχουν φυτρώσει ελιές. Οι Μεγαρείς είναι οι μόνοι Έλληνες που ισχυρίζονται ότι το κύμα έβγαλε τη νεκρή Ινώ στην παραλία της χώρας τους. Παυσανίας'
Σχόλιο.Η παρουσία των Αχαιών στα Μέγαρα επιβεβαιώνεται από πολλές πηγές .Όταν αργότερα βασιλιάς της Αθήνας έγινε ο Κόδρος , οι Πελοποννήσιοι[Δωριείς] εκστράτευσαν κατά της Αθήνας. Και επειδή δεν κατάφεραν τίποτα σπουδαίο, γύρισαν πίσω, κυρίευσαν όμως τα Μέγαρα, που ανήκαν στην Αθήνα, και επέτρεψαν να κατοικήσουν οι Κορίνθιοι και όσοι από τους άλλους συμμάχους ήθελαν.Παυσανίας .
Οι Δωριείς κυριαρχούν στα Αχαικά Μέγαρα.

4.Στην Αθήνα, η επιγραφή «Λευκοθέα Σώτειρα Ελλιμενία» είναι χαραγμένη σε καθίσματα του Θεάτρου του Διονύσου.

5.Στην Κόρινθο, στο ισθμιακό ιερό του Ποσειδώνα, έστεκαν αγάλματα της Λευκοθέας .Ο Αθάμας καταδίωκε την Ινώ για να τη σκοτώσει. Εκείνη για να γλυτώσει πήρε το γιο της Μελικέρτη αγκαλιά κι έπεσε στη θάλασσα. Η Ινώ έγινε θαλασσινή θεότητα με το όνομα Λευκοθέα ενώ το παιδί, που αργότερα πήρε και το όνομα Παλαίμων, το έβγαλε στη στεριά νεκρό ένα δελφίνι στην περιοχή της Ισθμίας. Εκεί το βρήκε ο Σίσυφος, το έθαψε και καθιέρωσε, σύμφωνα με την παράδοση, τα Ισθμια προς τιμήν του (Παυσ. 2,1,3).

Σχόλιο .Οι τέσσερις αδελφοί του Σίσυφου βρίσκονται συγκεντρωμένοι στην ανατολική Θεσσαλία . Ο Σαλμονεύς στη Πελασγιώτιδα, ο Κρηθεύς στο νότιο τμήμα της Θεσσαλίας, ο Αθάμας στην Αχαική Φθιώτιδα και ο Περιήρης στην κοιλάδα του Σπερχειού. Συνεπώς ο Σίσυφος δεν μπορούσε να συνδεθεί παρά μόνο με την ανατολική Θεσσαλία . Ο Σίσυφος ήταν ιδρυτής και βασιλιάς της αρχαίας Εφύρας, που στη συνέχεια ονομάστηκε Κόρινθος.Η Εφύρα στα βάθη του Άργους [Πελασγικού Άργους, άρα Θεσσαλία, Άργος =πεδιάδα] που τρέφει άλογα, , δεν μπορεί παρά να είναι η μόνη από τις τοποθεσίες με το όνομα Εφύρα, στη Σικυωνία , Αιτωλία, τη Θεσπρωτία, τη Θεσσαλία και την Περραιβία= που βρισκόταν πραγματικά σε ένα απόμερο σημείο[Άργος] που τρέφει άλογα, στην Κραννώνα της ιστορικής εποχής. Τα λείψανα της αρχαίας Κραννώνας, σημαντικότατης πόλης της Πελασγιώτιδας των ιστορικών χρόνων , στη Θεσσαλία, πού άκμασε κυρίως κατά τους αρχαϊκούς και κλασικούς χρόνους (6ος - 4ος αι. π.Χ.), έχουν εντοπιστεί 25 χλμ. νοτιοδυτικά της Λάρισας.

.
6.Στη Λακωνία. Στο Λεύκτρον και στις Θαλάμες τιμούσαν επίσης την Ινώ όπως και στην Επίδαυρο Λιμηρά και στις Βρασιές .
Λεύκρον.Υπάρχει αυτού[εννοεί στα Λεύκτρα] ένα μαρμάρινο άγαλμα του Ασκληπιού και ένα της Ινούς . Είκοσι στάδια από την Πέφνο απέχουν τα Λεύκτρα . Γιατί ονομάστηκαν Λεύκτρα δεν ξέρω .αν ονομάστηκαν από το Λεύκιππο , το γιο του Περιήρους ,Παυσανίας
Ο Περιήρης ,ο οποίος καταλαμβάνει θέση στους μύθους της Λακωνίας , γιος του Αιόλου, γιου του Έλληνα, καταγόταν από την Αχαία Φθιώτιδα και την κοιλάδα του Σπερχειού . Σύμφωνα με τον Στησίχορο ο Περιήρης παίρνει γυναίκα του τη Γοργοφόνη , την κόρη του Περσέα και γίνεται πατέρας του Τυνδάρεω , του Ικάριου [Πηνελόπη,] του Αφαρέα, και του Λεύκιππου . Ο Περιήρης αναφέρεται ως πατέρας του Τυνδάρεου, του Ικάριου και της Αρήνης και στον Τζέτζη . Ο Όμηρος αναφέρει έναν Περιήρη ως πατέρα του Βώρου , σύζυγος του οποίου ήταν η Πολυδώρα , η κόρη του Πηλέα .
ὃν τέκε Πηλῆος θυγάτηρ καλὴ Πολυδώρη
Σπερχειῷ ἀκάμαντι γυνὴ θεῷ εὐνηθεῖσα,
αὐτὰρ ἐπίκλησιν Βώρῳ Περιήρεος υἷι,
ὅς ῥ᾽ ἀναφανδὸν ὄπυιε πορὼν ἀπερείσια ἕδνα.
Στις Θαλάμες Λακωνίας. Ο δρόμος από την πόλη Οίτυλο στις Θαλάμες έχει μήκος ογδόντα περίπου στάδια και υπάρχει σ΄αυτό ένα ιερό της Ινούς και ένα μαντείο .Παυσανίας.
.Στην Επίδαυρο Λιμηρά- Λακωνία-.,Σ΄ απόσταση δυό περίπου σταδίων προς τα δεξιά[εννοεί στην Επίδαυρο Λιμηρά] είναι το λεγόμενο νερό της Ινούς που είναι πλατύ σε μια λιμνούλα , προχωρεί όμως πολύ σε βάθος . Στο νερό αυτό κατά τη γιορτή της Ινούς , ρίχνουν ζυμαρικά από κριθάλευρο . αν το νερό τα πάρει κάτω, είναι αίσιο σημάδι για κείνον που τα ρίχνει . αν τα βγάλει πάνω, αυτό θεωρείται κακό σημάδι .Παυσανίας.
Βρασιές .Οι Βρασιάτες προσθέτουν και τούτο ,πως η Ινώ κατά την περιπλάνησή της ήρθε στη χώρα τους και δέχτηκε να γίνει τροφός του Διόνυσου, και δείχνουν και τη σπηλιά όπου η Ινώ ανάθρεψε τον Διόνυσο .Παυσανίας.
Στις Βρασιές υπήρχε ιερό του Αχιλλέα και γιορτή προς τιμήν του .
Σχόλιο .Η παρουσία των Αχαιών στη Λακωνία, μαρτυρείται.
Έτσι οι Αχαιοί της Φθιώτιδας κατέβηκαν με τον Πέλοπα στην Πελοπόννησο, εγκαταστάθηκαν στην Λακωνική και ξεχώριζαν για την ανδρεία τους, ώστε όλη η Πελοπόνησσος που προηγουμένως λεγόταν Άργος ονομάστηκε Αχαικό Άργος και όχι μόνο η Πελοπόννησος αλλά και η Λακωνική είχε το ίδιο όνομα .Ως απόδειξη έχουμε το στίχο του Ομήρου. [Που ήταν ο Μενέλαος .Δεν ήτανε στο Άργος το Αχαικό. Μερικοί το δέχονται με την έννοια [Δεν ήτανε στη Λακωνία]. »Στράβων .
Λέγεται ότι ο Πέλοπας που έδωσε την αδελφή του Νιόβη σύζυγο στον Αμφίονα, ίδρυσε το Λεύκτρο, τη Χαράδρα και τις Θαλάμες .Στράβων .
Ο Εκαταίος ο Μιλήσιος λοιπόν αναφέρει για την Πελοπόννησο ότι πριν την καταλάβουν οι Έλληνες την κατοίκησαν βάρβαροι. Στράβων
Σύμφωνα με τις παραδόσεις, στη Λακωνία εγκαταστάθησαν Αχαιοί προερχόμενοι από τη Θεσσαλία , Βοιωτία και Αργολίδα. Η λατρεία της Ήρας Αργείας επιβεβαιώνει τη τελευταία προέλευση, ενώ η λατρεία της Ινούς, μπορεί να έφτασε είτε κατ΄ευθείαν από τη Θεσσαλία είτε από από μια από τις ενδιάμεσες εγκαταστάσεις Αχαιών, όπου εντοπίζεται αυτή η λατρεία. ΙΕΕ .

7.Στην Κρήτη τελούσαν προς τιμή της ομώνυμη εορτή, τα Ινάχεια.Κατά τον Ησύχιο οι Κρήτες ονόμαζαν Ινάχεια μια γιορτή προς τιμή της Λευκοθέας, θαλάσσιας θεάς που ταυτίζεται με την Ινώ .Η Κρήτη κατοικήθηκε από Αχαιούς. Αυτό προκύπτει από τη διάλεκτο των πινακίδων σε γραμμική γραφή Β που βρέθηκαν στην Κνωσό από αρχαιολογικά στοιχεία χαρακτηριστικά του μηκυναικού πολιτισμού, από το τοπωνύμιο Μυκήναι , και από ορισμένα δεδομένα που έχουν μεταφερθεί από τους Αχαιούς όπως το τοπωνύμιο Αχαιά και η γιορτή Ινάχεια.

8.Στη Ρόδο,στη Σύμη Λάτρευαν την Ινώ -Λευκοθέα.
Σχόλιο,Η ακρόπολη της Ιαλυσού στη Ρόδο ονομαζόταν Αχαία, στη Κω απαντά το όνομα Αχαιός . Η Θεσσαλία μοιραζόταν με τα Δωδεκάνησα μύθους σχετικά με τον Ηρακλή, τον Θειοδάμαντα[Κύπρος[, και τον Τριόπα, τοπωνύμια όπως Αλαί και Πήλη στην Κω, Άλος και Πτελεαί στη Φθιώτιδα, και ένα είδος πρωτογεωμετρικής κεραμικής που έκανε την εμφάνισή του σε θέσεις του Παγασητικού κόλπου και στη Μαγνησία [ ειδικότερα στην Άλο και στη θέση Θεοτόκου .

9.Στην Τένεδο επίσης.
.Σχόλιο .,Επιβεβαιώνεται η αποχώρηση ενός μέρους των Αχαιών από τις αχαικές Αμύκλες Λακωνίας,όπου λατρευόταν η Ινώ. Από την παράδοση ενός μέρους της Τενέδου, που ανέφερε ότι ο πρόγονός του Πείσανδρος είχε οδηγήσει εκεί από τις Αμύκλες ένα τμήμα αποίκων, στα πλαίσια της εξόδου πελοποννησιακών πληθυσμών, την οποία προκάλεσε η δωρική εισβολή. ΙΕΕ

10.Στη Δήλο,
Σχόλιο .Το όνομα Αχαιία το έφερε μία από τις Υπερβόρειες Παρθένους του νησιού . Ο εντοπισμός της λατρείας της Αχαιίας στη Δήλο ανάγεται στην εξάπλωση αχαικών ομάδων στο νησί . 

https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang

YouTube

tapantareinews tv

Ενημέρωση και ψυχαγωγία. Επικοινωνία στο dsgroupmedia@gmail.com.




Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only