Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021

Γεώργιος Βιζυηνός


 Ο Γεώργιος Βιζυηνός (πραγματικό ονοματεπώνυμο Γεώργιος Μιχαήλ Σύρμας ή Μιχαηλίδης, Βιζύη, 8 Μαρτίου 1849[3] – Αθήνα, 15 Απριλίου 1896 (47 ετών), ήταν Έλληνας πεζογράφος, ποιητής και λόγιος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής λογοτεχνίαςΒιογραφικά στοιχεία

Παιδικά κι εφηβικά χρόνια

Γεννήθηκε στη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης, το σημερινό Βιζέ της Τουρκίας, στις 8 Μαρτίου 1849, γιος πολύ φτωχικής οικογένειας. Ο πατέρας του, Μιχαήλος Σύρμας, δούλευε στα καμίνια του ασβέστη. Αργότερα έγινε πραματευτής και πέθανε από τύφο το 1854 αφήνοντας τον γιο του ορφανό σε ηλικία 5 ετών. Είχε άλλα τέσσερα αδέλφια: τον Μιχαήλο, που πέθανε τρία χρόνια πριν από τον Γεώργιο, τον Χρηστάκη, τον αδικοσκοτωμένο ταχυδρόμο, για τον οποίο μιλά στο διήγημά του Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου, και δύο κορίτσια, την Άννα, που πέθανε με τις συνθήκες που περιγράφει στο Αμάρτημα της μητρός μου και την Αννιώ, που πήρε το όνομα της αδελφής της, αλλά πέθανε κι αυτή μικρή.[4]

Σε ηλικία 10 ετών οι παππούδες του τον στέλνουν στην Κωνσταντινούπολη κοντά σε ένα θείο του για να μάθει ραπτική. Μετά όμως από 2-3 χρόνια πεθαίνει ο θείος του κι εγκαταλείπει τη ραπτική, επιστρέφοντας στο σχολείο προστατευόμενος από τον Κύπριο έμπορο, Γιάγκο Γεωργιάδη. Παραμένει στην Πόλη μέχρι την ηλικία των 18 και τον Ιούλιο του 1868 ταξιδεύει ως προστατευόμενος του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Σωφρονίου Β΄ και ζει για τέσσερα χρόνια στην Κύπρο (Λευκωσία). Εκεί φοιτά στην Ελληνική Σχολή Λευκωσίας, αριστεύει στα μαθήματα, ορίζεται “ευταξίας” (σχολικός επιμελητής), διαμένει στην Αρχιεπισκοπή, φορά ράσα και τελεί ιεροψάλτης (ο Σωφρόνιος τον προόριζε για την ιερωσύνη). Ερωτεύεται όμως παράφορα τη νεαρή Ελένη Φυσεντζίδη και της γράφει ερωτικά ποιήματα, “παράπτωμα” για το οποίο τιμωρείται με επιτίμιο[5]. Η Φυσεντζίδη τον είχε ερωτευτεί τόσο που δεν παντρεύτηκε ώς τα 40 της, περιμένοντάς τον και πολλά χρόνια μετά τον θάνατό του· το 1930, με άσπρα μαλλιά πλέον, διηγήθηκε από μνήμης σε δημοσιογράφο τα ποιήματα που της είχε γράψει.

Σπουδές και βραβεύσεις στην ποίηση

Το 1872 ο Βιζυηνός επιστρέφει στην Κωνσταντινούπολη, βγάζει τα ράσα, θέλει να συνεχίσει τις σπουδές του αλλά δεν έχει χρήματα. Απευθύνεται στον Γεώργιο Χασιώτη, διευθυντή του Ελληνικού Λυκείου, που μεσολαβεί να γραφτεί ιεροσπουδαστής στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, χωρίς όμως την υποχρέωση να ιερωθεί ή να φορά ράσα. Εκεί, το 1873 δημοσιεύει και την πρώτη του ποιητική συλλογή (Ποιητικά Πρωτόλεια)[6]. Μεταξύ των καθηγητών του αναφέρεται και ο ποιητής Ηλίας Τανταλίδης, ο οποίος διέκρινε στον Βιζυηνό στοιχεία ιδιαίτερου ταλέντου και ευφυίας, ώστε τον σύστησε στην Ιφιγένεια Μαυροκορδάτου Συγγρού, σύζυγο του Ανδρέα Συγγρού, και στον πλούσιο τραπεζίτη κι εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Ζαρίφη[7].

Το 1874 έρχεται στην Αθήνα και το επικό ποίημά του Κόδρος βραβεύεται στον Βουτσιναίο Ποιητικό Διαγωνισμό[8]. Στην Αθήνα συμμετέχει μαζί με τον συμφοιτητή του Νικόλαο Πολίτη στο φοιτητικό κίνημα που διεκδικεί καλύτερες φοιτητικές συνθήκες, δράση για την οποία συλλαμβάνονται και κρατούνται σε αστυνομικό τμήμα. Την ίδια χρονιά εγγράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αλλά απογοητευμένος από την ποιότητα σπουδών, μαθαίνει γερμανικά και με δαπάνες του Γ. Ζαρίφη μεταβαίνει στη Γερμανία, στη Γοτίγγη, όπου το διάστημα 1875-1878 σπουδάζει φιλολογία και φιλοσοφία. Το 1876 η επόμενη ποιητική συλλογή του Άραις μάραις κουκουνάραις (μετονομάστηκε σε Βοσπορίδες Αύραι) αποστέλλεται στην Αθήνα και βραβεύεται στον Βουτσιναίο Διαγωνισμό, στον οποίο, το 1877 η συλλογή του Εσπερίδες επαινείται. Το 1881 τυπώνεται στη Λειψία η διδακτορική του διατριβή Das Kinderspiel in Bezug auf Psychologie und Paedagogik («Το παιδικό παιχνίδι υπό άποψη ψυχολογική και παιδαγωγική»)[7].

Οι σπουδές του στη Γερμανία διεύρυναν σημαντικά τον πνευματικό του κόσμο και τον έφεραν σε επαφή με έναν χώρο που έστρεφε πλέον την πλάτη του στον ρομαντισμό και στον αποστεωμένο κλασικισμό και στρεφόταν στον εσωτερικό άνθρωπο. Το τελευταίο αυτό στοιχείο ήταν καθοριστικό για το πεζογραφικό έργο του Βιζυηνού. Στη Γερμανία υπήρξε, μεταξύ άλλων, μαθητής του φιλοσόφου Χέρμαν Λότζε (Hermann Lotze) αλλά και του θεμελιωτή της Πειραματικής Ψυχολογίας Βίλ(χ)ελμ Βουντ (Wilhelm Wundt). Η ψυχογραφική ανάλυση των ηρώων του είναι εκείνη στην οποία προπάντων οφείλει την πρωτοποριακή θέση που κατέχει στα νεοελληνικά γράμματα. Το 1882 ο Βιζυηνός επισκέπτεται το Παρίσι, όπου γνωρίζει τον Δημήτριο Βικέλα, τον Σαιντ-Ιλαίρ[9] (Marquis Queux de Saint-Hilaire) και τη Ζυλιέτ Αντάμ. Περίπου ένα χρόνο μετά, το 1883, επισκέπτεται το Λονδίνο, όπου σχετίζεται με τον πρεσβευτή Πέτρο Βράιλα-Αρμένη. Παράλληλα, δημοσιεύει την ποιητική συλλογή Ατθίδες Αύραι.

Στροφή στην πεζογραφία

Την ίδια χρονιά (1883), μετά από προτροπή του φίλου του, πια, Δημήτριου Βικέλλα[10] που είχε δημοσιεύσει το 1879 το Λουκής Λάρας, συγγράφει και δημοσιεύει στην Εστία το πρώτο μεγάλο διήγημά του, Το αμάρτημα της μητρός μου. Ο Βικέλλας συνεχίζει να τον προτρέπει να γράψει και στέλνει τα γραπτά στον εκδότη της Εστίας Γ. Κασδόνη[10]· έτσι δημοσιεύονται επίσης το Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως και το αριστούργημά του Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου. Γράφοντας σε πλούσια καθαρεύουσα διανθισμένη με ζωντανούς διαλόγους στη δημοτική και φωτίζοντας με ανθρωπιά και ευαισθησία τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του, τα διηγήματά του εγκαινίασαν το ψυχογραφικό είδος στη νεοελληνική λογοτεχνία.

Το 1884, λόγω του θανάτου τού χρηματοδότη του Γ. Ζαρίφη, υποχρεώνεται να επιστρέψει στην Αθήνα και αρχικά διορίζεται καθηγητής στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, όπου όμως δεν έμεινε πολύ. Ένα χρόνο αργότερα εκλέγεται υφηγητής στην έδρα της Ιστορίας της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με την επί υφηγεσία διατριβή «Η φιλοσοφία του καλού παρά Πλωτίνω»[11]. Ωστόσο δεν καταφέρνει να κερδίσει την έδρα καθηγητή στο πανεπιστήμιο, ούτε και τον μισθό που τη συνόδευε, κάτι που τον φέρνει πια σε δεινή οικονομική κατάσταση. Παράλληλα δημοσιεύονται τα διηγήματά του Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας και Το μόνον της ζωής του ταξείδιον. Εκείνη την εποχή για να βιοποριστεί αρχίζει να ασχολείται με ένα μεταλλείο στο θρακικό χωριό Σαμάκοβο. Το 1886 γράφει το Ο Μοσκώβ-Σελήμ που διαδραματίζεται στη Θράκη. Τελικά εγκαταλείπει την Αθήνα κι εγκαθίσταται μόνιμα στη γενέτειρά του.

Ασθένεια και θάνατος

Το 1890 αρχίζουν να τον ταλαιπωρούν πόνοι από νόσημα του μυελού των οστών[10] που του φέρνουν αϋπνίες, τον καθιστούν ανίκανο να εργαστεί και τον εξαντλούν σωματικά και οικονομικά. Έπειτα από σύσταση γιατρού μεταβαίνει το καλοκαίρι του ίδιου έτους σε θερμές, ιαματικές πηγές στο Μπαντ Γκαστέιν (Bad Gastein) της Αυστρίας. Σε επιστολή του προς το μικρότερο αδελφό του Μιχαήλο γράφει:

«Τούτο (το νόσημα) ευρίσκεται μέσα εις την κοκκαλοραχιά, και επομένως είναι νόσημα των κινητικών και αισθητικών νεύρων των κάτω άκρων. Οι πόνοι είναι κάτι σουβλιαίς που σε τρυπούν πότ’ εδώ και πότ’ εκεί, σαν αστραπαίς μέσα εις τους ποντικούς του σώματος»[10]

Όλες οι θεραπείες αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Το 1892 το νόσημα εξελίσσεται σε φρενική νόσο και καταλήγει έγκλειστος στις 14 Απριλίου 1892 στο Δρομοκαΐτειο Ψυχιατρείο[12]. Εκεί ζει βυθισμένος σε ουτοπικές εμμονές του για την εκμετάλλευση του μεταλλείου στην πατρίδα του και στο παραληρηματικό πάθος του για τη νεαρή Μπετίνα Φραβασίλη (14 ετών), μαθήτριάς του στο Ωδείο Αθηνών, την οποία επιθυμούσε να νυμφευθεί[13]. Ύστερα από τέσσερα χρόνια εγκλεισμού, πεθαίνει στις 15 Απριλίου 1896, σε ηλικία 47 ετών.

Η ζωή του ενέπνευσε τον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη και γύρισε την ταινία «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον». Η ταινία παρουσιάζει την περίοδο που ο συγγραφέας (ερμηνεία Ηλίας Λογοθέτης) ήταν έγκλειστος στο ψυχιατρείο και μεταφέρεται στην παιδική του ηλικία μέσα από διαλόγους με τον παππού του, ο οποίος του μιλούσε για φανταστικά ταξίδια.

Έργο

Ο Βιζυηνός, νους κριτικός, ιδιοφυής, φιλέρευνος, διδάσκει, μεταφράζει τις γνωστότερες ευρωπαϊκές μπαλάντες, συγγράφει μελέτες φιλοσοφικές, αισθητικές, ψυχολογικές, λαογραφικές, αλλά και σχολικά εγχειρίδια και άρθρα για εγκυκλοπαιδικά λεξικά.

Το αφηγηματικό του υλικό, αντλημένο από προσωπικές και οικογενειακές μνήμες, από τις παραδόσεις και τα βιώματα της λαϊκής ζωής στην ιδιαίτερη πατρίδα του, διοχετεύεται στα διηγήματά του. Το υλικό αυτό ενισχυμένο από το στέρεο υπόβαθρο της παιδείας του και την επιστημονική γνώση της ψυχολογίας ενσωματωμένο σε μια ποικίλη, πλούσια γλώσσα υψηλού ήθους (λόγια, λαϊκή, ιδιωματική) διοχετεύεται στα διηγήματά του. Έτσι ο Βιζυηνός αναπτύσσει τη μυθοπλασία του. Ανακαινιστής και πρωτοπόρος, ανοίγει τον δρόμο της νεοελληνικής διηγηματογραφίας. Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, η μυθιστορηματική πλαστικότητα των χαρακτήρων, οι δραματικές συγκρούσεις, η δομή, η δραματικότητα, η άρτια αφηγηματική τεχνική –η ενδιαφέρουσα διαπλοκή του ιστορικού και του αφηγηματικού χρόνου– είναι μερικά από τα βασικά γνωρίσματα του Αμαρτήματος της μητρός μου, αλλά και των άλλων διηγημάτων του.

Όλες οι μελέτες του –όπως και αρκετές ποιητικές συλλογές– εκδόθηκαν σε αυτοτελή τόμο. Τα διηγήματα και τα άρθρα δημοσιεύθηκαν σε διάφορα έντυπα της εποχής και δεν συγκεντρώθηκαν σε τόμο κατά τη διάρκεια της ζωής του. Από τα χειρόγραφά του σώζονται κάποιες επιστολές και αρκετά ποιήματα. Βλ. την έκδοση «Επιστολές» σε επιμέλεια Γ. Παπακώστα (Αθήνα: Πατάκης 2004) και για εκτενή βιβλιογραφικά τον Α´ τόμο της έκδοσης «Τα Ποιήματα» (Αθήνα: Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη 2003).

Ποιητικές συλλογές

Ποιητικά Πρωτόλεια (1873)

Ο Κόδρος (1874)

Βοσπορίδες Αύραι (1876)

Εσπερίδες (1877)

Ατθίδες Αύραι (1883)

Λυρικά

Παιδικαί ποιήσεις

Διηγήματα

Ο Άραψ και η κάμηλος αυτού (1879) - Παιδικό αφήγημα

Το αμάρτημα της μητρός μου (1883)

Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως (1883)

Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου (1883)

Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας (1884)

Το μόνο της ζωής του ταξείδιον (1884)

Πρωτομαγιά (1884)

Ο Τρομάρας (1884) - Παιδικό αφήγημα

Το Σκιάχτρο (1884) - Παιδικό αφήγημα

Ο Κλέπτης (1884) - Παιδικό αφήγημα

Μέσα εις το αμφιθέατρον (1890) - Παιδικό αφήγημα

Πώς οικονομείται ο χρόνος (1890) - Παιδικό αφήγημα

Ο Μοσκώβ-Σελήμ (1895)

Άρθρα

Η Ελληνική δημοσιογραφία κατά το 1883 (1884) - Μετάφραση

Διατί η μηλιά δεν έγινε μηλέα (1885)

Μαργαρίτου Ευαγγελίδου, «Ιστορία της θεωρίας της γνώσεως» (1885) - Κριτική

Οι καλόγεροι και η λατρεία του Διονύσου εν Θρἀκη (1888)

Αι εικαστικαί τέχναι κατά την Α´ εικοσιπενταετηρίδα του Γεωργίου Α´ (1888)

Η Κέρκυρα (1891) - Μετάφραση

Αμερικανικαί Αρχαιότητες (1891)

Ερίκος Ίβσεν (1892)

Ανά τον Ελικώνα, Βαλλίσματα (1894)

Μελέτες

Αυτοτελείς διατριβές και παιδαγωγικά εγχειρίδια.


Das Kinderspiel in Bezug auf Psychologie und Paedagogik (Το παιχνίδι υπό έποψη ψυχολογική και παιδαγωγική), Λειψία 1881

Η φιλοσοφία του καλού παρά Πλωτίνω, Λονδίνο 1883

Ψυχολογικαί μελέται επί του καλού, Αθήνα 1885 (Δίτομο)

Στοιχεία λογικής, Αθήνα 1885

Στοιχεία ψυχολογίας, Αθήνα 1888

Μεταφράσεις έργων του

Στην αγγλική:

Georgios Vizyenos: Thracian Tales, μετάφραση Peter Mackridge, εκδ. «Αιώρα», Αθήνα 2014

Georgios Vizyenos: Moskov Selim, μετάφραση Peter Mackridge, εκδ. «Αιώρα», Αθήνα 2015

Στην γαλλική:

Georges Vizyinos: Le péché de ma mère suivi de Le Pommier de discorde, μετάφραση Gilles Decorvet, Auguste Queux de Saint-Hilaire, εκδ. «Αιώρα», Αθήνα 2015

Στην ιταλική:

Gheorghios Viziinos: L' unico viaggio della sua vita / e altre storie, μετάφραση Anna Zimbone, κρατικό βραβείο μετάφρασης, εκδ. «Αιώρα», Αθήνα 2001

Στη ρουμανική:

Gheorghios Vizyinos, Singura călătorie din viața sa, πρόλογος και χρονολογικός πίνακας Elena Lazăr, μετάφραση Elena Lazăr, Margareta Sfirschi-Lăudat, Claudiu Sfirschi-Lăudat, Amalia Zambeti, Εκδ. Omonia, Βουκουρέστι, 2006

Ταινίες

Το Μόνον της Ζωής του Ταξείδιον (2001) – Ταινία του Λάκη Παπαστάθη που πραγματεύεται την περίοδο εγκλεισμού του Βιζυηνού στο Δρομοκαΐτειο.

Παραπομπές

 Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας: (Γαλλικά) αρχή της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας. data.bnf.fr/ark:/12148/cb11928594r. Ανακτήθηκε στις 10  Οκτωβρίου 2015.

 Εθνική Βιβλιοθήκη της Γερμανίας, Κρατική Βιβλιοθήκη του Βερολίνου, Βαυαρική Κρατική Βιβλιοθήκη, Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας: Gemeinsame Normdatei. Ανακτήθηκε στις 31  Δεκεμβρίου 2014.

 Σιδερά-Λύτρα, ΘΡΑΚΙΚΑ, σελ. 52, σημ.35. Ο ίδιος αναφέρει, στην αίτηση αποδοχής της διδακτορικής του διατριβής, ως έτος γέννησής του το 1850. Όλες οι υπόλοιπες αναφορές για το έτος γέννησής του προέρχονται από την ίδια πηγή.

 Ιωάννης Χατζηφώτης, «Γεώργιος Βιζηνός. Μετεβλήθη εντός μου ο ρυθμός του κόσμου. Μια ζωή που μοιάζει με μυθιστόρημα», Ιστορία Εικονογραφημένη, τεύχος 72 (Ιούνιος 1974), σελ. 129-130

 «Χρονογράφος».

 όπ.π., σελ.130

 όπ.π., σελ.131

 , σελ.131

 «Αρχείο Α 1-96, 1703-1841 - Έγγραφα Σαιντ-Ιλαίρ». Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Τμήμα Χειρογράφων και Ομοιοτύπων. Ανακτήθηκε στις 7 Μαΐου 2021.

 Παπακωστας, Γιαννης (24 Νοεμβρίου 2008). «Η άγνωστη αλληλογραφία του Γεωργίου Βιζυηνού». Ειδήσεις - νέα - Το Βήμα Online. Ανακτήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου 2019.

 όπ.π., σελ.133

 όπ.π., σελ.141

 όπ.π., σελ.134

Πηγές

Ιωάννης Χατζηφώτης, «Γεώργιος Βιζηνός. Μετεβλήθη εντός μου ο ρυθμός του κόσμου. Μια ζωή που μοιάζει με μυθιστόρημα», Ιστορία Εικονογραφημένη, τεύχος 72 (Ιούνιος 1974), σελ. 128-134.

Σιδερά-Λύτρα, Π. (1996). ««Ο Γ. Βιζυηνός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο της Γοτίγγης»». ΘΡΑΚΙΚΑ. ΣΕΙΡΑ ΔΕΥΤΕΡΗ (Θρακικό Κέντρο - Εταιρεία Θρακικών Μελετών) 11ος τ.: 41-72. ISSN 1105-011X.

Βιβλιογραφία

Χρυσανθόπουλος Μ., Γεώργιος Βιζυηνός: μεταξύ φαντασίας και μνήμης (1994)

Αθανασόπουλος, Β., Οι μύθοι της ζωής και του έργου του Γ. Βιζυηνού (1992)

Γ.Μ. Βιζυηνός, Νεοελληνικά Διηγήματα, επιμέλεια Π. Μουλλάς, «Εστία», Αθήνα

Μισέλ Φάις, Ελληνική Αϋπνία, Εκδόσεις Πατάκης, (2004) - μυθιστορηματική βιογραφία

Κωστής Τζερμιάς,Ποίος ήτον ο Φονεύς του Βιζυηνού, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα (2001) - μυθιστόρημα

Νούτσος Παναγιώτης, «Γεώργιος Βιζυηνός. Μια υπόθεση εργασίας», Εξώπολις, αρ. 5 (καλοκαίρι 1996), 26-29.

Beaton, Roderick, «Ὁ Βιζυηνὸς καὶ ὁ Εὐρωπαϊκὸς Ρεαλισμός», Διαβάζω, 278 (1992), σσ. 22-25.

Μαυρέλος Νίκος, «Το έργο Μελέται επί του καλού του Γ. Μ. Βιζυηνού», στον τόμο: Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού: παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις, Πρακτικά διημερίδας (Κομοτηνή 30-31 Μαΐου 2009). Εις Μνήμην Κυριακής Μαμώνη, επιμ. Ν. Μαυρέλος, εκδ. Σοκόλη-Κουλεδάκη, Αθήνα 2012, 241-258.

Εξωτερικοί σύνδεσμοι

Wikisource logo

Στη Βικιθήκη υπάρχει υλικό που έχει σχέση με το θέμα:

  Συγγραφέας:Γεώργιος Βιζυηνός

Commons logo

Τα Wikimedia Commons έχουν πολυμέσα σχετικά με το θέμα

   Γεώργιος Βιζυηνός

Γεώργιος Βιζυηνός, ο συγγραφέας της ετερότητας Εφημερίδα LIFO

Εξαντλητική βιβλιογραφία των πεζών του έργων[νεκρός σύνδεσμος]

«Γεώργιος Βιζυηνός: Ένας μοντερνιστής ηθογράφος» – άρθρο από το archive.gr

Ο Μοσκώβ-Σελήμ του Γεωργίου Βιζυηνού σε ελεύθερο ψηφιακό βιβλίο

Το μόνον της ζωής του ταξείδιον του Γεωργίου Βιζυηνού σε ελεύθερο ψηφιακό βιβλίο

Ποιήματα του Γεώργιου Βιζυηνού

Γεώργιος Βιζυηνός, επιμ. (1874). Ο Κόδρος. Επικόν ποίημα βραβευθέν κατά τον Βουτσιναίον ποιητικόν διαγωνισμόν. Τυπογρ. «Ελληνικής Ανεξαρτησίας». Ανακτήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2010.

Γ. Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ
.
Διὲς πῶς κλίνει στὰ νερὰ
τ’ ἀργυρόχλωμο φεγγάρι
κι’ απ’ τὸ κῦμα λαχταρᾷ
ἕνα φίλημα νὰ πάρῃ
Διὲς τὸ κῦμα στὸ γιαλὸ
τ’ ἀκρογιάλι πῶς χαϊδεύει,
καὶ προβάλλει σιγηλὸ
κ’ ἕνα φίλημα γυρεύει.
Διὲς ἀπὸ τὴν ἀμμουδιὰ
πῶς ἐκίνησε τ’ ἀγέρι
καὶ σαλεύει τὰ κλαδιὰ
καὶ φιλάκι,α τὰ προσφέρει.
Διὲς τὰ φύλλα στὸ κλαδὶ
πῶς ἐγγίζουν τὦνα τ’ ἄλλο —
Ἀγαπιῶνται δηλαδή,
καὶ — φιλιοῦνται, ἂν δὲν σφάλλω.
Διὲς στὴν μαλακὴ φωλῃά,
στὰ κλαδιὰ τὰ πυκνωμένα,
πῶς φιλιοῦνται δυὸ πουλιά,
καὶ λαλοῦν ζευγαρωμένα.
Διές τ’ ἀγάπη μου χρυσῆ
τὴν λαχτάρα μου λυπήσου·
κάμε σὰν κι’ αὐτὰ καὶ σύ —
Ἔλα! — Δός μ’ ἕνα φιλί σου!
Γ. Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ(1849-1896)

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΖΥΗΝΟΣ: «ΠΩΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ!», 1884\
.
Ἐχθὲς ὁ ἥλιος μιὰ χαρὰ
μ’ ὅλη τὴν οἰκουμένη
πὰ στ’ ἅρμα του ’ζαχάρονε.
Καὶ μὲ τὰ ἥμερα νέρα
ἡ θάλασσ’ ἁπλωμένη,
τὴν λάμψη του ’καμάρονε.
Σήμερα ἡ ὄψη του γκαβή,
σὰν ἄπλυτο τηγάνι,
ζαρόνει μέσ’ στ’ ἀχοῦρί του.
Κ’ ἡ θάλασσα, σὰν παλαβή,
τὰ ῥοῦχά της δαγκάνει
καὶ τοῦ τὰ φτεῖ στὴν μούρη του.
Ἐχθὲς τὰ φύλλα σειούντανε,
μὰ δὲν θὰ ’πέφταν κάτου,
γιὰ ὅλης τῆς γῆς τὰ τάματα.
Κι’ ὁ οὐρανὸς ’θαρριούντανε
στὰ γιορτερὰ σκουτιά του
κ’ ἦταν ’περφάνειας, θάμματα.
Σήμερ’ ἀγέρας ’σάρωσε
τὰ φύλλα στὸ λιβάδι,
τὰ ’πλάκωσε μὲ χώματα.
Καὶ στ’ οὐρανοῦ ἐσκάρωσε
τὸ γαλανὸ καβάδι
χίλια λερὰ ’μβαλλώματα.
Ἐχθὲς ὁ Μῶκος, ὑπουργός,
χαραὶς καὶ χάραις μόνο
στοὺς φίλους ἐδιαμέριζε.
Καὶ σὰν ἐδιάβαινε γοργὸς
ἀπ’ τὴν Βουλὴ στὸν Θρόνο,
ἡ Δόξα τὸν ἀγέριζε.
Σήμερα εἶναι συννεφιὰ
καὶ γρύνια καὶ μουρμούρα
κι’ ἀναποδιά – Βλαστήμα τα!
Καὶ τοῦ τινάζει τὴν προβιὰ
ἡ κάθε πατσαβούρα
μὲ χίλια δυὸ ’βρισήματα!
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΖΥΗΝΟΣ(1849-1896) «Ἀτθίδες Αὖραι», TRÜBNER AND CO., Λονδίνο 1884












https://www.youtube.com/channel/UC0wk2ge3sheyTkgpAkeBang

tapantareinews tv

Ενημέρωση και ψυχαγωγία. Επικοινωνία στο dsgroupmedia@gmail.com.






Γ. Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ: «ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ»
.
Διὲς πῶς κλίνει στὰ νερὰ
τ’ ἀργυρόχλωμο φεγγάρι
κι’ απ’ τὸ κῦμα λαχταρᾷ
ἕνα φίλημα νὰ πάρῃ
Διὲς τὸ κῦμα στὸ γιαλὸ
τ’ ἀκρογιάλι πῶς χαϊδεύει,
καὶ προβάλλει σιγηλὸ
κ’ ἕνα φίλημα γυρεύει.
Διὲς ἀπὸ τὴν ἀμμουδιὰ
πῶς ἐκίνησε τ’ ἀγέρι
καὶ σαλεύει τὰ κλαδιὰ
καὶ φιλάκι,α τὰ προσφέρει.
Διὲς τὰ φύλλα στὸ κλαδὶ
πῶς ἐγγίζουν τὦνα τ’ ἄλλο —
Ἀγαπιῶνται δηλαδή,
καὶ — φιλιοῦνται, ἂν δὲν σφάλλω.
Διὲς στὴν μαλακὴ φωλῃά,
στὰ κλαδιὰ τὰ πυκνωμένα,
πῶς φιλιοῦνται δυὸ πουλιά,
καὶ λαλοῦν ζευγαρωμένα.
Διές τ’ ἀγάπη μου χρυσῆ
τὴν λαχτάρα μου λυπήσου·
κάμε σὰν κι’ αὐτὰ καὶ σύ —
Ἔλα! — Δός μ’ ἕνα φιλί σου!
Γ. Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ(1849-1896)

ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ ... 

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Δημοφιλείς κατηγορίες

...
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες του blog μας

Whatsapp Button works on Mobile Device only