Το ρόπτρο στον ελληνικό χώρο
Δίγλωσση ιστορική και αισθητική μελέτη με 430 ρόπτρα,
από τον 4ο π. Χ. μέχρι τον 20ο αι., Ιονική και Λαϊκή Τράπεζα, 1981
Τριανταπέντε χρόνια (1981-2016) μετά από την έκδοση του βιβλίου μου «Το ρόπτρο στον Ελληνικό χώρο –Συμβολή στη μελέτη του», δίγλωσση έκδοση, ελληνικά και αγγλικά, σ. 144, της Ιονικής και Λαϊκής Τραπέζης Ελλάδος, δεν έχει εκδοθεί κάποια ανάλογη μελέτη, πράγμα που αποδεικνύει πολλαπλά την αξία αυτής της προσπάθειας. Η αγγλική απόδοση οφείλεται στην Βένια Δενδρινού, φιλόλογο αγγλικής γλώσσας, σύζυγό μου που είναι συμπαραστάτης μου σε όλες τις μακρές και επίπονες προσπάθειές μου στο χώρο της λογοτεχνίας και των εικαστικών. Την ευχαριστώ και από αυτή τη θέση για τη συμβολή της σε τούτο το βιβλίο.
Όπως γράφω στην αρχή αυτής της μελέτης το υλικό της βασίστηκε σε 430 πρωτότυπα ρόπτρα τα οποία «συνέλεξα» φωτογραφικά επισκεπτόμενος 23 περιοχές της Ελλάδος. Διευκρινίζω ότι περιέλαβα μόνο τα ρόπτρα που είχαν ξεκάθαρες διαφορές μεταξύ τους και όχι τα παρόμοια όσο ενδιαφέροντα και αν ήταν. Οδηγήθηκα, δηλαδή, στη μελέτη μου με τα επιστημονικά κριτήρια που διδάχθηκα στα δύο πανεπιστήμια που είχα την τύχη να σπουδάσω, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και για μετεκπαίδευση στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εάν προσέθετα και τα παρόμοια εξαιρετικού ενδιαφέροντος ρόπτρα, τότε ο αριθμός τους θα ήταν 618, στοιχείο που αναφέρεται στη μελέτη.
Διευκρινίζω ακόμη, ότι στις 23 περιοχές στις οποίες εντοπίσθηκαν τα ρόπτρα, εκτός της ηπειρωτικής Ελλάδος, περιλαμβάνονται και τα νησιά του Ιονίου πελάγους, του Αιγαίου και η Κρήτη, δηλαδή σχεδόν όλη η Ελλάδα. Ενώ, οι παραλλαγές μορφής που καταγράφηκαν έφτασαν συνολικά τις 88.
Ανταμοιβή για μένα απετέλεσε η μακρά συνεργασία μου με τον Αλέξανδρο Ματσούκη, τον ξεχωριστό στη χώρα μας πρύτανη της γραφικής επιμέλειας και χαράκτη, κατά την επιμέλεια αυτού του βιβλίου. Σημειώνεται πως στον ίδιον οφείλονται πλήθος αριστουργηματικών μακετών ελληνικών χαρτονομισμάτων της Τραπέζης της Ελλάδος.
Μια από τις πρώτες επιβραβεύσεις για το βιβλίο ήρθε από τον καθηγητή πανεπιστημίου Νικόλαο Μουτσόπουλο, Αρχιτέκτονα μηχανικό, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όταν σε ιδιόχειρο γράμμα του μου εξέφραζε τον θαυμασμό του για τον μεγάλο αριθμό, 430, των ρόπτρων της μελέτης, γράφοντας πως στη σχολή του είχαν συλλέξει μόλις 19. Στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλες πολλές θετικές κριτικές και δημοσιεύματα στο τύπο. Στα χρόνια που ακολούθησαν το Ρόπτρο έγινε βιβλίο-πρεσβευτής πολιτισμού των τραπεζών σε στελέχη και σε επιφανείς επισκέπτες της χώρας μας.
Η μελέτη αυτή δεν αρκέστηκε στον εντοπισμό, φωτογράφηση της πόρτας, του ρόπτρου και την καταγραφή της διεύθυνσης των σπιτιών όπου αυτά υπήρχαν. Αλλά, επεκτάθηκε σε αρχαία και νεώτερα κείμενα-μνημεία λόγου, όπως η Οδύσσεια κ. ά., με παράλληλη έρευνα και σε αρχαιολογικά μουσεία. Έτσι, συμπεριέλαβα στο βιβλίο και αρχαϊκά ρόπτρα που εντόπισα σε αγγεία των κλασσικών χρόνων, 500 π.Χ – 430 π. Χ., τα οποία δημοσιεύθηκαν στις σελίδες 12-15. Με αυτόν τον τρόπο αποδείχτηκε η διαιώνια πολιτισμική σημασία του ρόπτρου.
Κατά τη συγγραφή αυτού του βιβλίου υπήρξαν κάποιες ξεχωριστές στιγμές ηθικής ανταμοιβής και χαράς για τον γράφοντα. Μία από αυτές ήταν όταν βρήκα στην Οδύσσεια φράσεις του Ομήρου οι οποίες αποδείκνυαν την πανάρχαιη ύπαρξη του ρόπτρου, όπως: Η. 90, «…αργύρεον δ’ εφ’ υπερθύριον, χρυσέη δε κορώνη…», και Α. 441 «…κορώνη αργυρέη.» Μια δεύτερη μοναδική στιγμή ήταν, όταν περιδιαβαίνοντας τα δρομάκια του κάστρου της Μονεμβασιάς εντόπισα στην πόρτα του σπιτιού με αριθμό 44 το αρχαϊκό ρόπτρο ανακατασκευασμένο ακριβώς όπως ήταν τον καιρό του Ομήρου. Δηλαδή, ένα ολοστρόγγυλο μαύρο βότσαλο που επικρούεται επί ενός άλλου αχλαδόσχημου βότσαλου. Και τα δύο στερεωμένα σε μεταλλικά στελέχη-βρόγχους και δεμένα με μπρούτζινα ελάσματα –βλέπε εικόνες στις σελίδες 16, 17.
Μια τρίτη ξεχωριστή στιγμή ήταν η ακριβής ταύτιση των σύγχρονων ευρημάτων μου, που μόλις προανέφερα, με αρχαιολογικά ευρήματα σε αγγεία των κλασσικών χρόνων. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος το πόσες χιλιάδες αγγεία βρίσκονται στα μουσεία μας και το έργο που απαιτείται η ανακάλυψη μιας συγκεκριμένης παράστασης. Έτσι βρήκα, μεταξύ άλλων, μια εξαιρετική απεικόνιση ρόπτρου στην Ερυθρόμορφη πυξίδα, αρ. 1588, της Αίθουσας Αγγείων, Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, του 430 π.Χ. Η πυξίδα είναι ζωγραφισμένη από τον «ζωγράφο της φιάλης» μαθητή του «ζωγράφου του Αχιλλέως». Σε αυτήν απεικονίζονται σκηνές από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της Αθήνας και, πολύ καθαρά, μία κλασική πόρτα σπιτιού η οποία φέρει το ομηρικό ρόπτρο που περιέγραψα πιο πάνω –βλέπε εικόνες στις σελίδες 12,13.
Στη μελέτη μου ακολούθησα δύο βασικούς δρόμους προσέγγισης του θέματος. Ο ένας ήταν χρονολογικός-ιστορικός, όπου αποδεικνύεται η ύπαρξη του ρόπτρου από τους μυθολογικούς χρόνους. Ο Λουκιανός, π.χ., αναφέρει ρόπτρο που το χρησιμοποιούσαν οι ιερείς της θεάς Ρέας στη μυθολογική Κρήτη. Στην ομηρική εποχή, όπως ήδη ειπώθηκε, ήταν απαραίτητο εξάρτημα της πόρτας των σπιτιών. Στους κλασικούς χρόνους αναφέρεται από τους: Ηρόδοτο, Ξενοφώντα, Ευριπίδη, Αριστοφάνη κ. ά. Στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους εντοπίζεται σε πολλές πηγές, μεταξύ των οποίων και ο ποιητής Οππιανός, «Κυνηγετικά» 2ος αι. μ.Χ. Στους Ελληνορωμαϊκούς χρόνους (λέγονται και Βυζάντιο), τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση υπάρχει μεγάλη διάδοση του ρόπτρου σε όλη την Ευρώπη. Η παρουσία του δεν διακόπτεται στην Ελλάδα ούτε επί Τουρκοκρατίας. Το παράγουν Έλληνες τεχνίτες μεταλλουργοί οι οποίοι επί Σουλτάνου Μουράτ Γ΄ αποτελούσαν προνομιακή τάξη. Η ακμή της αρχιτεκτονικής στη Δύση, 16ος–19ος αι. μ .Χ., θα δώσει ποικιλία μορφών και ειδών. Οι φόρμες και η δεξιοτεχνία των μαστόρων εκφράζεται με ρόπτρα που είναι κυριολεκτικά αριστουργήματα διακοσμητικής και γλυπτικής τέχνης.
Η παρουσία του ρόπτρου θα συνεχιστεί μέχρι τους νεώτερους χρόνους, στην ευρύτερη ελλαδική περιοχή, από τεχνίτες που εργάζονται από τον Πόντο μέχρι τη Μικρά Ασία, την Ιωνία, αλλά και σε όλα τα ελληνικά νησιά, καθώς και στην Ηπειρωτική Ελλάδα.
Η δεύτερη προσέγγισή μου σε αυτή τη μελέτη ήταν τυπικά μορφολογική. Έτσι κατέταξα τα ρόπτρα σε έξη κατηγορίες: α. Ευθύ ρόπτρο, β. Κρίκος, γ. Επιγραφόμενο, δ. Ζωόμορφο, ε. Επίθυρο χεράκι, και στ. Ανθρωπόμορφο ρόπτρο.
Στην ίδια μελέτη κάνω και μία ονοματολογική έρευνα, παραθέτοντας τα διάφορα ονόματα με τα οποία το ρόπτρο ήταν γνωστό ανά τους αιώνες, όπως: κορώνη, κρικέλιον, κοράκιον, επίμηλον, σφαίρωμα, μπαταδούρος, πλήκτρο, χαλκάς, τζινέτι, τσουκάνι, χεράκι, κ.ά.
Στα 35 χρόνια που μεσολάβησαν από την έκδοση του Ρόπτρου, έκανα 10 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και συμμετείχα σε δεκάδες ομαδικές. Έγραψα 11 λογοτεχνικά βιβλία, ενώ συνεχίζω να γράφω και να εκδίδω: διηγήματα, μυθιστορήματα, μελέτες, δοκίμια. Για τα μυθιστορήματα, ειδικά, απαιτείται πολύχρονη και εξαντλητική έρευνα, όπως ακριβώς στο Ρόπτρο, το οποίο το διατηρώ στη μνήμη μου με συγκίνηση, καθώς και όλο το ιστορικό της δημιουργίας του.
Ακολουθήστε μας σε μια μικρή περιήγηση από πόρτα σε πόρτα για να θαυμάσουμε τα ποικιλόμορφα ρόπτρα της Μεσογείου. Ο Ανδρέας Χατζηθωμάς, εκδότης του κυπριακού πολιτιστικού περιοδικού «Διόραμα», μας συνοδεύει με το εικονογραφημένο κείμενό του.
Ρόπτρο. Απόηχος μιας άλλης εποχής. Σύμβολο καρφωμένο στη μνήμη, να αφυπνίζει άπειρα συναισθήματα ανάμεικτα με τις αναμνήσεις.
Περίτεχνο, εύηχο, καλαίσθητο, χρήσιμο, απαραίτητο συμπλήρωμα της στιβαρής εξώθυρας.
Όταν ο επισκέπτης το ανασήκωνε, ήταν το ίδιο σαν να έκανε χειραψία γνωριμίας και φιλοφροσύνης με τους νοικοκυραίους.
Όταν έπεφτε βαρύ στη μεταλική βάση, έστελνε μήνυμα ότι επίκειται επίσκεψη ή έφθαναν μαντάτα με τον ταχυδρόμο.
Το χτύπημα άλλοτε ευγενικό, διακριτικό και σύντομο εξέφραζε πολλές φορές τη διάθεση του επισκέπτη και άλλοτε γοργό, επίμονο και παρατεταμένο διαμηνούσε κάτι το επείγον ή το σοβαρό.
Σήμερα μια μικρογραφία ασάλευτη στον χρόνο, κάποιο χέρι να ανασηκώσει τούτο το κομψό στολίδι, για να ανοίξει η φαντασία τις πόρτες της, να δεχτεί αναμνήσεις πολλές και φίλους εκλεκτούς, ξενομερίτες και περαστικούς ευπρόσδεχτους σαν άλλοτε, σε εκείνα τα χρόνια τα παλιά στης χώρας τα καντούνια.
Η λέξη «ρόπτρο», στην ελληνική γλώσσα, δεν περιορίζεται μόνο σε μιαν ερμηνεία. Είχε τη σημασία μέρους ποντικοπαγίδας, που το συναντάμε στον Αρχίλοχο, σχολιάζει ο Αριστοφάνης, ενώ σε άλλα αρχαία κείμενα έχει τη σημασία του ροπάλου, της τιμωρίας μεταφορικά, του μουσικού οργάνου (είδος μικρού τυμπάνου) στους Κορύβαντες.
Κατά τον Ησύχιο «ήτο το επίσπαστρο της θύρας, ενός κρίκου και το αιδοίο και το καμπύλο ξύλο».
Αναζητώντας την ετοιμολογία της λέξης «ρόπτρο» στα νεότερα λεξικά, την εντοπίζουμε στο ρήμα «ρέπω» που σημαίνει κλίνω προς τα κάτω, κατεβαίνω, γέρνω και πίπτω.
Όποια και νάναι η απαρχή του ρόπτρου, το στολίδι αυτό της πόρτας ήταν χρησιμότατο για τον σκοπό που κατασκευάστηκε.
Σήμερα ανάμεσα σε δύο κόσμους, τον παλαιόν και τον νέον, ανάμεσα στον έξω και τον μέσα, τον άγνωστο και τον οικείο, τον καλόδεχτο και τον ανεπιθύμητο, παραμένει ένα στοιχείο πολιτισμού. Ένα αντικείμενο παραδοσιακό που αξίζει να συντηρηθεί και να διασωθεί.
Το «επίσπαστρο» της θύρας δεν είναι έμπνευση των συμπατριωτών μας. Ο Όμηρος στο έπος του «Οδύσσεια» α. 441-1, 441-2 γράφει: …βη ρ’ ίμεν εκ θαλάμοιο, θύρην δ’ επέρυσσε κορώνη αργυρέη… που μεταφράζεται «… και εβγήκε από τον θάλαμο, της θύρας σέρνοντας το αργυρό κρικέλι…,
και σε άλλο στίχο του ιδίου έπους η. 90/7, 90 αναφέρει: «… αργύρεον δ’ εφ’ υπερθύριον, χρυσέη δε κορώνη» που θα πει: «… κι είχε κρικέλι ατόφιο μάλαμα κι ανώφλι ατόφιο ασήμι…».
Τα ρόπτρα, λοιπόν, έχουν τη δική τους ιστορία και η μορφή τους δεν είναι η ίδια που συναντάμε σήμερα, αλλά πέρασαν από πολλά στάδια, μορφές και με διάφορα υλικά κατασκευής.
Οι μορφές των ρόπτρων πολλές και ποικίλες. Χέρια, κρίκοι, κεφαλές ζώων, πουλιά, γυναικεία πρόσωπα, λιτά και απλά ραβδωτά σχήματα συμπληρώνουν ένα πολύ μεγάλο αριθμό ρόπτρων που είχαν να διαδραματίσουν ένα ρόλο στις σχέσεις των ανθρώπων.
Χειροποίητα ή βιομηχανικά, τα ρόπτρα διαγράφουν τη δική τους πορεία μέσα στον χρόνο. Μια πορεία ξεχωριστή και σημαντική γι’ αυτούς που τα χρησιμοποίησαν.
Κάθε χτύπος τους είναι και μια ανάμνηση. Καλή ή κακή, σημασία έχει ότι αυτά τα αντικείμενα συνεχίζουν να γοητεύουν το μάτι, προκαλούν τους συλλέκτες, αρθρώνουν τον δικό τους ήχο. Όμορφο ήχο. Κάποτε απρόσμενο, κάποτε ανήσυχο, καμιά φορά και αναπάντεχο.
Τα ρόπτρα, ακόμα και σήμερα, αποπνέουν μια εσωτερική δύναμη που συγκινεί και ξυπνά αναμνήσεις.
Τα καλλιτεχνικά αυτά δημιουργήματα έχουν δική τους ψυχή και έχουν να διηγηθούν το καθένα τη δική του ιστορία. Καθηλωμένα, καρφωμένα στην καρδιά της εξώθυρας σαν παράσημο υπομονής και εγκαρτέρησης. Σήμερα τα πιο πολλά από αυτά παραμένουν σιωπηλά, δίπλα σε μια επιγραφή «πωλείται οικεία» ή «επικίνδυνη οικοδομή», σκουριασμένα, φθαρμένα και αχρείαστα παρακολουθούν τον καιρό που αλλάζει και αναθυμούνται τα πρόσωπα που πέρασαν το κεφαλόσπιτο.
Στην εποχή μας και αν ακόμα δεν έχουν ρόλο να διαδραματίσουν, παραμένουν ως εικόνα που γοητεύει φωτογράφους, ζωγράφους και συγγραφείς, ποιητές και αρχαιολόγους και όλους όσους δείχνουν σεβασμό σε κάθε παραδοσιακό στοιχείο. Αυτή η σχέση γίνεται πια μαγευτική, ψυχική συγκίνηση και πρόκληση για κάτι σπουδαίο και μεγάλο.
Αυτά τα ξεχωριστά παραδοσιακά και περίτεχνα αντικείμενα εξακολουθούν να κεντρίζουν τις αισθήσεις και να ξυπνούν αναμνήσεις.
Χτύπησε το ρόπτρο
ξαναχτύπησε.
Κανείς δεν είναι μέσα;
Το μετάλλινο χέρι
είναι το δικό του χέρι
κρατάει τη μετάλλινη σφαίρα
χτυπάει την άλλη σφαίρα
επιμένει –
Πόσο θα περιμένουμε
έξω απ’ την πόρτα
κοιτώντας τις νυχιές πάνω στο ξύλο
ώσπου ν’ ανακαλύψουμε το χρέος:
νάναι ωραία η πόρτα
έτσι ακριβώς κλεισμένη;
Για τον συγγραφέα
Ο Ανδρέας Χατζηθωμάς γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1950. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ιστορία Αρχαιολογία και Νεοελληνική Λογοτεχνία. Εργάστηκε ως καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση Κύπρου και αφυπηρέτησεως Διευθυντής. Διετέλεσε πρόεδρος αρκετών σωματείων και οργανισμών, Διευθυντής της Κυπριακής Βιβλιοθήκης και μέλος του Συμβουλίου Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017. Είναι Πρόεδρος της Βιβλιογραφικής Εταιρείας Κύπρου και μέλος του Συμβουλίου PEN, Πρόεδρος Συμβουλίου Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Λευκωσίας. Εξέδωσε 30 βιβλία μεταξύ των οποίων τρεις ποιητικές συλλογές, ευρετήρια περιοδικών, βιβλιογραφίες θεμάτων και προσώπων, μελέτες κ.ά. Δημοσίευσε πολλά άρθρα και κριτικές για βιβλία και εικαστικά. Από το 2015 εκδίδει το περιοδικό Τεχνών και Πολιτισμού Διόραμα.
Κείμενο και φωτογραφίες: Ανδρέας Χατζηθωμάς. Πρωτοδημοσίευση στο περ. Διόραμα, τευχ. 25, Ιούλιος-Αύγουστος 2019.
Τα ρόπτρα στον Πειραιά και ο ευρύτερος συμβολισμός τους
Στον Προφήτη Ηλία |
Κεφαλές Λεόντων χρησιμοποιούνται ως υδρορροές στον τρούλο της εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου Πειραιώς |
Η λεοντοκεφαλή από την οποία ανάβλυζε κάποτε νερό στην Πλατεία μπροστά από τον Άγιο Κωνσταντίνο Πειραιώς |
Διάσημη είναι η σκηνή του Καρόλου Ντίκενς, στο έργο "Christmas Carol" όταν ο Σκρουτζ επιστρέφει στο σπίτι του γεμάτο θλίψη για τη μοναχική ζωή του όπου ξαφνικά βλέπει τον πεθαμένο από χρόνια συνεργάτη του Μάρλεϊ να του μιλά μέσα από το ρόπτρο της εξώθυρας.
Συνεπώς κατά την παράδοση πάντοτε, τα ρόπτρα έλεγχαν τα συναισθήματα κάθε εισερχομένου, τον υπέβαλλαν σε ένα ψυχολογικό έλεγχο λίγο πρίν την είσοδο. Χαρακτηριστική είναι επίσης η σκηνή ατόμων με αμφιλεγόμενα αισθήματα που μένουν παγωμένοι ή διστακτικοί με το χέρι απλωμένο να απέχει εκατοστά λίγο πρίν αγγίξουν το ρόπτρο της πόρτας, αναλογιζόμενοι τι ακριβώς θα πουν και πως θα φερθούν όταν η θύρα ανοίξει.
Άλλο ένα ρόπτρο σε οικία στον Προφήτη Ηλία |
Στην δύση κυκλοφόρησαν πολλά άλλα σχέδια για ρόπτρα όπως δράκοι, μέδουσες, μυθολογικές μορφές αλλά και απλά διακοσμητικά σχέδια (Γαλλία) τα οποία όμως δεν έτυχαν ανάλογης υποδοχής στην Ελλάδα.
Δυστυχώς από τις εκατοντάδες ρόπτρων που διακοσμούσαν άλλοτε τις εξώθυρες των κατοικιών ελάχιστα σώζονται σήμερα. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην ανυπαρξία των μονοκατοικιών αλλά και στη συστηματική αρπαγή τους είτε λόγω της συλλεκτικής τους αξίας, είτε λόγω της αξίας που μπορεί να έχουν ως μέταλλα.
Δυστυχώς στην σημερινή εποχή της ταχύτητας και της δήθεν απλοποίησης της καθημερινότητας χρηστικά αντικείμενα του παρελθόντος τέθηκαν στο περιθώριο ως "άχρηστα".
Στο όνομα του εκσυγχρονισμού η ζωή του ανθρώπου απογυμνώθηκε από όλα εκείνα τα στοιχεία του πολιτισμού που καθόριζαν σε μεγάλο βαθμό και την ποιότητα του βίου του.
Τα ρόπτρα της Κέρκυρας.
Οφείλω να ομολογήσω ότι όταν το έλαβα έμεινα έμεινα έκθαμβος από την ομορφιά και το μεγαλείο που κλείνουν μέσα τους οι σελίδες του.
Ανθρωπόμορφο ρόπτρο. Βρίσκεται στον οικισμό Καλαβούρι |
Ρόπτρο επίθυρο. Βρίσκεται στην οδό Λαυρέντη Βρεοκίνη 19 στον β! όροφο |
Ευθύ ρόπτρο που απεικονίζει ομοίωμα πυροβόλου. Βρίσκεται στη λεωφόρο Αλεξάνδρας 1. |
Ζωόμορφο ρόπτρο. Βρίσκεται στον οικισμό Μωραϊτικά. |
Ρόπτρο κρικοειδές, στην οδό Καποδιστρίου 1, στον 4ο όροφο. |
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.