«Όταν ένα πρόσωπο έχει ελαφρύ πυρετό, πονοκέφαλο, είναι κακόκεφο και συνεχώς χασμουριέται, λένε: Είναι αβασκαμένο. Τότε είναι ανάγκη τον προσβεβλημένο να τον «ξεβασκάνουμε». Για το σκοπό αυτό καλείται η μάγισσα «ξεβασκάστρα». Υπάρχουν μερικές τέτοιες γυναίκες. Και, μάλιστα, κάποιες από αυτές διδάσκουν και σε άλλες. Εκείνες που έχουν την πιο μεγάλη φήμη είναι οι «φαμόζες ξαβασκάστρες».Υπάρχουν πολλά μέσα για να ελευθερώσουν κάποιον από το κακό μάτι, το οποίου η κατάσταση, κατά γενική αναγνώριση, θεωρείται σαν μίαν ασθένεια, όπως:
• Να το ρίξετε στα κάρβουνα. Σε ένα γυάλινο ποτήρι που είναι σχεδόν γεμάτο με νερό βυθίζονται τρία κομμάτια κάρβουνου. Αυτά πρέπει να είναι αναμμένα και από κούτσουρο αμπελιού. Κατά τη διάρκεια του βυθίσματος των κομματιών του κάρβουνου μουρμουρίζει η ξαβασκάστρα κάποια μυστική λέξη και αν τα κομμάτια σχηματίσουν το σημείο του τιμίου σταυροί στο ποτήρι, τότε το άτομο είναι αβασκαμένο. Την ίδια στιγμή το εξορκίζουν, οπότε βγαίνει από αυτό όλο το κακό «εβγήκε το κακό» και το άτομο γίνεται εντελώς καλά Εάν αντίθετα τα βυθισμένα κομμάτια δεν σχηματίσουν το σημείο του σταυρού τότε δε είναι το άτομο αβασκαμένο και η κακή του διάθεση δεν οφείλεται στο αβάσκαμα. Τότε καταφεύγουν αμέσως στην ιατρική επιστήμη.
• Κατά μιαν άλλη θεραπευτική μέθοδο βάζουν σ’ ένα λιβανιστήρι από ψημένο πηλό αναμμένα κάρβουνα και αντί για λιβάνι βάζουν πάνω στα κάρβουνα τρία κομματάκι από φύλλα φοινικιάς. Πρέπει όμως αυτά να είναι από εκείνα που μοιράστηκαν στους πιστούς στις εκκλησίες την Κυριακή των Βαΐων ή εστάλησαν από τον ιερέα στα σπίτια των ενοριτών. Οι οικογένειες φυλάσσουν τέτοια βάγια όλο το χρόνο, αφού τα βάζουν πάνω στις άγιες εικόνες. Από αυτά τα βάγια παίρνουν για το ξεβάσκαμα μερικά κομματάκια και τα βάζουν πάνω στ’ αναμμένα κάρβουνα. Την ίδια στιγμή παίρνουν τρία κουκιά αλάτι, που τα βάζουν πάνω σε ένα πώμα από φελλό, κατόπιν τα πιάνει η μάγισσα με τα τρία δάκτυλα του δεξιού χεριού και, ενώ λυγίζει τους βραχίονες, ψιθυρίζει μυστικά λόγια. Δεν γνωρίζω, δυστυχώς, εάν αυτά τα λόγια έχουν θρησκευτική ή αλχημιστική σημασία. Εάν το πώμα του φελλού μακρύνει ή γίνει πιο κοντό, τότε το άρρωστο πρόσωπο δεν είναι αβασκαμένο.
• Αλλά υπάρχει ακόμα ένας τρόπος να θεραπεύουν το κακό μάτι και μάλιστα χωρίς λιβάνι και βάγια. Χρησιμοποιούν γι’ αυτό μόνο ένα συνηθισμένο ξόρκι. Με πολύ σιγανή φωνή πάνω από το κεφάλι του ασθενή λέγει η ξεβασκάστρα τα ακόλουθα λόγια:
“Αρχή o Λόγος και ο Λόγος εις τον Θεόν και Θεός o Λόγος”. Μαζί μ’ αυτό κάνει με τον αντίχειρα και το δείκτη ένα τόξο και εγγίζει μ’ αυτά τα δάκτυλα, που τα έχει βρέξει με νερό, πότε το μέτωπο, πότε το σαγόνι, πότε τα μάγουλα κάνοντας το σημείο του Σταυρού, προσθέτως λέγει με σιγανή φωνή:
“Ένας επέρασε, σκόρδα επούλιε εις τα μάτια που τον σταυρώσανε”.
Tα λόγια τα επαναλάβει μόνο τρεις φορές, αλλά, ταυτόχρονα, κάνει έξι φορές το σημείο του Σταυρού ως εξής: “ Ένας επέρασε σκόρδα επούλιε”* πρώτος Σταυρός/ “εις τα μάτια εκείνων που τον εσταυρωσανε”* δεύτερος Σταυρός και έτσι τρεις φορές. Κατόπιν γλείφει η μάγισσα με τη γλώσσα και μάλιστα με μεγάλο ζήλο, το μέτωπο αρρώστου, από δεξιά προς τα αριστερά και με τον ίδιο τρόπο φυσά με τα χείλη στο μέτωπο που έχει βραχεί με το σάλιο και λέει τρεις φορές διαδοχικά: “Χριστός ανεστήθη κάθε κακό εσκορπίσθη”. Εάν η μάγισσα με αυτά αρχίσει να χασμουριέται (κάτι, βεβαίως, που πάντα συμβαίνει), τότε ο ασθενής είναι σίγουρα αβασκαμένος.
• Μια άλλη θεραπευτική μέθοδος είναι το ακόλουθο ξόρκι: Η μάγισσα κάνει πάνω κεφάλι του ασθενή με την παλάμη το σημείο του τιμίου Σταυρού και, ενώ εξακολουθητικά το επαναλαμβάνει, λέγει τα ακόλουθα λόγια: “Η Παναγιά η Δέσποινα εντύθηκε εστολίστικε το φόρεμά τση εφόρεσε, στο θρόνο τση έκατσε, μετάξι εμάζονε, και οι ΄Αγιοι τση Αγγελοι είδανε και την εθαμάξανε και ανατρίχιασε και αναλούλιασε και τση πόνεσε το κεφάλι και ο Υιός τση ο Μονογενής την είδε και τση είπε: "Μάνα μου και Μητέρα μου, και βασίλισσα του κόσμου τι έχεις; " Κι εκείνη του αποκρίθηκε: "Εντύθηκα και εστολίστικα, το φόρεμά μου εφόρεσα, στο θρόνο μου έκατσα, μετάξι εμάζωνα, και οι Άγιοί σου Αγγελοι με είδαν και με εθαμάζανε, και ανατρίχιασα και αναλούλιασα και μου πόνεσε το κεφάλι μου". Ο υιός τση ο Μονογενής τση λέει: "Ανάτριχα σούρθε ανάτριχα να σου περάση". Ενώ λέει αυτά τα λόγια ψαύει με προσεκτικό τρόπο και με τη δεξιά παλάμη τρεις φορές το κεφάλι πάνω από τα μάτια του ασθενή και μάλιστα από το μέτωπο μέχρι τον τράχηλο.
Κατά την άποψη του λαού δεν είναι όλα τα πρόσωπα ευπρόσβλητα από το κακό μάτι, ακριβώς όπως επίσης δεν είναι καθένας σε θέση να εξορκίσει και ν’ απαλλάξει από το μάτι έναν άλλον. Ιδιαίτερα ικανά γι’ αυτό είναι εκείνα τα πρόσωπα που τα φρύδια τους ενωμένα.
Εάν κάποιος ’πει σε κάποιον άλλο: “Πάχυνες κι ομόρφυνες!” απαντά ο δεύτερος: “Φτύσε με καϊμένε!” Και ο πρώτος απαντά: “Φτούσου που να μην αβασκαθείς”.»
ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΣΑΛΒΑΤΟΡ(1847-1915), «ΖΑΝΤΕ», ΠΡΑΓΑ 1904
Θέλω να πάω στην Αραπιά για να ‘βρω έναν αράπη
Να κάθουμαι να τον ρωτώ πώς πιάνεται η αγάπη
Από τα μάτια πιάνεται στα χείλη κατεβαίνει
Και από τα χείλη στην καρδιά και στην καρδιά απομένει».
ΔΗΜΩΔΕΣ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ, Συλλογή ΑΡΧΙΔΟΥΚΑΣ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΣΑΛΒΑΤΟΡ(1847-1915) ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΤΗΣ, «ZANTE» 1904
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας ή κάνετε την αρχή σε μία συζήτηση
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.